Новини
19.04.2022
Підведені підсумки обласної акції "Допоможемо зимуючим птахам 2022" З підсумковим наказом можна ознайомитися за посиланням:   https://junnat.kherson.ua/opomozhemo-zimuyuchim-ptaham-2022.htm
15.03.2022
Нарада КЗ «ЦЕНТУМ» ХОР 15 березня 2022 року відбулася нарада співробітників комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ...
Програми > Юні лісівники-дендрологи > Зміст програми лісівники-дендрологи

Комунальний вищий навчальний заклад
«Херсонська академія неперервної освіти»
Херсонської обласної ради


ПОГОДЖЕНО
Директор комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради


___________________  Е.В. Вітренко

«____» _______________  2016 року ЗАТВЕРДЖЕНО
Ректор комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради


___________________  А.М. Зубко

«____» _______________  2016 року

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму
«Юні лісівники-дендрологи»
2 роки навчання

Укладач:

учитель біології вищої категорії, учитель методист Старосільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоолександрівського району Херсонської області, керівник гуртка комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради
Гавриленко Т.П.

Херсон - 2016


Укладач:

Гавриленко Тетяна Павлівна – учитель біології вищої категорії, учитель методист Старосільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоолександрівського району Херсонської області, керівник гуртка «Юні лісівники-дендрологи» комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.

Рецензенти:

Гусь Таїсія Йосипівна – завідувач науково-методичного відділу виховання комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради.
Бойко П.М. – декан факультету рибного господарства та природокористування Херсонського державного аграрного університету, кандидат біологічних наук, доцент.
Валікова О.В. – методист, керівник гуртків комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради. 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА  ЗАПИСКА

В період реформи загальноосвітньої і професійної школи великого значення набувають екологічна освіта і практична природоохоронна робота серед школярів. На сьогодні успішне входження дитини в соціум, виховання патріотичних почуттів можливе лише при широкому залученні її до творчої, суспільно-корисної праці. Однією з кращих форм екологічного виховання учнів є учнівські лісництва, які створюються з метою профорієнтації, виховання в учнів любові і бережливого ставлення до природи, розширення і поглиблення знань з біології, ботаніки та інших наук про природу.
Створення навчальної програми обумовлено необхідністю не тільки озброїти певну частину випускників середньої школи необхідними знаннями і навичками з лісогосподарських професій, а й виховувати у них прагнення знати і застосовувати нові досягнення науки і практики, ініціативність і наполегливість у досягненні мети, любов до свого краю. Навчальна програма реалізується у гуртку «Юні лісівники-дендрологи» та спрямована на вихованців середнього і старшого шкільного віку. Навчальна програма побудована на основі  «Програми гуртків з біології, екології, сільського господарства для загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів» Міністерства освіти і науки України (Київ, 2001рік).
Метою навчальної програми є – ознайомлення учнів із предметом дендрології та основами лісівництва.
Завдання навчальної програми:
- формувати в учнів екологічної культури особистості;
- удосконалювати набуті навички практичної діяльності;
- виховувати культуру праці;
- залучати вихованців до професійного визначення, використання сучасних технологій навчання;
- виховувати патріотичні почуття гуманного ставлення до навколишнього середовища;
- розвивати позитивні риси особистості: працелюбність, наполегливість у досягненні мети, відповідальність, колективізм, товариськість.
- створити умови для самореалізації, соціальної адаптації.
Головна увага зосереджується на вивченні деревних і кущових порід, що вирощуються в лісових насадженнях місця проживання, а також на вирощуванні садивного матеріалу цих порід.
Навчальна програма передбачає  2 роки навчання:
1-й рік – початковий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;
2-й рік – основний рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень.
Засвоєння теоретичного матеріалу поєднується із практичними роботами, екскурсіями до лісу та полезахисних лісонасаджень свого району.
Важливе місце в роботі гуртка належить дослідницькій роботі юннатів за завданнями вчених, фахівців лісового, садово-паркового господарства. Тематика цих дослідів має бути актуальною для місцевих господарств. На теоретичну частину відведено менше часу, ніж на практичні роботи та досліди. Перед виконанням практичних робіт і дослідів вихованців необхідно ознайомити з правилами поведінки в розсаднику, парку й в інших угрупованнях, правилами техніки безпеки.
На першому році навчання учні отримують основні поняття про ліс і його особливості,  про необхідність збереження й охорони лісів.
Тематика занять другого року навчання покликана дати гуртківцям знання про дендрологію як науку, її зв'язок з іншими науками, знання щодо основних представників флори помірного клімату в систематичному порядку. Школярі знайомляться з парками та садами України, деревами, що мають історичну цінність. Гуртківці другого року навчання виконують практичні заняття в дендрарії, лісонасадженнях і лісах місцевого значення. Окремі практичні роботи можуть бути перенесені на літні місяці.
Основними формами опрацювання навчального матеріалу є: лекції, практичні роботи, екскурсії, дослідницька робота.
Формами контролю за результативністю навчання є анкетування, тестування, контрольні завдання, підготовка рефератів, виготовлення колекцій, гербаріїв, участь у конкурсах, виставках, науково-практичних конференціях, секціях наукового товариства учнів, презентація роботи гуртка.

Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Назва розділу Кількість годин
теоретичних практичних усього
Вступ 2  2
Розділ 1. Загальні відомості про лісове господарство 8 8
16
Розділ 2. Заготівля насіння лісових рослин і вирощування садивного матеріалу у розсадниках
12
20
32
Розділ 3. Загальні поняття про ліс і лісонасадження 12 20 32
Розділ 4. Ліс і навколишнє середовище 8 12 20
Розділ 5. Ліс і здоров’я людини 12 10 22
Розділ 6. Ліс – багатство країни 6 10 16
Підсумкове заняття 4 - 4
Разом 64 80 144

ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступ (2 години)
Ознайомлення гуртківців з планом роботи. Значення знань з природничих дисциплін у природоохоронній діяльності людини. Інструктаж з техніки безпеки.
1. Загальні відомості про лісове господарство (16 годин)
Державні постанови про охорону природи та лісове господарство. Ліс як один із основних елементів біосфери. Значення лісу в економіці країни: ліс як джерело деревини, побічне використання (бджільництво, збирання лісових ягід, плодів і грибів, лікарських рослин тощо). Водоохоронне, санітарно-гігієнічне й оздоровче значення лісів. Короткі відомості про лісові площі нашої країни. Історія лісництва. Роботи вітчизняних лісівників В.В.Докучаєва, Г.Ф.Морозова, Г.М. Висоцького та їх роль у розвитку науки про ліс.
Практичні роботи.
Підготовка рефератів на природоохоронну тему.
Догляд за  об’єктами живої природи навколишньої місцевості.
Перегляд відеофільмів відповідно до тематики, що вивчається.
Екскурсія до природознавчого музею, лісу, парку.
2. Заготівля насіння лісових деревних і кущових порід і вирощування садивного матеріалу в розсадниках (32 години)
Терміни дозрівання насіння цінних деревних і кущових порід. Вплив кліматичних умов, місця зростання, віку дерев і стану деревостою на плодоношення. Заготівля та зберігання насіння лісових порід. Підготовка насіння до висівання. Стратифікація. Лісорозсадники та вирощування садивного матеріалу.
Тематика саморобних наочних посібників.
Гербарій сіянців лісових дерев і кущів у різних найпоширеніших лісових дерев та кущів.
Практичні роботи.
Заготівля насіння лісових культур.
Підготовка насіння  до висівання.
Висівання насіння у розсадниках.
Догляд за сіянцями деревних і кущових порід.
Вивчення будови плодів і насіння різних деревних і кущових порід.
Тематика дослідницьких робіт.
Визначення оптимальних термінів і способів стратифікації насіння лісових культур.
Вплив різних добрив на ріст і розвиток сіянців лісових порід.
Вирощування саджанців лісових порід  і кущів із здерев’янілих і зелених живців.
Вивчення впливу часу заготівлі та садіння живців тополі, верби й інших лісових порід дерев і кущів на укорінення, ріст і розвиток саджанців.
Вирощування сіянців деревних порід з насіння.
Дослідження впливу 0,0012%-го розчину перманганату калію та інших стимуляторів росту на розвиток сіянців дерев і кущів.
3. Загальні поняття про ліс і лісонасадження (32 години)
Загальні поняття про ліс і лісонасадження. Лісистість окремих зон нашої країни. Природне зрідження лісу. Склад і структура лісів. Основні особливості та властивості головних і супутніх деревних порід і кущових рослин. Типи лісів України та їх зональність. Найпоширеніші представники лісової флори і фауни. Значення фенологічних спостережень за фазами розвитку живої природи. Ліс як об’єкт і засіб охорони природи. Виготовлення гербарію і об’ємне засушування зразків деревних і кущових порід (під керівництвом фахівця лісового господарства).
Практичні роботи.
Ідентифікація хвойних і листяних деревних і кущових порід за листками, деревиною, плодами та сходами.
Ознайомлення із взаємозв’язками рослин лісу і навколишнього середовища. Дерева, що ростуть вільно та в угрупованнях, світлолюбні й тіньовитривалі. Вплив однієї  деревної породи на іншу. Збирання грибів і лікарської сировини.
Вибір ділянок і об’єктів для фенологічних спостережень. Фази розвитку дерев і кущів (кінець періоду спокою, розпускання бруньок, цвітіння, поява і достигання плодів).
Систематичне ведення фенологічних спостережень за розвитком дерев і кущів місцевого лісу.
Складання короткого опису, поширення, біологічних особливостей і практичного використання лісових дерев і кущів.
Екскурсії до лісу для ознайомлення з походженням, складом, віком і поширенням різних дерев і кущів, грибів, лікарських рослин.
4. Ліс і навколишнє середовище (20 годин)
Ліс і грунт. Ґрунтотворна роль мікроорганізмів. Охорона земельних ресурсів. Ліс і клімат. Вивчення й охорона атмосфери.
Ліс і тварини. Вивчення й охорона тваринного світу. Червона книга України. Ліс і рослини. Живий ґрунтовий покрив лісу. Вивчення та захист рослинного світу.
Практичні роботи.
Визначення складу ґрунту на закріпленій за шкільним лісництвом ділянці лісу.
Облік видів корисних птахів у лісництві.
Спостереження за появою шкідників і хвороб лісу.
Розмноження лісових порід насінням.
Написання рефератів за матеріалами Червоної книги України.
Екскурсії до найближчого лісу, природознавчого музею, лісогосподарських установ.
5. Ліс і здоров’я людини (22 години)
Ліс і його роль в організації відпочинку й оздоровленні населення. Ліс як фактор розвитку і організації рекреаційної діяльності. Оздоровча й санітарно-гігієнічна функція лісу. Еколого-економічні основи рекреаційного лісокористування. Основні принципи раціонального використання лісів з оздоровчою метою.
Практичні роботи.
Визначення показника продуктивності лісу.
Дослідження лісових лікарських рослин та їх відтворення.
Вивчення можливості використання рекреаційного потенціалу рівнинних і гірських  лісів.
Екскурсія до хвойного лісу для ознайомлення з його оздоровчою дією.
6. Ліс – багатство країни (16 години)
Лісові багатства нашої країни. Життя лісу. Деревні і кущові породи наших лісів. Економічне значення лісу. Ліс – захисник землі і здоров’я людини.
Практичні роботи.
Ознайомлення з обробкою та переробкою деревини на підприємствах.
Перегляд відеофільмів з переробки лісової сировини.
Екскурсія до лісу для ознайомлення з його життям.
7. Підсумкове заняття (4 години)

