Новини
19.04.2022
Підведені підсумки обласної акції "Допоможемо зимуючим птахам 2022" З підсумковим наказом можна ознайомитися за посиланням:   https://junnat.kherson.ua/opomozhemo-zimuyuchim-ptaham-2022.htm
15.03.2022
Нарада КЗ «ЦЕНТУМ» ХОР 15 березня 2022 року відбулася нарада співробітників комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ...
Методична робота > Передовий педагогічний досвід > Досвід роботи Валікової Олександри Віталіївни

Творчий звіт керівника гуртка
Валікова О.В.
В КЗ «ЦЕНТУМ» ХОР працюю з 2012 року на посаді керівника гуртків. За цей час викладала у  гуртках початкового, основного та вищого рівнів, працювала з різною віковою категорією, першого та другого року навчання.
Курси підвищення кваліфікації проходила в КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» ХОР у січні 2014 року за напрямком «керівник гуртка».
При викладання в гуртках різної вікової категорії застосовуються специфічні методи та засоби навчання, структура заняття має свою специфіку.
Гурток «Юні друзі природи» для молодшого шкільного віку проводиться з урахування 45 хв. заняття і 15 хв. перерва. Для успішного функціонування гуртка приділяється велика увага саме методиці викладання. Можна виділити ключові елементи в структурі заняття та методики викладання:
1.  організаційний момент, який проводиться за допомогою метода «Знайомство», що має налаштовувати дітей на позитивний психологічний стан, бажання навчатися. Обов’язкові правила для цієї вправи: діти стоять по колу, говорять по-черзі, виконуються систематично. Інтерпретація цього метода різноманітна. Учням можна запропонувати назвати своє ім’я, чим любить займатися, побажати щось сусіду, назвати комплімент, поздороватись ліктями, передати «добро» у долонях тощо.
2. на етапі фізхвилинки застосовується метод «Релаксації», що забезпечує попередження перевтоми дітей. Релаксаційні ігри необхідні для того, щоб повеселитися, відпочити, відволіктися. Це можуть бути рухливі вправи, фізхвилинки, масаж один одному, прослуховування спокійної музики, довільне ходіння по класу тощо.
3. під час викладення матеріалу необхідно обов’язково включати дидактичні ігри, наочний матеріал (фото, відео-, аудіо-) так як в цей віковий період переважає наочно-образне мислення з елементами абстракції.
4. навчальна діяльність молодших школярів є полі мотивованою, то б то навчання сприймається як гра, воно приваблює супутніми ознаками. Це може бути додаткове обладнання для заняття: лупи, біологічний матеріал, обладнання для вимірювання.
5. також необхідно враховувати що, спочатку для дитини навчання є елементом обов’язковим, і тільки після цього формуються пізнавальні інтереси.
6. під впливом нової провідної діяльності (навчання) у молодших школярів головними стають мотиви навчання. Ці мотиви формуються під впливом похвали, думки вчителя, шкільної оцінки, а також залежать від думки однолітків і дорослих.
7. Під час закріплення матеріалу застосовується рефлексія настрою та емоційного стану, діяльності, змісту навчального матеріалу(«Плюс-мінус-цікаво», запроваджений Эдвардом де Боно, «Сіквейн»).
Для гуртка «Юні друзі природи» створена колекція навчальних відеофільмів (серія «Малятам про звірят»), підібраний наочний матеріал (таблиці, зразки грунту, гербарії рослин, записи голосів тварин і птахів і т.п.), до кожного заняття підготовлений набір навчальних малюнків, дидактичних ігор, створений орієнтований конспект заняття вихованця гуртка.
В 2012 році в гуртку «Юні друзі природи» проведено відкрите заняття за темою «Природні зони та комплекси». На конкурс Панорама творчих уроків – 2013 було відправлено матеріал цього заняття, де конспект посів І місце в еколого-натуралістичному напрямку.
Гуртки «Юні медики» та «Юні акваріумісти» розраховані для середнього шкільного віку і мають таку особливість як профорієнтація. Тому при викладанні слід надавати перевагу більш практичній частині заняття, а ніж теоретичній.
Для успішної роботи гуртка слід враховувати такі психологічні особливості дітей:
1. в учнів спостерігається зростання обсягу уваги, її концентрації і стійкості, що дає можливість збільшувати об’єми інформації, що вивчається.
2. саме цікавість роботи є важливою умовою тривалості уваги підлітка.
Для гуртка «Юні медики» створений робочий зошит для занять, вихованці також по кожній темі створюють анатомічний альбом, отримують навички роботи з мікроскопом, постійними мікропрепаратами, навчаються надавати першу медичну допомогу при травмах, кровотечах, опіках, навчаються визначати стан власного здоров’я, будуть раціони здорового харчування.
