Новини
19.04.2022
Підведені підсумки обласної акції "Допоможемо зимуючим птахам 2022" З підсумковим наказом можна ознайомитися за посиланням:   https://junnat.kherson.ua/opomozhemo-zimuyuchim-ptaham-2022.htm
15.03.2022
Нарада КЗ «ЦЕНТУМ» ХОР 15 березня 2022 року відбулася нарада співробітників комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ...
Програми > Юні друзі природи > Зміст програми "Юні друзі природи"

Комунальний вищий начальний заклад
«Херсонська академія неперервної освіти»
Херсонської обласної ради

 


ПОГОДЖЕНО
Директор комунального закладу
«Центр еколого-натуралістичної
творчості учнівської молоді»
Херсонської обласної ради

____________________ Е.В. Вітренко

«__________»___________  2016 року ЗАТВЕРДЖЕНО
Ректор Комунального вищого начального закладу
«Херсонська академія непевної освіти» Херсонської обласної ради

______________________ А.М. Зубко

«______»_______________ 2016 року

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму
«Юні друзі природи»
2 роки навчання


                                                                                                     
Укладачі:
методист, керівник гуртка комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної
творчості учнівської молоді»
Херсонської обласної ради
Валікова О.В.
керівник гуртків комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної
творчості учнівської молоді»
Херсонської обласної ради
Хандусь А.В.

 

Херсон - 2016

Укладачі:
Валікова Олександра Віталіївна – методист, керівник гуртка комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради;
Хандусь Анна Володимирівна – керівник гуртків комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.

 

Рецензенти:
Гусь Таїсія Йосипівна – завідувач науково-методичного відділу виховання комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради;
Мринський Іван Миколайович – декан агрономічного факультету Херсонського державного аграрного університету, кандидат сільськогосподарських наук, доцент;
Мудрак Тетяна Олександрівна – завідувач методичним відділом комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Ставлення до довкілля формується в процесі взаємодії емоційної, інтелектуальної та вольової сфер психіки дитини. Зміст навчального матеріалу даної програми знайомить юннатів із представникам флори і фауни рідного краю; умовами існування, які необхідні для живих істот; елементарними відомостями про взає¬модію живої та неживої природи; значенням природи в житті людини; вчить дітей орієнтуватися в найближчому природному середовищі.
Навчальна програма  реалізується у гуртках еколого-натуралістичного напряму; спрямована для вихованців 6 – 10 років.
Навчальна програма створена на основі типової навчальної програми, рекомендованої Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України  №1/11-5131 від 09.12.2003 р.)
Мета – формування у вихованців розуміння взаємо¬зв’язку природних явищ, вироблення вмінь ведення фенологічних спо¬стережень та виховання екологічно грамотної поведінки в природі.
Основні завдання програми:
1. засвоєння учнями знань про типових пред¬ставників рослинного і тваринного світу рідного краю;
2. усвідомлення дітьми значення фенологічних спостережень;
3. забезпечення екологічного виховання і на¬вчання, формування відповідального ставлення до природи і готовності до активних дій щодо її охо¬рони;
4. формування вміння догляду за об’єктами жи¬вої природи;
5. досягнення розуміння учнями практичного значення природоохоронних знань.
Програмою передбачається два роки навчання:
- основний рівень – 144 год. на рік, 4 години на тиждень;
- основний рівень – 216 год. на рік, 6 годин на тиждень.
Програма побудована на основі загальнодидактичних принципів (науковості, систематичності, доступності, послідовності, зв’язку навчання з життям). Програма передбачає ознайомлення дітей із рос¬линним і тваринний світом, метеорологічними явищами. Це дає змогу вихованцям орієнтуватися в природному середовищі, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та формувати екологічно доцільну поведінку в природі.
Змістом даної програми: передбачено розвиток практичних навичок щодо ведення фенологічних спос¬тережень і досліджень. Кожний розділ програми передбачає обов’язковий зв’язок теоретичних знань із безпосереднім спілкуванням з природою (проведення екскурсій, фенологічних спостере¬жень, практичних робіт).
Практичні роботи проводять як у приміщенні (кабінеті), так і в куточку живої природи та безпо¬середньо на природі.
У кабінеті передбачається робота з розвитку вмінь встановлювати причинно-наслідкові зв’яз¬ки в природі, проведення елементарних дослідів; у куточку живої природи –  розвиток умінь і нави¬чок догляду за рослинами та тваринами, проведен¬ня фенологічних спостережень.
Практичні заняття на природі сприяють роз¬витку в юннатів практичних природоохоронних умінь (годування птахів узимку, участь в акціях «Синичка», «Годівничка», «Пролісок»).
Виготовляючи гербарії, колекції, різні само¬робні експонати, діти вчаться працювати з при¬родним матеріалом, що, в свою чергу, допомагає формувати естетичні поняття, бережливе ставлен¬ня до природи.
Заплановано використання різно¬манітних форм подачі матеріалу: екскурсії, відеолекторії, конкурси, акції, практичні роботи тощо.
Методи навчання: інтерактивні, евристичні, репродуктивні, рефлексивні, наочні, релаксопедичні.
Рекомендується проведення виставок ма¬люнків, виробів з природного матеріалу, інсцену¬вання казок, тематичних вечорів, участь у масо¬вих всеукраїнських природоохоронних заходах «Птах року», «Міжнародний день Землі», «Всесвітні дні обліку птахів» тощо.
Перевірка й оцінювання знань і вмінь вихованців
На занятті: виконання інтелектуальних і прак¬тичних завдань, різноманітних за типологією та рівнем складності, ведення щоденників фено¬логічних спостережень.
Після вивчення матеріалу: участь у конкур¬сах, розроблення індивідуальних проектів, оформ¬лення колекцій.
Основний рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п
 