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні знати:
- основні державні постанови про охорону природи та лісове господарство;
- правила безпеки під час роботи в лісорозсаднику;
- терміни дозрівання насіння цінних деревних і кущових порід;
- правила заготівлі та зберігання насіння лісових порід;
- правила підготовки насіння до висівання;
- світлолюбні й тіньовитривалі дерева;
- склад і структуру лісу;
- головні і супутні дерева;
- живий ґрунтовий покрив лісових порід;
- ліс і тварин в ньому;
- про охорону тваринного світу;
- роль лісу для здоров’я людини;
- еколого-економічні основи рекреаційного лісокористування;
- роль лісу як захисника людини;
- роль лісу в захисті землі;
- лісові багатства нашої країни.
Вихованці повинні мати уявлення про:
- зелені живці;
- способи заготівлі насіння лісових культур;
- лісисті зони нашої країни;
- зрідження лісу;
- ліс і лісонасадження;
- пізнання законів розвитку природи;
- ліс і грунт;
- ліс і навколишнє середовище;
- ліс і клімат;
- роль лісу для здоров’я людини;
- організацію відпочинку у лісі;
- оздоровчу функцію лісу;
- лісові багатства;
- життя лісу;
- основні породи лісу;
- екологічне значення лісу.
Вихованці повинні вміти:
- заготовляти насіння лісових культур;
- готувати насіння до висівання;
- проводити догляд за сіянцями деревних і кущових порід;
- виготовляти гербарій сіянців;
- проводити об’ємне засушування;
- збирати гриби і лікарські рослини;
- визначати склад ґрунту;
- проводити облік корисних птахів;
- вирощувати й відтворювати лікарські рослини;
- правильно організувати відпочинок у лісі;
- оцінювати багатство лісу;
- раціонально користуватися дарами лісу.

Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Назва розділу Кількість годин
теоретичних практичних усього
Розділ 1. Вирощування лісових насаджень та їх охорона. Лісові лікарські рослини
10
16
26
Розділ 2. Парки і лісопаркові зони. Пам’ятки природи. Екологічні стежки в лісах
10
10
20
Розділ 3. Біосфера 8 20 28
Розділ 4. Ліс як біогеоценоз 10 16 26
Розділ 5. Екологічні системи 6 10 16
Розділ 6. Лісові культури. Природне і штучне відновлення лісів 8 20 28
Розділ 7. Гриби лісових біоценозів.  6 18 24
Шкідники та хвороби лісу. Заходи боротьби з ними 10 16 26
Розділ 8. Охорона лісів і лісонасаджень
Рекомендована тематика дослідницьких робіт
6
14
20
Підсумкове заняття 2 - 2
Разом 76 140 216

ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вирощування лісових насаджень та їх охорона. Лісові лікарські рослини (26 годин)
Полезахисні смуги, та їх роль у боротьбі з посухою, суховіями та видуванням ґрунту. Ліс як природний захисник ланів. Догляд за ґрунтом молодих лісонасаджень. Зімкнуті лісонасадження. Організація догляду за зімкнутими лісонасадженнями. Види догляду.
Практичні роботи.
Складання календарного плану створення молодих лісонасаджень та догляду за ними з розрахунком потреб у садивному матеріалі, насінні,інвентарі, робочій силі.
Висівання насіння і висаджування лісових дерев.
Ознайомлення з лісосадильними машинами.
Інвентаризація лісонасаджень і догляд за ними.
Екскурсії до науково-дослідних закладів, лісогосподарського підприємства для ознайомлення з організацією догляду за насадженнями.
2. Парки і лісопаркові зони. Пам’ятки природи. Екологічні стежки в лісах (20 годин)
Охорона навколишнього середовища. Парки своєї місцевості. Міські парки, парки культури та відпочинку. Меморіальні парки. Спортивні парки. Гідропарки, морські парки, дитячі парки, парки-виставки. Етнографічні парки, музеї під відкритим небом. Зоопарки, лісопарки.
Заповідники, національні парки. Екологічні стежки в паркових зонах і лісах.
Практичні роботи.
Написання рефератів про лісопаркову зону своєї місцевості.
Прокладання екологічної стежки в лісопарковій зоні.
Підготовка путівника по екологічній стежці.
Екскурсії на екологічну стежку, до парку, ботанічного саду, дендрарію, до гідропарку з метою ознайомлення з реліктовими, екзотичними та місцевими представниками рослинного світу.
3. Біосфера (23 години)
Поняття про біосферу. Компоненти, фази  й яруси біосфери. Різноманітність живих організмів біосфери. Кругообіг речовин у біосфері. Біогеоценоз – основна структурна одиниця біосфери. Популяція. Організм.
Практичні роботи.
Написання рефератів з теми «Біосфера».
Схематичне зображення компонентів біосфери та кругообігу речовин.
Екскурсія до найближчого лісу для ознайомлення з компонентами біосфери.
4. Ліс як біогеоценоз (26 годин)
Компоненти лісового  біогеоценозу. Найголовніші представники рослинного і тваринного світу.
Практичні роботи.
Схематичне зображення компонентів лісового біогеоценозу за В.М.Сукачовим.
Ідентифікація комах лісу за визначником.
Спостереження за поведінкою птахів у лісі. Підгодовування тварин взимку, влаштування лісових їдалень.
Підготовка Дня зустрічі птахів і участь у його проведенні.
Екскурсія до найближчого лісу для ознайомлення з ним як з одиницею біогеоценозу.
5. Екологічні системи (16 годин)
Співвідношення понять «біогеоценоз» і «екосистема». Види екосистем. Компоненти екосистеми та її просторова структура. Озеро як приклад екосистеми. Екологічні об’єкти в лісовому біогеоценозі.
Практичні роботи.
Вивчення структури у лісовому біогеоценозі.
Написання рефератів.
Екскурсія до лісу для ознайомлення з екосистемами.
6. Лісові культури. Природне і штучне відновлення лісів. (28 год.)
Сприяння природному відновленню лісу. Висаджування дерев і висівання насіння лісових культур на вирубаних ділянках, згарищах, галявинах, пустирях. Використання техніки в лісовому господарстві. Плодоношення лісових дерев. Вегетативне відновлення лісу. Догляд за лісовими насадженнями.
Практичні роботи
Удобрення ґрунту під лісокультури.
Допомога лісовому господарству у висіванні насіння та саджанні лісових культур. Догляд за лісовими насадженнями.
Дослідження впливу різних рослин на ріст і розвиток дубів.
Тематика дослідницьких робіт.
Вплив глибини висівання насіння на появу сходів і ріст сіянців деревних і кущових порід
Вирощування обліпихи в лісах і  захисних лісонасадженнях.
Штучне розмноження їстівних лісових грибів.
Охорона та розселення рудих лісових мурашок.
7. Гриби лісових біоценозів (24 годин)
Поширення, морфологія, будова, розмноження грибів. Значення грибів у біогеоценозах. Гриби, що руйнують деревину. Гриби–сапрофіти. Вплив господарської діяльності людини на видовий стан грибів. Особливості їстівних і отруйних грибів. Значення грибів у медицині. Культивування грибів.
Практичні роботи.
Визначення та розпізнавання їстівних, умовно-їстівних і отруйних грибів.
Закладання дослідів з метою культивування  їстівних грибів.
Екскурсії до лісу для визначення грибів, що руйнують деревину; до тепличного господарства або науково-дослідної лабораторії з метою ознайомлення зі способами вирощування грибів.
8. Шкідники та хвороби лісу. Заходи боротьби з ними (26 годин)
Біологічні особливості найпоширеніших шкідників деревних і кущових лісових порід.
Біологічні, агротехнічні, хімічні заходи боротьби з комахами-шкідниками. Отрутохімікати і машини, які застосовуються для боротьби зі шкідниками  та хворобами лісових насаджень.
Практичні роботи.
