Тема. Тварини живого куточку. Домашні улюбленці
Мета: продовжувати закріплювати знання про значення тварин для людини; сприяти формуванню уявлень учнів про тварин «живого куточка» та правил догляду за ними; засвоїти норми етичного, морального ставлення людини до природи;
розвивати практичні уміння і навички спостереження, і догляду за життям тварин в «живому куточку» природи та вдома;
виховувати відповідальність за тих тварин життя, яких залежить від уваги і догляду за ними з боку людини.
Обладнання: наглядна модель потягу, картки настрою (зображення кошеняти), набір карток «Тварини» (для індивідуальної роботи), живий папуга, хом’як, акваріум з рибками; презентація Power Point; підручник, робочий зошит, канцелярське приладдя, кольорові олівці.
Тип уроку: вивчення та первинне закріплення знань
Методи та методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда), наочні (картки), практичні (вправи).
Форми організації пізнавальної діяльності учнів: індивідуально-відокремлена, фронтальна, колективна.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Сьогодні до нас на урок завітали гості, тож привітаймо їх у нашому класі.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну Природи, в країну чудову,
Що нас чекає — нам ще не відомо.
ІІ. Підготовка учнів до засвоєння нових знань (мотивація).
Сьогодні ми продовжимо вивчати тварин (лунає котячий звук). Ой, а що це за звук? Та до нас завітало в гості кошеня (зображення кошеняти). Воно хоче дізнатися про наших домашніх улюбленців та пропонує познайомитись з тваринами, що мешкають в живому куточку. Мені здається, що наш гість сумний та невеселий. Давайте поміркуємо, що з ним трапилося?
(Дитячі відповіді).
А навіщо нам потрібні знання про догляд за домашніми тваринами?
(Дитячі відповіді).
Тож візьмемо кошеня з нами в подорож? Рухаємося до станції «Ігроленд».
На які групи поділяються тварини? (Дитячі відповіді)
На кожній парті лежить конверт, вийміть із нього зображення тварин.
Робота в парах. Кожна пара отримує набір карток – ілюстрацій тварин різних груп.
Завдання: один учень відбирає ілюстрації, на яких зображені свійські тварини, а інший - диких тварин.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Яких тварин ми називаємо домашніми улюбленцями?
Яких ще тварин можна утримувати вдома?
III. Робота по темі.
Вчитель. Дуже давно кішки і собаки живуть поряд з людиною. У давнину кішки були дикими тваринами, людина полювала на них, щоб здобути собі м'ясо на їжу і шкурки для одягу. І тільки коли люди помітили, що кішки спритно справляються з гризунами, вони гідно оцінили цю тварину. Батьківщиною домашньої кішки є Африка. Кішка - це звичайне домашнє тварина, але з незвичайними якостями. Про деякі з них я розповім.
Вчитель. У кішки дуже тонкий слух: вона чує найменші шерехи, які виробляють миші. А потім повертає вуха, як супутникові антени, і точно визначає, де ховається видобуток.
У кішки дуже хороший зір. Котяче око можна порівняти зі світловідбивачами машини: у кішки в напівтемряві можна помітити зеленкуватий відблиск у очах. Очі у кішки великі і дивляться в одному напрямку. Кішка правильно визначає відстань до предмета.
Незважаючи на гарний зір, в повній темноті кішка, звичайно, нічого не бачить, і тоді головним органом почуттів стають вуса. Завдяки ним кішка відчуває найменші коливання повітря і може впевнено пересуватися в темряві, не зачіпаючи навколишні предмети.
Кішка дуже чистоплотна і часто вмивається. Вона вилизує не стільки свою бруд, скільки свій запах. Всі кішки - мисливиці, а вони полюють із засідки. І якщо видобуток відчує запах кішки, то кішка може залишитися голодною.
Вчитель. Послухайте випадки з життя кішок.
Я розповім вам історію про те, як кішки врятували льотчика. У роки Великої Вітчизняної війни радянський льотчик-винищувач був збитий у повітряному бою з ворогами. Літак загорівся, льотчик був поранений, але йому вдалося викинутися на парашуті. Однак він приземлився на територію, захоплену фашистами. Дещо як, з останніх сил дістався він до старого млина, за старим щаблях забрався всередину і втратив свідомість. А коли отямився, побачив у темряві якісь зелені пересуваються точки. Спочатку подумав, що це від слабкості, а, придивившись, зрозумів - кішки.