З точки зору методики викладання зміст навчальних тем гуртка насичений новими термінами та поняттями. Для їх запам’ятовування витрачається багато часу, тому необхідно пояснити вихованцям взагалі як формулюються визначення понять, і щоб формування понять відбувалось на інтуїтивному рівні.
При викладанні цього гуртка головним завданням є показати , що все в організмі взаємопов’язано та легше зберегти здоров’я ніж його потім відновлювати.
Гурток «Юні акваріумісти» направлений на отримання практичних знань по догляду та вирощуванню за акваріумними рибками. На базі Центру є живий куточок, де знаходиться 2 великих акваріума по 150 л, та 1 на 75 л, представлений багатий видовий склад риб
Вихованці гуртка вели конспекти занять,  доглядали за акваріумними мешканцями Центру, самостійно проводили розрахунки для створення акваріуму певного об’єму, виготовляли акваріуми, створювали дизайн-проекти власних акваріумів з теоретичним обґрунтуванням використання виду грунту, висадки акваріумних рослин та зариблення.
Гурток «Основи біології» розрахований на старший шкільний вік і направлений для узагальнення, систематизації попередньо набутих знань з курсу «Біологія» 7-11 класи. Заняття в гуртку дає змогу підготуватись до здачі ДПА в 9,11 класі та ЗНО з біології.
Особливістю методики викладання в цьому гуртку є те, що необхідно орієнтуватися при викладанні на вже існуючі знання учнів, їх поглиблювати, а якщо є неправильно сформовані поняття то їх коректувати та пояснювати знову.
Для гуртка розроблений робочий зошит, який допомагає вихованцям структурувати зміст заняття та при необхідності повернутись до попередніх тем, підібрано колекція відеофайлів для унаочнення вивчає мого матеріалу, структурована наявна колекція гербаріїв Центру, таблиці з зоології та ботаніки.
На першому році навчання гуртка було проведено відкрите заняття за участю представників Департаменту освіти і науки, молоді та спорту ХОДА за темою «Тип Кишковопорожнинні». Вихованці продемонстрували високий рівень знань, практичних навичок роботи з мікроскопом. Навчальний матеріал заняття приймав участь в конкурсі на  найкращу авторську мультимедійну презентацію «Інноваційні форми роботи на занятті гуртка», оголошеного видавництвом «Шкільний світ», газетою «Позашкілля». Конкурсна робота зайняла І місце.
На другому році навчання гуртка «Основи біології» проведено відкрите заняття за темою «Спостереження явищів плазмолізу та деплазмолізу в рослинних клітинах».
За звітній період проведено 2 масових заходи - «До 70-річчя Херсонщини. Діалоги поколінь: Юннат – це на все життя», гру «Люби і знай свій рідний край» (до Дня охорони навколишнього середовища), а також 3 засідання екоклубу «Пролісок». Підготовлено 2 методичні рекомендації: «Впровадження ІКТ – як напрямок реалізації інновацій в гуртковій роботі», «Етапи формування екологічної свідомості», 2 робочий зошита для занять гуртків «Юні медики» та «Основи біології». В школі педмайстерності висвітлені такі питання: ««Глобальне вивчення та спостереження з метою поліпшення довкілля» у гуртковій роботі», «Педагогічна техніка», «Методика організації практичної роботи на заняттях гуртків «Юні акваріумісти», «Організаційно-правові аспекти співпраці позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму з установами природно-заповідного фонду».
Вихованці гуртків є активними учасниками масових заходів Центру, екскурсіях та експедиціях.
В 2013 році вихованці гуртка «Юні акваріумісти» прийняли участь в відбірковому конкурсі для участі в обласній експедиції до біосферного заповідника «Асканія-Нова» ім. Ф.Е. Фальц-Фейна.
В 2013-2014 році вихованці гуртків були задіяні в новорічній виставі, приймали участь в «Дні відкритих дверей», дитячій конференції «Допоможемо зимуючим птахам», експедиціях до НПП «Олешківські піски», ЧБЗ, Миколаївського зоологічного парку.
Вихованці гуртків є членами НТУ «Юннат», приймали участь в обласному етапі Всеукраїнського зльоті трудових аграрних учнівських об’єднань ЗНЗ та ПНЗ, в заочних конкурсах: Юний дослідник, Букет замість ялинки, Галерея кімнатних рослин, Допоможемо зимуючим птахам, В об’єктиві натураліста.
Завершуючи свою доповідь, я б хотіла зачитати вам такий вираз
«Ученик – это не сосуд, который надо наповнить, а факел, который надо зажер»,
Наши воспитаники кружков – это наши дети, их проблемы – это наши проблемы, мы для них и учителя и друзья, мы вместе с ними взрослеем и выводим их во взрослую жизнь.