Обстеження лісонасаджень на наявність комах-шкідників. Визначення шкідників за зовнішнім виглядом та пошкодженнями дерев.
Обстеження лісонасаджень на зараженість хворобами. Визначення хвороб деревних насаджень за зовнішніми ознаками.
Складання  виробничого та  календарного планів боротьби зі шкідниками та хворобами лісових культур.
Суспільно-корисна праця.
Допомога працівникам державної лісової охорони у справі охорони лісу від пожеж, самовільного вирубування; збирання насіння дерев, кущів, вивчення флори і фауни лісу, приваблювання і захист диких тварин.
9. Охорона лісів і лісонасаджень. Рекомендована тематика дослідницьких робіт (20 годин)
Організація охорони лісів. Структура і завдання державної лісової охорони.
Причини виникнення лісових пожеж, їх попередження. Гасіння пожеж. Правила безпеки. Характеристика порушень лісового законодавства. Порядок притягнення до відповідальності за порушення. Відпускні  та порубні клейма, їх застосування.
Практичні роботи.
Ознайомлення з актами про порушення лісового законодавства та пожежу, їх заповнення.
Визначення пожежонебезпечних  лісових ділянок.
Оформлення результатів спостережень за представниками рослинного і тваринного світу лісу у вигляді рефератів: «Таємниці лісу»; «Ліс і вода – брат і сестра» (про кліматорегулювальне значення лісу); «Аптека в лісі» (про лікарські рослини); «дбаймо про нашого зеленого друга» (про відновлення і охорону лісу, зелених насаджень); «Двадцять тисяч предметів, продуктів, виробів» (про роль лісу для економіки); «Про що зелений ліс шумів» (письменники, митці про ліс).
Підготовка і проведення тематичного вечора «Ліси нашої країни».
Тематика дослідницьких робіт.
Вивчення можливостей для осіннього висівання в шкілці не стратифікованого насіння.
Висівання насіння  всіх деревних і кущових порід, що ростуть у лісництві, у вересні-жовтні у три прийоми через кожні 10-15 днів. Визначення кількості насіння, що зійде навесні, якості, характеру розвитку сходів, тощо. Бажано зробити висновок, насіння яких деревний і кущових порід можна висівати у шкілці восени і в який термін. Дослід проводять і з плодовими породами, збільшивши тривалість строків висівання.
Висівання окремих деревних і кущових порід, що достигають наприкінці літа, потрібно починати раніше. Насіння липи слід висівати в стадії воскової стиглості (початок побуріння).
Облік штучного оновлення основних лісових порід на вирубаних ділянках у районі шкільного лісництва. Обстеження лісовідновлення на всіх вирубаних ділянках останнього десятиріччя. Якщо у шкільному лісництві таких ділянок немає, обстеження проводиться у найближчому лісі. Закладаючи невелику ділянку. На око визначають кількість самосіву різних деревних порід у розрахунку на 1 га площі вирубування. Після підрахунків порівнюють результати спостережень і за шкалою поновлення визначають породи, що добре оновлюються самосівом, тобто не потребують висаджування.
Вирощування лісових культур різних географічних зон країни з насіння.
Обмін зі школами західних і східних регіонів України насінням найпоширеніших деревних порід: сосни, кедра, ялиці, дуба, ясена, берези,клена тощо. Висаджування на суміжних ділянках сіянців вирощених із насіння, одержаного  з інших регіонів країни, та з місцевого. Порівняння швидкості росту рослин.
Дослід треба проводити так, щоб був помітний вплив географічного            походження насіння на розвиток дерев в умовах шкільного лісництва.     Спостереження тривають довгий час із порівнянням річного приросту молодих дерев у висоту та в діаметрі.
Облік видів корисних птахів у лісництві. Рано навесні виготовляють і розвішують на деревах штучні гніздівлі (шпаківні, синичники тощо). Частину з них бажано розмістити на деревах біля школи.
Спостереження заселення гніздівель та поведінки птахів. Виготовлення  й розвішування годівниць (жовтень-квітень).Пошук у лісі штучних гніздівель і визначення (за формою, строками місцем і висотою розвішування), які з них частіше заселяються птахами, з’ясувати якими.
Розселення мурашок. Огляд лісової ділянки і визначення кількості мурашок. Огороджування та нумерування кожного мурашника, визначення мурашників, які можна використати для розселення. Штучне розселення мурашок.
Фенологічні спостереження за основними деревними породами в лісництві. Занесення результатів спостережень до журналу, відмічання часу набубнявіння бруньок та інших показників.
10. Підсумкове заняття (2 години)
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці повинні мати уявлення про:
- полезахисні смуги;
- лісо саджальні машини;
- природне та штучне відновлення лісів;
- екологічні об’єкти в лісовому біогеоценозі;
- види екосистеми;
- компоненти екосистем;
- ліс як біогеоценоз;
- гриби, що руйнують деревину;
- найпоширеніших шкідників деревних і кущових лісових порід;
- охорону лісів від пожежі;
- відпускні та порубні клейма.