Дві доби провів льотчик на млині серед кішок, періодично втрачаючи свідомість. І раптом почув голоси. Зрадів, думав, що це жителі села. Однак коли голоси наблизилися, зрозумів: йдуть німці. Холодний піт виступив на лобі пораненого. Зачаївшись, крізь щілину між дошками льотчик спостерігав за німцями. Бравий фельдфебель ступив на скрипучі сходи, вдарив кулаком по дверях.... І тут дикий котячий крик струснув повітря, змусивши фашиста позадкувати. Але це було ще не все. Ватажок кішок - чорний кіт в одну мить стрибнув на голову німця і став дерти кігтями його обличчя. Німці пішли. А на наступний день партизани забрали пораненого. А коли збиралися йти, на прохання льотчика, залишили кішкам маленькі шматочки сала: адже вони, як і партизани, були рятівниками.
У Лондоні кішки працювали на пошті, рятуючи газети і листи від гризунів. За це їм платили зарплату у вигляді смачного обіду.
Кішка хороший лікар. Вона лягає на хворе місце, і біль минає. Але люди, які люблять котів, не замислюються про те, яку користь приносять кішки людині. Вони просто люблять це красиве, граціозна тварина.
Фізкультхвилинка
Ведмежа - топ - топ,
А ежонок - хлоп - хлоп,
А вовченя - клац - клац,
А зайченя - скок - скок,
А лисеня - шурх - шурх,
А лосеня - брик - брик,
А кошеня - стриб - стриб.
Презентація «Породи кішок»
(фотографії різних порід кішок: абіссінська, британська короткошерста, канадський сфінкс, російська блакитна, тайська, персидська, корніш рекс, сіамська)
Гра «Кіт і миші»
ІV. Закріплення знань
Наступна станція «Загадки «Гість у гості»».
І хто ж той перший гість, який завітав до нашого «живого куточку»?
а) Цей звір живе лише вдома.
З цим звіром всі знайомі.
У нього вуса, як спиці.
Він, муркочучи, пісню співає,
Тільки миша його боїться...
Вгадали? Це...(кіт)
б) Гладиш - лащиться,
Дражниш - кусається. (Собака)
в) Народилось їх багато,
Є в них мама, є в них тато.
Менші, ніж заморські свинки,
Ці пухкі, малі тваринки. (Хом'яки)
Де можна побачити цих тварин? Навіщо ми тримаємо їх вдома, якщо їхнє м'ясо мит не їмо, молока вони не дають? (Дитячі відповіді).
V. Перевірка засвоєння знань.
Вправа «Їдальня». Умова: нагодувати домашнього улюбленця, а саме з’єднати зображення тварини із кормом, який вона споживає.
VІ. Контроль та самоперевірка знань.
Станція «Відгадай голос тварини».
Послухайте народні прикмети.
Кішка вмивається - до гостей.
Кішка шукає, де тепліше - чекай холодів.
Якщо хочете дізнатися, яке місце в будинку найзатишніше, простежте за своєю кішкою.
VII. Підведення підсумків, рефлексія.
Що цікавого ми дізналися на занятті?
Чи корисно нам це знати?
Чому говорять що ми відповідаємо за тих, кого приручили?
Цікаво вам було на занятті?
(Дитячі відповіді).
• Гра «Картка настрою».
Кошеня пропонує розфарбувати його в колір вашого настрою.
Якщо вам сподобалось працювати, ви маєте приємні враження від уроку фарбуєте жовтим кольором.
Якщо не все вдалося і були труднощі, коричневим.
Якщо вам було не цікаво, ви в поганому настрою, темним кольором.
Тож ми молодці.
Сьогодні у нас був незвичайний урок,
Сьогодні ми зробили ще один крок
В країну Природи, в країну чудову,
І що нас чекало — нам все вже відомо.
Гуртки > Гурток «Юні орнітологи» > Заняття про котів