Тема
Кількість годин
  теоретичних практичних усього
1 Вступ 4 4 8
2 Сезонні зміни в природі. Проведен¬ня фенологічних спостережень 16 26 42
3 Рослинний світ рід¬ного краю    6 12 18
4 Тваринний світ України 8 12 20
5 Лікарські рослини місцевості 2 8 10
6 Ліс – зелене багат¬ство країни, його збереження й охо¬рона 2 4 6
7 Охорона природи 12 12 24
8 Наш рідний край 8 6 14
9 Підсумкове занят¬тя 2 - 2
Разом 60 84 144

ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (8 годин)
Теоретична частина. Ознайомлення гуртківців з планом роботи. Значення знань з природничих дисциплін у природоохоронній діяльності людини.  Людина – частина природи. Значення природи в житті людини. Вплив людини на природу.
Екскурсії.
1. До пришкільного парку для ознайомлення з об’єктами живої природи та предметами неживої природи;
2. До живого куточку КЗ «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» ХОР для ознайомлення з видовим складом тварин.
2. Сезонні зміни в природі. Ведення фенологіч¬них спостережень  (42 години)
Теоретична частина. Основні правила веден¬ня фенологічних спостережень. Календар природи та щоденник фенологічних спостережень. Сезонні зміни в природі. Значен¬ня сезонних явищ для господарської діяльності людини.
Осінь у лісі. Відліт птахів. Підготовка тварин до зими. Осінні зміни в житті водоймищ.
Дарунок осені – гриби. Різноманітність грибів. Правила  їх збирання. Перша допомога при отру¬єнні грибами.
Життя тварин узимку. Визначення слідів на снігу. Життя під водою.
Рослини-первоцвіти.  Ранньоквітучі весняні рослини та їх охорона.  
Тварини навесні. Народження малят у тварин. Приліт птахів. 
Комахи весною.
Літо на порозі. Вивчення розвитку земновод¬них на прикладі жаби.
Практична частина.
1. Виготовлення муляжів грибів в техніці пап'є-маше.
2. Заготівля кормів для підгодовування птахів взимку.
3. Вигонка першоцвітів.
4. Внесення метеорологічних даних до протоколів Міжнародної програми GLOBE.
5. Виготовлення листівок на захист первоцвітів.
6. Виготовлення поробок з осіннього листя.
7. Висадження кімнатних рослин.
8. Догляд за кімнатними рослинами в шкільному кабінеті.
Екскурсії.
1. До пришкільного парку для вивчення дерев та кущів у безлистому стані.
2. До Херсонської гідробіологічної станції НАН України для вивчення методики проведення метеорологічних та гідрологічних досліджень.
3. До пришкільного парку для ознайомлення з фенологічними змінами в рослинному та тваринному світі восени.
Природоохоронна робота.
1. Участь у Всеукраїнській акції «Птах року».
2. Участь у Всеукраїнському заочному конкурсі-огляду внутрішнього та зовнішнього озеленення «Галерея кімнатних рослин».
3. Рослинний світ рідного краю (18 годин)
Теоретична частина. Різноманітність рос¬линного світу. Рослини-гіганти та рослини-карлики. Основні ознаки рослин. Роль і значення рос¬лин у природі та в житті людини.
Культурні та дикорослі рослини. Кімнатні рос¬лини. Правила догляду за ними. Отруйні рослини. Перша допомога при отруєнні.
Рослини-символи України.
Практична частина.
1.  Ознайомлення з гербаріями та натуральни¬ми живими наочними об’єктами з метою визна¬чення пристосувань рослин до життя в природі.
2. Складання гербарію рослин навколишньої місцевості.
3. Складання колекцій плодів і насіння різних рослин.
4. Догляд за кімнатними рослинами шкільного кабінету.
5. Спостереження за проростанням насіння ква¬солі та розвитком сходів пшениці.
Екскурсії:
1. До квіткового магазину для ознайомлення з видовим складом кімнатних рослин.
Природоохоронна робота.
1. Участь у обласній акції «Допоможемо зимуючим птахам».
2. Участь у обласній акції «Букет замість ялинки».
4. Тваринний світ України (20 годи)
Теоретичні заняття. Різноманітність тва¬рин. Значення тварин у природі та в житті люди¬ни. Як тварини пристосувалися до життя в при¬роді. Відмінні ознаки тварин і рослин.
