СВЯТО ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ
МЕТА: розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова. (приліт птахів. Штучні домівки для птахів) виховати любов до птахів, до природи, ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни.
СЦЕНА: 3 “шпаківні” для інсценізації, надпис “Свято зустрічі птахів”, малюнки птахів.
Маски: сонячні промінці (2 шт.), квіти (4 шт.), віночок, костюм весни, вода в відерці, пшениця, шнур, черв’як, кошик з 2 “жайворонками”, абетка, шпаки (7 шт.), трясогузка, ластівка, горобець (1 шт.), соловей, стриж, зозуля, кішка.
МУЗИЧНИЙ ЗАПИС: мелодія вальсу на початку свята, пісня “Ой, минула вже зима”, пісня “Йде весна”.
ІНШІ АТРИБУТИ: шпаківні, будинок для мухоловок, синичники., малюнок 2-х яєць, стенд – зимуючі птахи
(Звучить музика. Діти-квіти розбігаються по залу, присідають і вдають, що сплять. Дві дівчинки-сонячні промінчики бігають між ними і дзвіночками будять їх від сну).
1-Й СОНЯЧНИЙ ПРОМІНЧИК:
Годі, квіточки, вам спати
Час давно вже вам вставать
Гляньте, сонечко сміється
В небі жайворонок в’ється
В’ється, радісно співає
Він весну вам сповіщає.
2-Й СОНЯЧНИЙ ПРОМІНЧИК:
А весна та чарівниця
Щиро вам несе гостинці
Пташка, рибка, звір на волі
Божа бджілка, квітка в полі –
Всі весною оживають
Весну-красну прославляють.
(Квіти пробуджуються, позіхають, встають)
1- КВІТКА: Що трапилось? Чую дзвін!
Та звідки він?
2- КВІТКА: Хто нас розбудив
ми так солодко спали (позіхає)
3- КВІТКА: Ой, а мені холодно, я змерзла.
4- КВІТКА: Я здогадалась! Мабуть це вже весна.
1-КВІТКА: То чому не чути співу пташок.
2-КВІТКА: І струмочки чомусь не дзюрчать
3- КВІТКА: Певно ми зашвидко прокинулись, давайте ще поспимо.
(хочуть знову заснути, але промінчики настирливо будять їх дзвониками).
4- КВІТКА: Ні, ви чуєте? Нас справді хтось хоче збудити.
-
ПРОМІНЧИК: Прокидайтесь, прокидайтесь
-
ПРОМІНЧИК: Досить спати милі квіточки, на вас чекає велика справа.
Бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих.
Здавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи.
2 ПРОМІНЧИК: То ж давайте любі друзі
пісню заведемо
будем весну прославляти
веснянки співати
(Пісня “Ой, минула вже зима)
Він струмочками побіг
Не догнать нікому.
2. З ним втекла сама зима
по одній дорозі
гляньте льоду вже нема
і нема морозів.
3. Там струмочок веде свою
пісеньку в долині
скоро проліски в гаю
розцвітуться сині
4. Бач, трава зазеленіла
чуєш, річка зашуміла
пісня лине над полями
небо кличе журавлями
то зелена веснонька пишно йде.
5. По всіх усюдах пісня лине
усе пробуджує від сну
і всі комашки, всі рослини
вітають чарівну весну
Весна іде, весна іде
Весну вітайте, діти
Пташиний спів вона несе
Тепло і перші квіти
Діти виконують пісню “Йде весна”. В цей час заходить, кружляючи в танку, весна.
Добрий день всім гостям свята
Знаю, ви мене чекали
І пісні мені співали
Зла зима мене не пускала
Холодними снігами замітала
Але ви її прогнали
І мене, свою весну
Дружно врятували
Вийшла я з лісу, лугові вклонилась
Від вітру і сонця луг зазелинився
А до мене трави у полях вигинались
А за ними в лузі заквітали квіти
Починаю, друзі, по Землі ходити.
ДИТ. Весняночко-паняночко
Де ти зимувала?
ВЕСНА: У садочку на пеньочку
Пряла на сорочку
ДИТ. Ой весна, весна, днем красна
Що ти нам принесла!
ВЕСНА. Принесла вам літечко
Щоб родило житечко. А ще принесла я вам свято “День зустрічі птахів”, бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих. Віддавна вважали, що тепло приносять саме перелітні птахи.
