Новини
23.09.2019
Ми підтримали Міжнародний Марш Клімату! 20 вересня 2019 року вихованці гуртка «Тварини в нашому житті» (керівник Коваленко І.В.) комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної ...
17.09.2019
Сьогодні комунальний заклад "Центр еколого-натуралістичної творчості" Херсонської обласної ради проводив свято "День відкритих дверей" та гостинно приймав всіх бажаючих у стінах ...

Свято “день птахів” – форма пропоганди серед учнів школи знань про птахів. Це, також підсумок їх річної прироохоронної роботи. Свято розпочинається оголошенням конкурсу, до дня птахів. На ньому учні демонструють свої знання про птахів, змагаються у декламуванні віршів про них, проводять конкурс на кращу шпаківню і годівницю. Обладнання актового залу: художньо оформлені гасла з висловами видатних вчених, зоологічні ребуси, кросворди, загадки тощо.
Орієнтовна програма свята “День птахів”:
На контрольному талоні запрошення вміщено запитання для учасників конкурсу. Двоє учнів перевіряють відповіді (див.зразки запитань). Звучать позивні конкурсу.
Ведучий: яка прекрасна наша Батьківщина! Різноманітна і дивовижна її природа. Вона чарує нас яскравими барвами лісу золотої осені, казковою красою зими, буйним цвітінням весни. Але навіть найкрасивіший куточок природи залишається мертвим без птахів.
Птахи – не тільки окраса нашого життя, а й друзі, які допомагають у боротьбі зі шкідниками полів, садів.
Перший учень: Сова за літо знищує до 1000 полівок, зберігаючи тонну зерна.
Другий учень: Шпак за одинь день поїдає комах більше, ніж важить сам.
Третій учень: Боривітер за місяць виловлює біля 180 ховрахів, 90 полівок.
Декламується вірш Д.Білоуса “Другові пернатих”
Четвертий учень: Вірші? Пробачте! До чого тут поезія? Яке це має відношення до нашого свята? Такі думки виникли, напевно, у вас, шановні друзі!
Перший доповідач: Розповідає про твори Л.М.Толстого, О.І.Купріна, Е.Сетон-Томпсона, Р.Д.Кіплінга, В.Біанкі, в яких описані птахи, їх життя, звички.
Другий доповідач: А який величезний вплив мають птахи на музику, гармонію звуків. Спів пташок надає природі звукового забарвлення. Іноді він становить цілі музичні фрази, які сприймаються як мелодія. Існує навіть новий напрям – музична орнітологія. Музичну структуру співу птахів вивчають композитори. Відомо, що голоси птахів використовували М.А.Римський - Корсаков, Л.Бетховен та багато інших. Вважають, що в другій частині Пасторальної симфонії Бетховена використано спів соловейка, перепела і зозулі (звучить запис голосів птахів).

Вікторина: “Чи знаєте ви птахів”
Щоб відповісти на загадки вікторини, учні повинні впізнати птаха за певною ознакою, за особливими звичками, слідами, дзьобом, оперенням, формою крил, хвоста тощо.
Далі розпочинається концерт самодіяльності, після якого організовується конкурс знавців приказок, прислів’їв, прикмет, загадок про птахів.
Ведучий повідомляє про підсумки конкурсу і нагороджує переможців. Сурмачі сповіщають про закінчення свята. Всі йдуть до лісу. У цей день школярі розвішують шпаківні (протягом року учні відвідуватимуть своїх підшефних і спостерігатимуть за ними).