Зв’язок між рослинним і тваринним світом. Ланцюг живлення. Причини, які порушують лан¬цюг живлення: вплив неживої та живої природи, дії людини.
Тварини рідного краю.
Свійські та дикі тварини. Правила догляду за свійськими тваринами. Ознайомлення із про¬фесіями у тваринницькій галузі.
Тварини у творчості українського народу. Тварини – домашні улюбленці.
Практична частина.
1. Ведення щоденника спостережень за особ¬ливостями поведінки тварин живого куточка;
2. Спостереження за змінами видового складу птахів восени;
3. Демонстрація навчальних відеофільмів;
4. Проведення екологічної гри «Світ тварин»;
5. Догляд за тваринами живого куточку КЗ «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» ХОР.
Природоохоронна робота.
1. Конкурс малюнків на захист безпритульних тварин.
Екскурсії:
1.  До зоологічного куточку Гідропарку для ознайомлення з особливостями утримання та догляду за дикими тва¬ринами.
5. Лікарські рослини навколишньої місцевості (10 годин)
Теоретична частина. Лікарські рослини, їх поширення та застосування. Способи збирання та заготівлі лікарських рослин. Лікарські рослини рідного краю.
Практична частина.
1. Закладання шкілки лікарських рослин.
2. Гра  «Дивовижний світ лікарських рослин».
3. Складання гербарію місцевих лікарських рослин.
4. Гра «Фітобар Материнка».
Екскурсії.
1. До теплиці КЗ «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» ХОР для ознайомлення з  видовим складом лікарських рослин.
6. Ліс — зелене багатство країни, його збере¬ження й охорона (6 годин)
Теоретична частина. Ліс і його значення в природі та житті людини. Типи лісів. Мешканці різних лісів. Охорона лісів.
Практична частина:
1. Закладання шкілки листяних та хвойних дерев;
2. Гра «Загадковий ліс».
Екскурсії:
1. До Антонівського лісомисливського господарства для ознайомлення з видовим складом дерев та визначенням їх стану.
7. Охорона природи (24 години)
Теоретична частина. Охорона природи в Україні. Державні постанови про охорону при¬роди. Пам’ятні природні місця України.
Причини скорочення чисельності тварин і рос¬лин на Землі. Червона книга – сигнал тривоги.
Поняття «природні ресурси», «вичерпність», «використання природних ресурсів».
Роль заповідників у збереженні та відновленні рідкісних і зникаючих видів рослинного і тварин¬ного світу.
Правила поведінки в природі.
Повітря та його склад. Значення повітря в житті організмів. Причини забруднення повітря. Охорона повітря.
Поняття «ґрунт». Роль ґрунту в житті рослин. Тварини – ґрунтоутворювачі. Пристосування цих тварин до життя в ґрунті. Сміття, ґрунт і людина. Захист ґрунту від ерозії.
Вода - основа життя. Вода - середовище існу¬вання живих організмів. Охорона і раціональне використання водних багатств. Причини забруднення води. Вплив забруднення навколишнього середови¬ща на здоров’я людини.
Практична частина.
1. Проведення дослідів для виявлення ступеня забрудненості повітря пилом на прикладі листків.
2. Вивчення впливу шумового забруднення на рослинний і тваринний світ.
3. Упорядкування території пришкільного парку.
Природоохоронна робота.
1. Виготовлення виробів з природного матеріалу.
2. Інсценування екологічних казок.
3. Виявлення причин забруднення водоймищ, що знаходяться поблизу.
Екскурсія до очисних споруд Херсонського міського водоканалу для ознайомлення з методикою очищення стічних вод.
Демонстрація навчального відеофільму «Чорнобиль – заповідник майбутнього».
8. Наш рідний край (14 годин)
Теоретична частина. Загальне поняття про клімат. Основні кліматичні фактори та їх вплив на поширення рослин і тварин. Клімат України. Ха¬рактерні особливості природи рідного краю.
Виявлення впливу господарської діяльності на зміни ландшафту.