Обряд зустрічі птахів влаштували 22 березня на свято Сорока святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді птахів їх називали “жайворонками” чи “голубами”. (роздає дітям “жайворонків”).
Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду. Коли вилазили на дерево, то приказували:
ДІТИ РАЗОМ: Пташок викликаю
З теплого краю
Летіть соловейки
На нашу земельку
Спішіть ластівоньки
Пасти корівоньки
ВЕСНА: Після цього стежили за тим, коли над ними пролетить якийсь птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з’являлись дикі гуси. Кожен брав соломинку і жбурляв услід птахам. Діти імітують рухи, приказуючи: - Гуси, гуси! Нате вам на гніздечко, і на здоров’ячко, а нам на тепло.
ВЕДУЧИЙ: Весна-красна, ми дуже раді вітати тебе в нашому краю. Ми раді твоїм дарункам: теплу, першим квітам, пташкам, свято, яке ти нам принесла, святкують разом з нами сотні тисяч школярів. Для пташок вони готують тисячі штучних домівок. Ми любимо наших пернатих друзів. Це наші незамінні помічники в боротьбі з шкідниками полів, лісів, садів.
Сьогодні до нас завітали юннати гуртка “Людина і довкілля” - учні з обласної школи-інтернату.
ДИТ. Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево. Але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім знову повертатися можуть лише птахи. І то не всі.
Мандрують птахи по-різному. Одні поодинці, інші – великими зграями. Але як би птахи не летіли вони завжди летять одним і тим же шляхом. Як же пташки знають куди летіти? Хто їм показує дорогу?
Більшість вчених вважає, що птахи звіряють напрям по сонцю і зіркам. Довгий час вважали, що молоді птахи летять за старими. Але виявилося, що це не так.
У зозуль, наприклад, старі птахи летять окремо від молодих. Отже, з’являючись на світ, птахи уже знають, куди вони повинні летіти з настанням холоду і за яким маршрутом.
Знають вони і те, коли потрібно вирушати в дорогу і що перед великим шляхом потрібно “нагуляти” жир, щоб підтримувати сили в далекому в важливому перельоті. Адже, є такі птахи, які можуть долати відстань 8000 км без жодної зупинки.
ВЕДУЧИЙ: Ось уже скоро і перші птахи до нас прилетять. А чи все у нас готово. Як зустрінемо пташок? Для них треба хатки нові із рівненьких дощок.
Діти йдуть за куліси.
І каже: Знаєш, татку.
Тепер іду я у садок
Хатинку будувати
Шпаки в садок нам прилетять
В моїй хатинці закладать
Шпаки почнуть родину
А тато каже: Все це так
І до синка сміється
А знаєш, як хатинка ця
Що ти будуєш зветься?
Діти повертаються зі штучними будиночками для птахів.
ВЕДУЧИЙ: Діти, а як же називаються такі будиночки. А чи знаєте, як правильно їх будувати.
ДИТ. 1. Запам’ятайте! Не можна майструвати пташині будиночки з фанери, бо в них холодно і неспокійно – фанера звукопроникна.
2. Дошки вистругують рубанком тільки з однієї сторони, всередині будиночків вони повинні залишатись не виструганими, щоб пташки могли чіплятись за них лапками.
3. Кришки будиночків краще зробити не плоскими, а випуклими, щоб з них краще стікала дощова вода.
4. Птахи не поселяться в будиночку, якщо вхідний отвір або льоток буде занадто вузьким або занадто широким.
5. Пташиний будинок треба збити так, щоб в ньому ніде не було щілин.
6. Синичник повинен бути глибоким і тісним – так зручніше синицям.
-
Будиночок для мухоловок і горихвісток пофарбуйте зсередини крейдою – це подобається синицям.
-
Якщо в звичайному поліні ви висвердлите отвір достатньої довжини, то одержите житло для мухоловок і достатньої довжини, то одержите житло для мухоловок і горихвісток.
ДИТ. Майстрували не лінились
Все в нас зроблено на лад
Всі будиночки готові
І пташки уже летять
ДИТ. Лунає клич з усіх країв
Лунає клич з-за гір, з ріки
Весна прийшла
Давай шпаків
У гості просимо, шпаки!