Зразки запитань на контрольному талоні:
1.який птах пірнає під лід, добуваючи їжу? /річник/
2.чи є пташине молоко і у кого? /у пінгвіна/
3.чи всі пташенята беззахисні? Пташата яких птахів уміло захищаються? /буревісника/
4.який найбільший птах живе на території України? /дрохва/
Зразки запитань вікторини:
1.які птахи прилітають до нас з півдня першими? /граки/
2.які наші птахи ночують у снігу? /тетериви/
3.які птахи не сідають на землю /стрижі. Вони сідають на стовбури дерев, скелі, дахи будинків. Якби стриж сів на землю, то через довгі крила не зміг би злетіти/
4.який найменший птах живе та території України? /волове очко, кропивник/
5.які співочі птахи – хижаки? /сорокопуд/
6.пташенята якого птаха сичать як змії? /крутоголовки/
7.в яких птахів самка більша і сильніша за самця? /у хижих/
8.чи всі птахи виводять пташенят раз на літо? /деякі птахи за літо встигають вивести пташенят 2-3 рази. Це горобець хатній і польовий, синиця велика, коноплянка, ластівка, шпак, жайворонок лісовий, вівсянка та інш./
9.чиї пташенята не знають своєї матері? /зозулі/
10.який найменший птах у світі? /колібрі ельфа/
11.який птах може літати хвостом наперед? /колібрі/
12.який птах літає найшвидше? /орел, швидкість польоту якого досягає понад 200 км/год/
13.який найбільший птах живе на території України? /дрохва, вага якої іноді досягає 16 кг/
14.який птах видає звуки, подібні до гавкання собаки? /самець білої куріпки/
15який птах виводить пташенят у будь-яку пору року. Навіть узимку? /шишкар/
16.які птахи завдають шкоди бджільництву? /бджолідки звичайна і зелена. Один птах за добу може з’їсти до 200 бджіл/
17.який птах найбільший у світі? /африканський страус/
18.чому птах, який попав в глибокий колодязь, не може з нього вилетіти. /жодний птах не летить угору по прямій або дуже похилій лінії/
19.який тропічний птах на час виведення пташенят замуровує свою самку в дуплі? Чому? /так роблять птах-носорог. Він замуровує самку, щоб у гніздо не залізла змія або хижий птах, і годує її через залишений отвір/
20.чи дихає курча в яйці? /курча в яйці дихає через пори шкарлупи/
21.який птах на земній кулі вважається найбільш рідкісним? /ківі з Нової Зеландії/
22.коли відлітають від нас останні чайки і качки? /відлітають перед замерзанням річок, озер, ставків/
23.назви яких птахів птахів пов’язані з кольором? /блакитна сорока, рожевий шпак, зелений дятел, біла куріпка та ін./
24.який північний птах живе в нас тільки взимку? /взимку до нас прилітає пуночка/
25.чим характерна будова кісток птахів? /вони заповнені повітрям/
26.які птахи завдають великої шкоди мисливському господарству? /сіра ворона, яструб малий, лунь болотяний/
27.чому весною шпаки і галки сідають на коней, корів, овець? /птахи вискубують з тварин шерсть для гнізд, викльовують комах/
28.у якого птаха найдовший язик? /у дятла, до 15 см/
29.який птах робить в гнізді підстилку із рибячих кісток? /зимородок/
30.які птахи навіть в люті морози знищують комах-шкідників? /синиці, корольки, дятли/
Можна зіграти ігри, що носять назву птахів:

“Горобець”
У неї грають переважно хлопчики. Роблять коло із трьох або більше пар, беруться за руки і рухаються в один бік, приспівуючи: Горобеїчку, шпачку, шпачку!
Чи бував ти в садку, в садку?
Чи бачив ти, як мак сіють?
Як мак сіють, як мак сіють!
Проспівавши це, зупиняються: хлопчики повертаються один до одного і, затиснувши кулаки, розмахуються, наче сіють мак, і б’ють в такт у боки один одного по три рази з приспівом: Оце так мак сіють. (5 раз)
Потім роблять попереднє коло і рухаються, як і раніше, приспівуючи: Горобеїчку, шпачку, шпачку!
Чи бував ти в садку, в садку?
Чи бачив ти, як мак цвіте?
Як мак цвіте, як мак цвіте!
Коло розривається, хлопчики повертаються один до одного і вдаряють по щоках три рази то правою, то лівою рукою, приспівуючи: Оце так мак цвіте (5 раз)
Знову стають у попереднє коло і рухаються, як і раніше, приспівуючи: Горобеїчку, шпачку, шпачку!
Чи бував ти в садку, в садку?
Чи бачив ти, як мак трусять?
Як мак трусять, як мак трусять!
Після цього швидко розривають коло, кидаються один до одного, хватаються за чуба, стукаються головами і приспівують: Оце так мак трусять (5 раз)
У цей час трясуть один одного добре. Ще співають інакше: Шпачку, шпачку, горобеїчку,
Чи бував же ти в мачку, в мачку?
Чи видав же ти, як мак сіють?
О так, так сіють мак,
Морквочку, пастернак.
Шпачку, шпачку, горобеїчку,
Чи бував же ти в мачку, в мачку?
Чи видав же ти, як мак полють?
Чи видав же ти, як мак полють?
От так, так полють мак,
Морквочку, пастернак.
Шпачку, шпачку, горобеїчку,
Чи бував же ти в мачку, в мачку?
Чи видав же ти, як мак товчуть?
Чи видав же ти, як мак товчуть?
От так, так товчуть мак
Морквочку, пастернак.