Природно-заповідні об’єкти Херсонщини: заповідники, національно-природні парки, заказни¬ки, пам’ятки природи, краєзнавчі музеї.
Практична частина.
1. Гра «Люби і знай свій рідний край».
2. Передбачення погоди за місцевими озна¬ками.
3. Збирання матеріалів про місцеву природу та її охорону.
Екскурсія на природу для ознайомлення з  типо¬вими ландшафтними зонами рідного краю.
9. Підсумкове заняття (2 години)
Чого ми навчились за рік?
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці повинні мати уявлення про:
• природознавстві  як науку про природу;
• типи взаємозв’язків, які існують у природі:
         нежива природа – жива природа
         рослини – тварини
          жива природа – людина;
• єдність людини і навколишнього середовища;
• вплив сезонних погодних процесів на життє¬діяльність рослин і тварин;
• фактори середовища та їх роль у житті живих істот;
• кругообіг речовин  у природі;
• основні шляхи охорони природи;
• стан довкілля в Україні (регіонально).
Вихованці повинні знати:
• сезонні особливості погоди і клімату свого ре¬гіону;
• особливості природних екосистем краю;
• регіональні особливості флори і фауни;
• роль рослин і тварин у природі та їх значення в економіці;
• отруйні гриби і рослини навколишньої міс¬цевості та запобіжні заходи проти отруєння;
• природно-заповідний фонд свого регіону;
• види рослин і тварин регіону,  занесені до Червоної книги України;
• правила поведінки в природі:
• народні традиції, обряди і свята календарно¬го циклу.
Вихованці повинні вміти:
• проводити прості фенологічні спостереження за змінами у природі й оформляти їх результати;
• виявляти  взаємозв’язки у прояві сезонної ритміки в живій і неживій природі;
• розпізнавати рослини і тварини своєї місце¬вості, які вивчалися (у природі, колекціях тощо);
• визначати риси пристосованості живих ор¬ганізмів залежно від середовища їх існування;
• доглядати за рослинами і тваринами в куточ¬ку живої природи, на земельній ділянці;
• збирати природний матеріал і формувати ко¬лекції, гербарії;
• брати посильну участь у природоохоронних заходах.
Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п Тема Кількість годин
  теоретичних практичних усього
1 Вступ 4 6 10
2 Наш рідний край 10 16 26
3 Фенологічні спостереження в різні пори роки 18 30 48
4 Вивчення й охорона земельних ресурсів  6 8 14
5 Вивчення й охорона водних ресурсів 8 14 22
6 Вивчення й охорона атмосфери 6 8 14
7 Вивчення й охорона рослинного світу 14 14 28
8 Вивчення й охорона тваринного світу 14 14 28
9 Вивчення довкілля 8 16 24
10 Підсумкове заняття 2 - 2
Всього 90 126 216
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (10 годин)
Теоретична частина. Охорона навколишнього середовища – необхідна умова збереження людини як біологічного виду. Роль людської особистості в гармонізації взаємодії людини і природи.
Ознайомлення з правилами техніки безпеки на гурткових заняттях, практичних роботах, навчально-дослідній земельній ділянці, в живому куточку. Правила поведінки на екскурсіях.
Практична частина.
1. Еко-гра: «Правила поведінки на природі».
2. Дослідницький практикум «Як орієнтуватися на місцевості?».
Екскурсії.
1. До природничого музею, краєзнавчого музею, у шкільну теплицю, живий куточок, у природу.
Демонстрація навчальних відеофільмів.
2. Наш рідний край (26 годин)
Теоретична частина. Фізико-географічні особливості природи регіону. Поняття про природні зони та природний комплекс. Природні зони України.
Основні етапи формування природних комплексів і роль у цьому формуванні природних компонентів: рельєфу, повітря, ґрунтів, води, рослинного і тваринного світу. Взаємозв'язки компонентів природного комплексу. Вплив господарської діяльності на природні комплекси.
Практична частина.