Вихованці повинні знати:
- екологічні об’єкти в лісовому біогеоценозі;
- співвідношення понять «біогеоценоз» й «екосистема»;
- удобрювання ґрунтів під лісокультури;
- значення полезахисних посадок;
- значення лісу для ланів;
- значення зімкнутих лісонасаджень;
- види догляду за лісонасадженнями;
- види парків;
- біоценоз як структурну одиницю біосфери;
- підгодовування лісових мешканців;
- найголовніших представників лісу;
- найпоширеніших шкідників деревних і кущових лісових порід;
- організацію охорони лісу.

Вихованці повинні вміти:
- доглядати за лісонасадженнями;
- визначати біоценоз;
- схематично зображувати компоненти біосфери;
- схематично зображувати  компоненти лісового біогеоценозу за
В.М. Сукачовим, екосистеми;
- складати реферати;
- проводити удобрювання ґрунту під лісокультури;
- розпізнавати отруйні та їстівні гриби;
- використовувати заходи боротьби з комахами-шкідниками;
- охороняти лісові насадження;
- проводити дослідницьку та практичну роботи в лісі, лісорозсаднику.


Список використаної літератури

1. Бобров Р.В. Любите  лес.-М.; Лесн. пром.-сть,1972.-192с.
2. Буштинов А.Д. Леса,-М.; Мисль,1981.-316с.
3. Вакулюк П.Г. Ліс-багатство країни.-К.;Рад.шк.,1984.-132с.
4. Вакулюк П.Г. Горянський М.І. Наш друг – ліс.-К.; Реклама, 1983.-201с.
5. Генсирук С. А., Гайдарова Л.И. Охрана лесних  екосистем.-К.;Урожайц, 1984.-197с.
6. Захлебний А.Н.,Суравегина И.Т. Екологическое образование школьников во внеклассной работе.-М.:Просвещение,1984.-158с.
7. Пришвин М.М. Глаза Земли.-М.: Просвещение, 1989.-298с.
8. Протопопова В.В. Рослини мандрівники.-К.:Рад шк..,1989.-240с.
9. Рева П.П., Кулініч Л.Я. Екологія для всіх.-К.: Вища шк..,1989.-59с.
10. Сімкін Б.Ю. Дерева лісів і парків.-К.:Рад.шк.,1989.-136с.

Перелік рекомендованої літератури для учнів

1. Бондаренко В.Д., Фурдиченко О.І.Узлісся.- Львів,1993.-60с.
2. Головкин Б.Н. Расскази о растениях-переселенцах,-М.: Прсвещение,1984,-128с.
3. Захлебний А.Н.,Суравегина И.Т. Екологическое образование школьников во внеклассной работе.-М.:Просвещение,1984.-158с.
4. Зорина Г.Г. Школьникам о лесе.-М., 1967.-217 с.
5. Сімкін Б.Ю. Дерева лісів і парків.-К.:Рад.шк.,1989.-136с.
6. Илюшина И.И. Школьние лесничества.-М.,1986.-96с.
7. Лісовими стежками Львівщини.-Л.,1995.-63с.
8. Міждержавні природно-заповідні території України.-К.: 1998.-129с.
9. Журнал «Паросток» Національного еколого-натуралістичного центру Міністерства освіти і науки України.-К.: .: СМП «Аверс»,1995-2004рр.
10. Червоний М.Г. Охрана лесов.-М.,1974.-214с.

Перелік рекомендованої літератури для педагогів

1. Вакулюк П.Г. Ліс-багатство країни.-К.;Рад.шк.,1984.-132с.
2. Вакулюк П.Г. Горянський М.І. Наш друг – ліс.-К.; Реклама, 1983.-201с.
3. Генсирук С. А., Гайдарова Л.И. Охрана лесних  екосистем.-К.;Урожайц, 1984.-197с
4. Захлебний А.Н.,Суравегина И.Т. Екологическое образование школьников во внеклассной работе.-М.:Просвещение,1984.-158с.
5. Пришвин М.М. Глаза Земли.-М.: Просвещение, 1989.-298с.
6. Протопопова В.В. Рослини мандрівники.-К.:Рад шк..,1989.-240с
7. Рева П.П., Кулініч Л.Я. Екологія для всіх.-К.: Вища шк..,1989.-59с.
8. Сімкін Б.Ю. Дерева лісів і парків.-К.:Рад.шк.,1989.-136с.
9. Міждержавні природно-заповідні території України.-К.: 1998.-129с.

 

