Новини
19.04.2022
Підведені підсумки обласної акції "Допоможемо зимуючим птахам 2022" З підсумковим наказом можна ознайомитися за посиланням:   https://junnat.kherson.ua/opomozhemo-zimuyuchim-ptaham-2022.htm
15.03.2022
Нарада КЗ «ЦЕНТУМ» ХОР 15 березня 2022 року відбулася нарада співробітників комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ...
Методична робота > Передовий педагогічний досвід > Досвід роботи Короткої Тетяни Олександрівни

Творчий звіт
керівника гуртків «Природа і фантазія» Короткої Т.О.

(атестаційний період 2009-2014 рр.)


Особливий акцент сучасної педагогіки зроблено на розвиток творчого потенціалу дитини, адже діти і творчість – поняття практично нерозривні.
Якщо дитина живе в атмосфері творчості, вона вчиться мріяти, фантазувати, бути індивідуальністю, творчою у всьому, що робить.
Чим більша палітра творчих технік дитини, тим більш різносторонньою і вправною вона стає.
Таку можливість мають діти, займаючись на гуртку «Природа і фантазія» для молодшого та середнього шкільного віку, програма якого складена мною та апробованою з 1998 року.
Визнана переможцем ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу навчальних програм та посібників з позашкільної освіти -2003.
Оновлена у 2014 році навчальна програма «Природа і фантазія», розробки занять до неї опубліковані в журналі «Позашкілля» (№7, липень 2012; №10 жовтень 2014). На сьогодні програмою користуються керівники гуртків позашкільних навчальних закладів області.
Практично впроваджуючи програму в навчально-виховний процес, переконуюсь, що творчість через використання природного матеріалу містить у собі чималі ресурси для «занурення» дітей у світ рідної природи, пізнання її різних сторін і, одночасно, - виховання дбайливого, бережного ставлення до неї, формування перших трудових навичок.
Поєднання інтелектуальної та моторної діяльності створює атмосферу осмисленої праці.
На разі, дари природи виступають не просто матеріалом для праці, але і засобом наочності, дидактичним матеріалом, що служить стимулом пізнавальної активності учнів.
Робота з природним матеріалом сприяє розвитку художньої інтуїції, чутливості до довершеної форми, формуванню здатності конструювати образ, відчуття гармонійності деталей, критичності, гнучкості та оригінальності мислення, пізнавальної самостійності та активності, прищепленню художнього смаку, розвитку творчих здібностей, уяви.
А відтак, досягається мета роботи гуртка – створення умов для творчого розвитку дітей засобами роботи з природним матеріалом, сприяння екологічному, естетичному, трудовому вихованню учнів.
Виготовленню саморобки передує підготовча робота: проводяться теоретичні заняття з ознайомлення з природним об′єктом, екскурсії в природу.
У процесі праці з природним матеріалом, діти знайомляться з його властивостями, найпростішими способами обробки і з’єднання деталей, набувають навиків користування різними інструментами.
Діти виготовляють аплікації, іграшки за зразком. Формуються навички аналізу, планування і виготовлення саморобки.
Формами контролю за результативністю навчання є участь у виставках, конкурсах, висвітлення роботи гуртка на сайті Центру.
Визначальним у роботі є прагнення стверджувати естетичний потенціал дитини. В цій меті слідую спадщині видатного вітчизняного педагога Василя Олександровича Сухомлинського.
Сухомлинський вважав, що природа – це один з факторів, що впливають на розвиток і формування естетичних почуттів, невичерпне джерело естетичних вражень і емоційного впливу на людину.
«Найважливіше завдання естетичного виховання – навчити дитину бачити в красі навколишнього світу духовне благородство, доброту, сердечність і на основі цього стверджувати прекрасне в собі».
Тому процес естетичного виховання немислимий без спілкування з природою, без освоєння її естетичної суті. По-справжньому рідний край любить той, хто охороняє і вміло перетворює його природу.
Працюючи останні три роки з дітьми, що потребують особливої педагогічної уваги, переконана у цілющих можливостях для дитячої психіки постійного спілкування з природою засобами гурткової роботи.
Благодатний емоційний настрій дітей під час виготовлення іграшок, радість спілкування в праці, насолода, яку переживає дитина в процесі створення гарної іграшки дуже важливі для розвитку «добрих почуттів». Скільки радості приносять дітям нескладні іграшки з черепашок, шишок, жолудів.