“Гуси”
Вибираються вовк і господиня, решта грають гусей. Вовк ховається де-небудь у засідці, а господиня, вибравши місце для своєї хати, гонить у поле гусей із двору. Коли гуси відійдуть на чималу відстань, господиня гукає: – Гуси, додому!
Гуси – Вовк за горою.
Госп. – Що робить?
Гуси – Гуску скубе.
Госп. – Яку?
Гуси – Сіру, білу, волохату.
Госп. – Швидко ж, мої гуси, до хати!
Гуси летять додому, вовк кидається ловити і, якщо зловить яку небудь, веде її до своєї засідки. Господиня знову гонить в поле гусей і знову кличе їх, як і раніше. Це триває до того часу, поки вовк не переловить усіх. Тоді господиня іде шукати своїх гусей і заходить до вовка:
– Здоров, кум!
Вовк – Здраствуй, кума!
Госп. – чи не бачив моїх гусей?
Вовк – А які твої гуси?
Госп. – Були сірі, були й білі, та з двору десь залетіли; ось уже третій день шукаю.
Вовк – І не бачив, і не знаю.
Господиня хоче йти, але вовк зупиняє її: - Вернись, кума, побалакаєм.
Господиння зупиняється, чує писк і сичання гусей:
– Що це сичить, куме?
Вовк – Та це, кума, льон товчуть.
Господиня іде додому, вовк знову зупиняє її: - Кума, побалакаємо.
Господиня зупиняється і чує, як гуси б’ють крилами: – Що це таке, куме?
Вовк – Це плаття перуть.
Господиня іде, вовк знову: - Та постривай, кумо, побалакаємо.
Господиня зупиняється і чує крик гусей. Вона обертається у той бік, звідки чути крик, і запитує: – А це хто кричить, куме?
Вовк–Це гуси прилетіли.Іди подивись, може тут і твої є!
(Господиня іде дивиться і бачить своїх гусей. Усі вони сидять, взявшись за руки). - Пізнавай, кумо, де твої гуси.
Господиня говорить: - Оце мій, оце мій, а, крий Боже! Оце тутоньки всі мої. Сірий вовк, щоб ти згинув!
Вона гонить своїх гусей додому, і тим закінчується гра.
Народні прикмети.
1.якщо граки на Герасима (17 березня) прямо на гнізда летять – дружня весна.
2.як бузок запахне скрізь – прилетить зозуля в ліс.
3.ластівка прилетіла – незабаром грім загримить.
4.зяблик рюмить – на дощ
5.горобці перелітають зграйками з місця на місце – перед сильним вітром.
6.зозуля стала кувати – морозу більше не бувати
7.кімнатні птахи мовчать перед заметіллю
8.голуби гуркочуть – тепло віщують
9.птахи в’ють гнізда на сонячному боці дерев – на холодне літо.
10.де чайки, там і риба.
11.гуси полощуться – на тепло
12.качка б’є крилами і чиститься – на дощ
13.курка на одній нозі стоїть – на холоднечу
14.ластівки літають низько – на дощ.
15.снігурі під вікном цвірінькають – на відлигу.
16.ворона купається – на дощ.
17.ранній приліт жайворонків – на теплу весну.
18.коли добре чути дятла – буде дощ
19.чайки часто купаються на дощ.
20.гуси летять – зиму на хвості несуть.
21.синиця до хати – зима у двір
22.горобці ховаються в укриття – на мороз або заметіль
23.горобці дружно цвірінькають – на відлигу.
24.ворона кричить улітку – дощ, узимку – на заметіль
25.ворона ховає дзьоб під крило – на холод.
26.зимою ворони літають і кружляють стаями – буде мороз
27.сорока ховається під стріхою – на заметіль.
28.півні співають перед відлигою
29.ластівки прилетіли пора - сіяти льон
30.гуска лапку піднімає – на холод.
31.ворони і галки зимою в’ються у повітрі – перед снігом, сідають на землю – перед відлигою, сідають на верхівки дерев – перед морозом, на нижні гілки – перед вітром.
32.якщо деякі качки прилетіли вгодовані – весна буде холодна і довга.
33.зозуля закувала – пора сіяти льон.
34.Благовіщення без ластівок (7 квітня) – холодна весна
35.на Благовіщення прилітають практично всі співучі птахи
36.зозуля на Юрія – на неврожай.
37.птахи дружно відлітають – сувора зима буде.
38.за два-три дні чує мороз горобець: збирає різне ганчір’я, пір’я, нитки та інш.
39.три похолодання бувають весною: на птахів, на вербу, на черемху.