ГОРОБЕЦЬ: Дім Новий! Кому? Шпакам?
Захоплю його я сам!
Я шпакам, я шпакам
Теремок цей не віддам
Я – розумний молодець
Славний хлопець-горобець!
Цінь цвірінь – Плиг-плиг-плиг.
В дім новенький на поріг.
(Фонограма “Голоси птахів”)
Прилітають шпаки – 7 чоловік. Попереду старший шпак, за ним – 3 пари шпаків. Хлопчик і дівчинка.
А чи все нам тут готове?
Де б нам сісти, відпочити
Та водиченьки попити?
(Побачили шпаківні)
О! Збудували нам доми
Ну й доми, як тереми
Прилетіли вже шпаки.
Зачекайте, любі птиці
Вам дамо зерна й водиці.
(відеречко з водою і насипають пшеницю).
ХЛОПЧИК:
Гей, летіть шпаки сюди
До зерна і до води
ШПАКИ: (поївши)
Збудували нам доми
Не доми, а тереми
(перебиваючи один одного)
Цей будинок буде мій
А це – мій
А це мій!
СТАРШИЙ ШПАК:
Тихше, галас на здіймайте
Краще парами ставайте
Зараз я вперед піду
По домах вас розведу
Першу пару поведу
Першій парі дім знайду.
1 ПАРА ШПАКІВ:
Ну ходім, ну ходім!
Нас новий чекає дім
Ох, до чого ж гарний він –
Тепло, затишно у нім
(перша пара ховається за шпаківнею)
СТАРИЙ ШПАК:
(другій парі)
Вас тепер я поведу
Вам також я дім знайду
-
ПАРА ШПАКІВ:
Ну ходім, ну ходім
Нас новий чекає дім
Ох, до чого ж гарний він –
Тепло, затишно у нім
(ховається за шпаківнею)
СТАРИЙ ШПАК:
Третю пару поведу
Третій парі дім знайду
3-я ПАРА ШПАКІВ:
Ой, ходім, ой ходім
Ми в новий в’їжджаєм дім!
ГОРОБЕЦЬ:
(визирає з-за шпаківні)
Тут живуть вже пожильці
Неабихто – горобці!
(передражнює шпаків)
Ох, до чого ж гарний дім,
Тепло, затишно у нім.
3-я ПАРА ШПАКІВ:
Горобці! А ну тікайте!
ГОРОБЕЦЬ:
Не втечу, і не лякайте.
3-я ПАРА ШПАКІВ: Забирайся звідси враз, -
дім збудовано для нас!
ГОРОБЕЦЬ: Я будинок цей люблю
Звідси й кроку не ступлю
3-я ПАРА ШПАКІВ: Що нам діяти – робити
Де ми, бідні. Будем жити (плачуть)
СТАРШИЙ ШПАК: Заспокойтеся, малі
Киньте сльози і жалі
Ми вас виручили з біди (кличе всіх)
Гей, шпаки, летіть сюди.
(Шпаки оточують Старшого шпака, про щось домовляються, а потім роблять з мотузки петлю, розкладають її на землі, а всередину кладуть “черв’яка”)
СТАРИЙ ШПАК: (співає)
А виходь, горобець
Подивись, горобець
Ось лежить черв’ячок
Солоденький бочок.
ГОРОБЕЦЬ: (визирає)
Черв’ячка кортить мені
Може з’їсти, а чи ні
(вилітає з шпаківні)
СТАРШИЙ ШПАК:
Ти, горобчику, не бійся
Зерно клюй, води напийся
Черв’ячком поласуй теж
(Горобець починає клювати черв’яка, шпаки в цей час швидко затягують петлю.
ШПАКИ: А тепер вже не втечеш!
ГОРОБЕЦЬ: Що ви робите? Пустіть!
Може вам набридло жить?
Знайте вдачу ви мою
Я всіх вас один поб’ю!
ШПАКИ: Тихше, тихше, ба який!
Зерно клюй, водичку пий.
Ось тобі черв’ячок – солоденький бочок
З’їж його, поласуй трішки
(з’являється кішка)
ШПАКИ: Кішка! Кішка! Кішка! Кішка!