09.06.2017 08:49
wty123

Yan, mcm backpack outlet the replica watches temple thomas sabo uk incense, vans outlet I ralph lauren outlet Bono, jerseys from china also michael kors bags a oakley sunglasses cheap Buddha, nfl falcons holding north face backpacks scrolls, hang asics gel prayer flags, nike air force favorites or nfl patriots arms nfl jets that burberry roll mcm bags of free running poetry, coach handbags outlet you air max shoes wavefront horizontal, cheap nike shoes have nfl seahawks your north face pas cher youthful converse pro, givenchy bags outlet the ua stephen curry more giuseppe zanotti your hands salvatore ferragamo cold, warm tommy hilfiger the foot, cheap oakley sunglasses are portland trail blazers obsessed burberry bags outlet with red bottoms you, pandora you oakley sunglasses outlet are nike air max my marc jacobs outlet Buddha. burberry handbags Dusk, toms shoes outlet wind polo ralph lauren outlet online and long champ rain louboutin Qiaochuang, barbour mens jackets after a burberry thousand the north face years swarovski jewelry of adidas.de rain and asics fog, swarovski crystal thin prada outlet lean on knicks jerseys a dsquared2 shoes peach, michael kors bags cool oakley prescription lotus nike outlet in pandora general, nfl bengals there charlotte hornets jersey is toms outlet no burberry outlet online resurrection, denver nuggets and nfl chiefs no minnesota timberwolves joy. Mood, mizuno running shoes only adidas shades stray; giuseppe shoes florid, the kate spade thickness of nfl vikings only free run a polo ralph lauren few, a nfl bears small word Xiaoling, ralph lauren said true religion a beats by dre person coach outlet online with michael kors bags hearing.Mountains, north face deep distant; coach bags cloud, coach factory outlet online Qingshu oakley outlet Manjuan. mcm outlet Spring orlando magic Hill hermes birkin Apprehension, michael kors misty air jordans rain, cleveland cavaliers jerseys pear tommy hilfiger outlet stores rain, clothing websites one tory burch sale after mcm handbags another, bottega triumphantly, rolex replica a nfl panthers white dallas mavericks jersey ground, coach outlet a burberry uk word roshe run Que. michael kors He oakley stooped vans shoes to true religion jeans outlet pick celine black friday up, ray ban put coach factory outlet online on the replica rolex lips, montre pas cher kiss michael kors purses petals, lacoste polos that ray ban zonnebril tear. watches Bird's the adidas shoes outlet rareness, nfl bills the sky clear polo outlet online of bottega veneta smoke, oakley sunglasses delicious converse chucks Italian toms outlet untold nets jersey conditions. gafas oakley as air max 2014 Ling-feng coach outlet Phi nike store months, nike air max should sound p90x workout schedule of tory burch shoes the nike free run valley michael kors bags of abercrombie the chicago bulls hustle longchamp outlet and bustle ecco women shoes world, katespade outlet with salvatore ferragamo their coach factory outlet online Jingchu nop jerseys day, troubles cut, cut tommy hilfiger online shop back iphone 4s cases and occhiali oakley forth, adidas shoes cutting toms.com a ray ban black friday shadow burberry online shop Shouma ralph lauren life. ralph lauren polo or go far away nfl azcardinals from the hollister co Tang christian louboutin shoes Dynasty in louboutin the ray ban sunglasses spring, michael kors Song coach outlet online went chi hair close from the fendi outlet online fall beats audio to converse outlet the depths ray ban sunglasses outlet of nike mercurial the wildflowers, to michael kors outlet online the the north face poet air jordan shoes lived michael kors outlet in nike roshe cabins, cheap jerseys LEISURE, swarovski australia Qingyuan puma net US nfl ravens spring, lunette oakley pas cher Song went wedding dresses uk from burberry outlet online close memphis grizzlies to ray ban outlet the autumn, to polo ralph lauren the depths of roshe run the burberry outlet wildflowers, prada to beats by dre the instyler ionic styler poet lived tory burch shoes in jimmy choo cabins nba jerseys , michael kors bags LEISURE, timberland shoes Qingyuan soccer outlet online Jingmei. adidas neo "romantic and pistons jersey refined toms shoes their barbour women jackets sentences, polo ralph lauren outlet Enron burberry handbags itself, cheap michael kors like nfl raiders a snail crawling nike tn requin in kevin durant shoeskobe bryant shoes a rayban sunglasses long bos jersey time coach factory outlet online reading michael kors outlet online the coach outlet flowers, jordans for sale a nfl texans few months ralph lauren outlet are not michael kors bags climb cheap jerseys a timberland homme bother, bcbg max azria slow supra shoes or softball bats slow sac jerseys is nike.se good, longchamp outlet speck omega watches of nba jerseys dust, you celine handbags can air jordan retro use versace shoes outlet a lifetime cheap michael kors go swarovski trekking, nfl broncos a designer handbags bloom, los angeles clippers a armani clothing lifetime oakley sunglasses to suns jerseys wait hollister online shop deutschland for longchamp black friday a longchamp taschen bloom, nfl lions a coach outlet sale lifetime hogan shoes outlet to adidas superstar pay woolrich outlet online tribute. kobe bryant jersey White converse shoes plum nike mercurial vapor blossoms ray ban sunglasses fall reebok also longchamp read timberland boots several relojes especiales articles shoes on sale Zen text, pandora bracelets a north face outlet small oakley black friday woman nike free shoes Zen, northface romance, cheap oakley sunglasses Mind but new balance shoes thousands hilfiger of nike air max 2014 miles cheap oakley away toms shoes in nike outlet clouds, cheap true religion fog louboutins Yunshan michael kors black friday than clear your ray ban heart is gsw jerseys much nfl chargers more nike.de resistant new balance product.Optional nba jerseys day, swarovski why juicy couture clothings choose ray-ban sunglasses Kazuya. Every levis outlet store day hollister is a ferragamo good pandora day, nfl jaguars is plein outlet always ray ban sbocco a nfl packers good new balance store time. longchamp handbags Time hollister is michael kors outlet online sale very pandora rings quiet, flowing womens hoodies from philipp plein clothes painting, walking prada handbags on philadelphia 76ers jersey springs, shop coach factory listening to soccer shoes rock valentino shoes outlet the wholesale handbags mind, the kate spade outlet online wind nike free 5.0 had, a pandora jewellery stone shed tommy hilfiger the fragrance polo ralph of coach black friday flowers, jade, michael kors v?skor a baseball bats woman, fake rolex round, plump, naked nfl browns and nike huaraches lying on russell westbrook jersey the huaraches stone, cheap oakley sunglasses millions new balance of ralph lauren years nike air max 2015 desires to spread coach outlet in kanye west shoes the hogan body, lingering michael kors handbags into hugo boss outlet the burberry outlet online situation. michael kors handbags Stone michael kors falling true religion jeans women snow, washington wizards rustled, polo ralph lauren outlet only burberry sale the replica watches cool, ray ban sunglasses into ralph lauren uk the chrome hearts jewelry earth. hilfiger outlet One person, air jordan one nfl jerseys city, nfl titans one the north face center, ed hardy clothing one milwaukee bucks temple, prada outlet the nike online city Feng marc jacobs handbags wings, barbour women jackets across cheap ray ban the nfl 49ers sky, jerseys from china there coach purses is no ralph lauren uk trace. mont blanc pens Sitting cheap basketball shoes on flat iron a jordan release dates rock, rolex or in the nike huarache eyes timberland outlet of louboutin shoes your shadow, coach black friday dressed babyliss in a thomas sabo white cotton michael kors australia dress, prada sunglasses long hair, true religion outlet gently ralph lauren online walking nfl dolphins in oakley the creek, mountains, juicy couture pull hollister clothing store strands of calvin klein water, christian louboutin wash toronto raptors a nike air few replica handbags feet, uhren finger-fiber beauty, oakley sunglasses outlet slender nfl colts foot nfl cowboys repair, coach factory online Jiao nfl redskins good louboutin outlet charming, nike air a barbour mens jackets ray nike outlet store of nfl buccaneers Acacia, scarpe hogan I air max 2015 do iphone 5 cases not nfl steelers know ray bans for lunette ray ban pas cher whom? Listening swarovski to dre beats the adidas sneakers water nfl eagles sound, ralph lauren outlet online smell nike air max the cheap true religion flowers, oakley outlet online Acacia toms outlet end burberry handbags is cheap glasses busy. Like zapatillas nike around houston rockets the house cheap jerseys into michael kors outlet the nike.com Buddhist, bcbg dresses the family cheap oakley moved oakley again nike roshe in vibram shoes the Book air max of cheap jerseys Songs, michael kors outlet online sale and hermes bags then michael kors outlet online move, that air max 95 is, ray ban wayfarer in the kate spade outlet poetry.He polo ralph lauren sat ralph lauren tracksuits on air max 90 the ray ban outlet floor. burberry handbags Set supra footwear a michael kors small nike air max table. vans schuhe Put michael kors handbags aside nike max the rayban misty clouds, adidas.se ground, puma outlet store laying nfl saints out jerseys from china the nfl giants paper, san antonio spurs brush. air max Pro baseball jerseys a "Heart nike outlet Sutra", come ralph lauren black friday some hermes outlet Cursive jimmy choo shoes it. nike air force Through hollister kids quiet nike.dk at indiana pacers heart, always barbour outlet cool ralph lauren factory store environment. roshes Stone jordan shoes springs, flower roche run head, mbt shoes outlet frightened michael kors purses blackbirds month, north face jackets dew mcm bags foliage. new balance Clouds rayban into ferragamo shoes milli utah jazz end, designer handbags such tory burch sandals as sit dsquared2 jeans scattered cheap eyeglasses monk. longchamp Smoke mia jersey cloud salomon schuhe poly rope, the north face outlet spectacular. toms outlet The replica watches mountain, ralph lauren shirts to www.tommyhilfiger.nl the michaelkors.com water, myriad waterfalls, river nfl rams stone ray ban sunglasses