1. Гра «У пошуках скарбів».
2. Робота з контурною картою «Природні зони України».
Екскурсії
1.  На природу для ознайомлення з типовими природними комплексами рідного краю.
3. Фенологічні спостереження в різні пори року (48 годин)
Теоретична частина. Фенологія як наука, історія її розвиток та значення для народного господарства. Правила проведення фенологічних спостережень. Феносигнали в природі. Фенологічне дерево. Пори року. Поняття "погода" і "клімат". Кліматичні чинники. Метеорологічний майданчик. Ознаки зміни погоди. Погода, біологічні ритми та їх вплив на життєдіяльність, самопочуття людини.
Осінні феносигнали. Характерні особливості осіннього сезону. Зимові феносигнали. Характерні особливості рослинного та тваринного світу взимку. Весняні феносигнали. Сезонні зміни в природі навесні. Літні феносигнали.
Народні прикмети, що пов'язані з передбаченням погоди. Народний календар. Календарні свята й обряди українців.
Практична частина.
1. Проведення фенологічних спостережень у природі.
2. Оформлення фенологічного дерева за результатами сезонних спостережень за рослинами і тваринами.
3. Сезонні спостереження та облік птахів.
4. Визначення взаємозв'язків зміни поведінки  тварин зі змінами погоди.
5. Спостереження за змінами погоди.
6. Складання річного кола народних календарних свят.
7. Розробка інформаційного проекту «Які спостереження за природою допомогли людям створити календар?»
Природоохоронна робота.
1. Участь у Всеукраїнській акції «Птах року».
Екскурсії.
1. До Херсонської гідробіологічної станції НАН України для
ознайомлення з роботою метеорологічного майданчика.
2. До  місцевого парку для ознайомлення з фенологічними змінами у житті рослин та тварин.
4. Вивчення й охорона земельних ресурсів (14 годин)
Теоретична частина. Земля - природна скарбниця. Розмаїття ґрунтів. Типи і види ґрунтів України, їх склад і властивості. Родючість ґрунту. Українські чорноземи. Значення земельних ресурсів у сільськогосподарському виробництві.
Раціональне використання і охорона земельних угідь. Основні джерела забруднення ґрунтів. Проблеми сміттєзвалищ та їх вплив на ґрунт. Ерозією ґрунтів та заходи боротьби з нею. Шляхи поліпшення ґрунту.
Практична частина.
1. Складання схеми «Шари ґрунту».
2. Створення колекції місцевих ґрунтів.
3. Визначення родючості ґрунту.
4. Визначення видів рослин, які найкраще культивувати на різних типах ґрунтів.
5. Розробка інформаційного проекту «Складання правил сортування твердих побутових відходів».
6. Виготовлення поробок  «Друге життя побутового сміття».
Екскурсії.
1. До околиць міста з метою вивчення різноманітності ґрунтів.
5. Вивчення й охорона водних ресурсів (22 годин)
Теоретична частина. Вода - основа життя. Колообіг води в природі.
Запаси і розподіл води на Землі. Стихійні лиха: повені, наводки, селі.
Властивості води. Стан питної води, її хімічний склад. Джерельна вода. Гігієна людини і вода.
Використання води для технічних і побутових потреб. Види очищення води в побуті.
Забруднення водного басейну та виснаження водних ресурсів унаслідок їх нераціонального використання. Наслідки забруднення: нестача прісної води, поширення хвороб, загибель водних і наземних тварин. Шляхи запобігання забрудненню водоймищ.
Збереження і відновлення водних ресурсів. Річки, озера, болота, джерела навколишньої місцевості, їхні особливості й охорона.
Практична частина.
1. Виявлення та дослідження стану струмків, джерел, озер, річок
навколишньої місцевості.
2. Паспортизація водних об'єктів навколишньої місцевості.
3. «Дослідження та вивчення властивостей води».
4. Як опріснити воду.
5. Заощадження води в побуті.
6. Розробка інформаційного проекту «Які можуть бути зміни, пов'язані з водою в майбутньому?»
Екскурсії.
1. До річки Вірьовчиної та Кошової для ознайомлення з її станом.