За словами Сухомлинського «добрі почуття народжуються в праці, турботах, хвилюваннях про красу оточуючого світу. Добрі почуття – це згусток людяності».
Прагну розвивати позитивні якості вихованців: працелюбність, наполегливість у досягненні мети, відповідальність за результат власної діяльності, колективізм, товариськість.
Організовую колективні практичні роботи (в парах, групах), де формується вміння розподіляти обов′язки між партнерами, бачити труднощі товаришів, надавати їм допомогу, аналізувати результати не лише власної роботи, але й колективної праці.
Привертаю увагу дітей до творів мистецтва, в тому числі і музики.
Використовую звукозаписи “Природного фону”, “Музики природи”, твори композиторів.“
Готуючись до екскурсій в природу, намічаю не тільки послідовність запитань, на які школярі повинні відповісти, а й завдання що виконуватимуть учні під час екскурсії. Перед тим як вирушити у похід, проводжу з учнями бесіду, щоб викликати у них інтерес до екскурсії, створити певний емоційний настрій.
Для цього використовую репродукції картин І. Левітана, І. Шишкіна, В. Бакшеєва, уривки з літературних творів про природу, музичні твори, націлюю учнів на спостереження за природою під час екскурсій.
Спрямовую увагу дітей на нові вияви краси природи, на особливості пейзажу, допомагаю учням узагальнити враження, намагаюсь спрямувати естетичну реакцію школярів на те, щоб вони помітили самостійно. Спираючись на естетичні емоції, що склалися, звертаю увагу на своєрідну красу кожної рослини в різні пори року, на форми, кольори, запахи, що характерні для них.
У процесі спілкування з живою природою, учні добре розуміють твори пейзажистів, школяр може зіставити бачене в натурі з пейзажами на полотні.
На заняттях ми складаємо невеличкі історії і казки. Персонажі казок – це ті чоловічки, зайчики лисички зроблені своїми руками з шишок, жолудів.
Дуже подобається дітям розглядати готові роботи, виконані не лише художниками-професіоналами, але і їх однолітками, кожен хоче навчитись робити такі ж іграшки або аплікації, а якщо пофантазувати, то і придумати щось своє. Тому завжди з великим нетерпінням діти ждуть виставок своїх робіт та робіт товаришів. Це виставки дитячих поробок з природного матеріалу: “До природи з любов’ю”, “Спогади про літо”, “Краса пироди – краса душі”, “Осінь – умілим рукам”, “Діти – ветеранам”, “Букет замість ялинки”, “Йде весна”, “Зимова фантазія”.
Поряд з цим використовую інноваційні комп′ютерні технології, в якості наочного матеріалу створені слайдо-презентації за темами «Флористичні роботи», «Зимові птахи», використання яких дає змогу зменшити непродуктивні затрати праці і часу, підвищує мотивацію до навчання, загалом значно підвищує ефективність роботи на гуртку.
Особливе значення надаю формуванню у молодого покоління національної свідомості, любові до рідного краю, свого народу, забезпеченню духовної єдності поколінь. формування творчої особистості справжнього господаря землі.
З цією метою провожу екскурсії в куточку хліба, під час яких розповідаю не лише про історію хліба, але й вчу дітей економного та бережливого ставлення до хліба, пропагую хліборобську та хлібопекарську професії.
В гуртковій роботі з дітьми передбачаю вивчення українських народних традицій, оберегів, виховання інтересу до української культури. Провожу заняття за темами «Моя країна – Україна», «Український рушничок» (з практичною роботою аплікації з соломки), «Український віночок» (з практичною роботою – виготовлення штучних квітів), «Обереги моєї землі» (з практичною роботою - аплікація насіння сільськогосподарський рослин) тощо.
У 2009 році провела свято народознавче свято «Ой, калита, з чого ти вилита?», у 2014 році - відкрите засідання природоохоронного клубу «Пролісок» за темою «Лісова стежина».
Щороку провожу заняття-тренінги, майстер класи з флористики для слухачів курсів підвищення кваліфікації комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради.
Створила ряд телесюжетів про роботу закладу, гуртка на місцевому телеканалі «Скіфія».
Склала навчальну програму «Екологічний театр» для учнів 9-15 років з додатками – це вправи на розвиток уяви та фантазії, акторської майстерності, сценічної мови, якими , на мою думку за творчого підходу керівників гуртків можуть користуватись і керівники гуртків інших профілів.