nike free shoes
29.07.2017 17:34
BobbyVak
Throw three points just isn't the whole garage every day work, and don't forget about, Stephen curry is the particular team in assists and also steals, he averaged 6. 7 assists from the regular season, 14 within the league and the playoffs stephen curry shoes is averaging 9. 3 assists for the reason that league the first! Let's imagine a graphic, 40 minutes per game from the Treasury, attack launched many times, there are always a few ball he wasn't in the outside, but the ball inside, attracted a double... What will happen then? There was a man he is able to tell you the solution, curry shoes he called clay - Thompson, from the golden state warriors, he made in 2010 211 3-pointers, finished third in the league, and that 211 3-pointers, 68 is derived from the assists of Stephen curry. 12-13 time to contrast the shed and ray Allen throughout '05 -' 06 : Allen into 269 3-pointers, and he is the Seattle supersonics. In which year, Allen's 269 connected with 653 three-point shots, photo 41. 2%, as Stephen - 272 of 600 pictures in his Arsenal, up to 45. 3%; That yr, Alan ball attack generate 3 ratio is lower than a quarter, compared together with 38. 6% in database; That year, Allen's assists the amount 3. 7, less than the Treasury for three aids. So the outline, the image of the alternative 3-pointers hand along the garage outline: he not just completed the sharpshooter track record, his teammates for the creation of free-throw prospects into; He will also look for opportunities at the same time, through the ball development, stopped for no aids 3-pointer of shots. Additionally, he also can complete assists, "create" another pitcher - clay - Thompson! Not merely can catch vote, will also urgent stopped, can create more opportunities to others, this star, unique! Now i'm kd shoes afraid, just use "striker" two words are actually unable to define Stephen curry, must also be in with some sort of "great" rhetoric. Tag: kyrie irving shoes keen uneek nike air max 90 ultra asics shoes adidas nmd shoes adidas ultra boost uncaged curry 2 puma rihanna creepers suede kyrie 2 tissot 1853 new balance shoes kyire 3 nike huarache adidas ultra boost kyrie 2 shoes balenciaga shoes russell westbrook shoes adidas terrex adidas iniki

Напишіть свій коментар

Введіть число, яке Ви бачите праворуч
Якщо Ви не бачите зображення з числом - змініть настроювання браузера так, щоб відображались картинки та перезагрузіть сторінку.