6. Вивчення й охорона атмосфери (14 години)
Теоретична частина. Атмосферне повітря, його значення в житті людини, тварин, рослин. Склад та властивості повітря. Рух повітряних мас. Вітер та його типи.
Основні джерела та види забруднення атмосферного повітря. Охорона повітря від забруднення. Роль озеленення міст і сіл у боротьбі за чисте повітря. Кімнатні рослини – очищувачі повітря.
Практична частина.
1. Дослідження властивостей повітря.
2. Визначення впливу забрудненого повітря на довкілля.
3. Опис дерев-індикаторів чистоти повітря.
4. Розробка інформаційного проекту «Яким може бути повітря в майбутньому?»,
5. Розробка інформаційного проекту «Рослини - індикатори чистоти повітря»,
6.  Розробка інформаційного проекту «Поліпшення якості повітря кімнати для занять гуртка»,
7.  Розробка інформаційного проекту «Які рослини краще тримати в домі?».
Екскурсії.
1. До пришкільного парку для виявлення ступеня забрудненості повітря пилом на прикладі листків.
7. Вивчення й охорона рослинного світу (28 годин)
Теоретична частина. Роль рослин у природі, житті людини та її господарській діяльності. Різноманітність рослинних угруповань: степи, луки, болота тощо. Водна рослинність. Основні рослинні угруповання регіону.
Ліси, їх роль у природі та господарстві. Раціональне використання лісів, захист від шкідників, хвороб, пожеж, своєчасне відновлення. Лісонасадження та лісозахисні смуги.
Роль рослин у містах: зелені насадження, пар¬ки, сквери, дендрарії, дендропарки, ботанічні сади, їх санітарно-гігієнічне значення. Аборигенні та екзотичні рослини. Рослини - поглиначі пилу та шуму. Найпоширеніші дерева і кущі місцевої флори.
Культурні та дикорослі рослини. Лікарські рослини, їх значення та використання в житті людини. Фітотерапія.
Отруйні рослини, перша допомога при отруєннях.
Охорона рослин. Рідкісні та зникаючі рослини. Червона книга України. Зелена книга України.
Рослини-символи України.
Практична частина.
1. Упорядкування пришкільної території.
2. Створення колекцій з насіння і плодів рослин.
3. Оформлення гербарію лікарських рослин.
4. Складання каталогу рослин природних і штучних угруповань рідного краю.
5. Створення стіннівки « Рідкісні та зникаючі види рослин Херсонщини».
6. Ознайомлення з сільськогосподарськими культурами за колекціями насіння.
7. Проведення конференцій: «Аптека на підвіконні», «Зелена аптека».
8.  Брейн-ринг «У царстві рослин».
9. Гра – подорож «З лікарськими рослинами».
Екскурсії.
1. До місцевого парку для ознайомлення з видовим  складом місцевих дерев і кущів.
2.  До ботанічного саду Херсонського державного університету, для ознайомлення з реліктовими, ендемічними й екзотичними видами рослин.
8. Вивчення й охорона тваринного світу (28 години)
Теоретична частина. Різноманітність тваринного світу, їх значення у природі та житті людини.
Причини загибелі тварин на Землі та зменшення їх кількості видів. Значення хижаків як санітарів природи.
Охорона риб, земноводних, плазунів, причини зменшення їх кількості.
Необхідність охорони мурашок, бджіл, джмелів, метеликів.
Захист ссавців. Промислові та непромислові тварини.
Охорона тваринного світу. Тварини, занесені до Червоної книги України.
Стародавні звичаї шанування тварин в Україні.
Практична частина.
1. Виготовлення стіннівок про захист тваринного світу.
2. Заготівля кормів для підгодовування диких тварин узимку.
3. Виготовлення та розвішування годівниць.
4. Виготовлення штучних гніздівель та розвішування їх у садах, парках, на шкільних подвір'ях.
5. Складання каталогу тварин рідного краю.
6. Догляд за тваринами живого куточку КЗ «Центр еколого
натуралістичної творчості учнівської молоді» ХОР.
Екскурсії.
1. До Антонівського  лісомисливського  господарства  для  ознайомлення