(шпаки відлітають, горобець стрибає на одній нозі, намагається вирватись з петлі. Кішка повільно підкрадається до нього. Горобець від страху завмирає на місці)
КІШКА (улесливо):
Ну, горобчику, стрибай
Не втомились ніжки?
Ти потрапив так і знай
В пазурі до кішки
Горобець, горобець
З’їм тебе я – ї кінець.
ГОРОБЕЦЬ: Що ж це буде з горобцем?
Кішка з’їсть, мене живцем
Ой, рятуйте! Всі сюди!
ШПАКИ: Добре, виручим з біди.
(Шпаки визволяють горобця з петлі і всі розлітаються. Кішка стрибає на те місце, де був горобець, але вже пізно)
КІШКА: От невдача так невдача!
Ну нехай вже буде так
Я за птахом не заплачу
Худорлявий, м’яса мало, -
Їсти б я його не стала
(облизуючись, іде геть. Горьбець і шпаки злітаються знову)
ГОРОБЕЦЬ: Друзі, щира дяка вам
Хату вашу я віддам
До побачення! Прощайте
А за клопіт – вибачайте.
ШПАКИ: Ти шпаків не забувай
В гості, друже, прилітай!
ГОРОБЕЦЬ: Я за послугу велику
Не забуду в. довіку
ШПАКИ: 1. У шпаків сьогодні свято
Прилетіли ми в садок
І на свято в нашу хату
Щиро кличем всіх діток.
2. Повернулися ми з півдня
В свій садок у рідний край
І весну-красну принесли
Мальовничий дивограй
(Фонограма “Голоси птахів”). Шпаки розлітаються.
ВЕДУЧИЙ: Ось яка оказія сталася з нашими першими гостями – шпаками і забіякою-горобцем. А ось чи можна вивішувати шпаківні, синичники, мухоловочники одразу в один час? На це питання нам дасть відповідь Абетка природничих знань.
АБЕТКА: Добрий день, дорогі друзі. Я – Абетка природничих вітаю вас зі святом “Зустріч птахів”. Для того, щоб ваші домівки заселили потрібні господарі, їх не можна вивішувати всі одразу. Шпаківні і трясогузочники розвішують з 20 березня по 10 квітня, тобто під час прильоту хазяїв, синичники до 15-20 квітня, а мухоловочники будуть доречі тільки до 1 травня.
Діти, на наше свято завітали не лише шпаки, а й інші перелітні птахи. Пташка, яка ось-ось прилетить до нас невеличка, завбільшки з горобця, на порівняно довгих тонких ногах. Забарвлення оперення біле і сіре, щоки білі, решта голови і горло – чорні. Це дуже рухливий птах. Часто можна побачити як він жваво бігає по землі. Та найхарактернішим для цієї пташки є дуже довгий хвіст, який вона швидкими рухами весь час підсмикує догори. (це трясогузка)
Приліт трясогузки (фонограма “голоси птахів”)
ТРЯСОГУЗКА: Мене звуть трясогузка або біла плиска. В народі кажуть, що своїм хвостом я кригу розбиваю, бо прилітаю саме під час скресання річок і часто мене можна побачити на крижинах. Я люблю оселятись поблизу води струмка, криниці чи великої калюжі. Охоче селюсь і поблизу людей – в клунях, під стріхою, в дуплах дерев, просто на землі. я принесла вам на крильцях не лише весняні дні, а й цікаву вікторину про птахів.
-
У якого птаха найбільша сім’я? (сіра куріпка, 26-28 пташенят)
-
Чи бувають перелітні звірі? (кажани)
-
У якого птаха найкращий зір? (у орла, бачить з висоти 3 км у траві мишу)
-
Гніздо якого птаха схоже на рукавичку? (синиця-ремез)
-
Назвіть найбільшого птаха України (дрофа)
-
Назвіть найменшу пташку України (корольок)
АБЕТКА: Птахи приваблюють нас не лише красою польоту, але й приємними, мелодійними голосами. Спів птахів, це сигнал самця адресований самці, щоб полегшити їх зустріч, а головне, попередити інших птахів свого виду про те, що дана гніздова територія вже зайнята. Про одного з кращих співаків моя загадка: Ми пішли до гаю вдвох. Я й сестра Маринка. А в гаю тім тьох та тьох та іще так дзвінко. Що за співанки? Чиї? То співають … (солов’ї)