з різноманітними представниками тваринного світу.
9. Охорона довкілля (24 години)
Теоретична частина. Стан навколишнього середовища й екологічні проблеми рідного краю. Природоохоронні заходи, суспільно корисна діяльність, раціональне використання і відтворення природних багатств. Людина і природа. Негативний вплив нераціональної господарської діяльності на довкілля та заходи щодо його зменшення. Результати порушення природної рівноваги та їх вплив на здоров'я людини.
Проблеми утилізації відходів.
Природоохоронне законодавство в Україні. Форми охорони навколишнього середовища: державна, громадська, індивідуальна.
Державні заповідники та заказники. Біосферні заповідники та національно-природні парки Херсонщини. Пам’ятки природи місцевого значення (ботанічні, зоологічні, археологічні й історичні).
Роль державних і громадських організацій у захисті довкілля.
Практична частина.
1.  Розроблення екологічного проекту «Місто майбутнього».
2.  Дослідницький практикум «Правила поведінки в природі. Способи
орієнтування».
Екскурсії.
1.  До місцевих пам’яток природи.
10. Підсумкове заняття (2 години)
Вихованці повинні знати:
- фізико-географічні особливості та стан природних ресурсів рідного краю;
- особливості життєдіяльності та значення певних груп рослин і тварин;
- рідкісні та зникаючі види рослин і тварин;
- корисні види рослин і тварин;
- отруйні рослини і небезпечних тварин своєї місцевості.
Вихованці повинні вміти:
- правильно користуватися приладами на гурткових заняттях;
- спостерігати за біологічними об'єктами;
- проводити досліди з вивчення  різноманітності рослинного і тваринного світу;
- аналізувати результати дослідів і робити висновки;
- готувати звіти про результати досліджень;
- проводити фенологічні спостереження;
- розпізнавати рослин і тварин різних таксономічних груп у природі;
- визначати риси їх пристосованості до певних умов навколишнього середовища;
- застосовувати отримані знання в охороні довкілля;
- прогнозувати наслідки впливу людини на природне середовище;
- самостійно працювати з науково-популярною літературою;
- вести  природоохоронно-пропагандистську роботу.
Критерії результатів навчання:
- системність і глибина теоретичних знань;
- стабільність засвоєння знань і вмінь;
- якість роботи: систематичність, точність, охайність під час ведення спостережень (фенологічних, метеорологічних);
- стійкий інтерес до отримання кінцевого результату;
- вміння працювати з лабораторним обладнанням;
- захоплення роботою;
- дотримання правил техніки безпеки під час проведення досліджень;
- уміння оформлення здобутих результатів досліджень;
- бажання самовдосконалюватися.
Форми і методи діагностики:спостереження за поведінкою юннатів у природному та соціальному середовищах, анкетування після закінчення навчання.
ЛІТЕРАТУРА
Перелік рекомендованої літератури для керівників творчих учнівських об’єднань
1. 300 вопросов и ответов о насекомых / В. А. Алексеев. - Ярославль : Акад.
развития : Академия К°, 1998. - 254 с. : ил.; 20 см. - (Расширяем кругозор детей).
2. 300 вопросов и ответов о домашних животных/ Анашкина Е. Н. –
Ярославль.: Академия развития,  1997. – 208 с., ил.
3. 300 вопросов и ответов о птицах/ Анашкина Е. Н.  – Ярославль.:
Академия развития, Академия и К, 1998. - 240 с., ил.
4. Байбара Т. М., Коваль Н. С. Природознавст¬во: Проб. підруч. для 2 кл.
триріч, і 3 кл. чоти¬риріч, початк. пік. – К.: Веселка, 1996. – 159 с., іл. 
5. Бручер В. та ін.. Еко – Логіка – природоохоронна освіта: Методика
І приклади / Пер. Зі швед. – Фонд “За чисту Швецію”, 1994. – 70 с.
6. Воздух. Вода. Погода и климат [Текст] : пер. с англ. / Б. Тейлор. - М.
:КУбК, 1995. – 95 с. : цв. ил. - (Взгляд на мир. Природа и природные явления).
7. В гармонії з природою: Збірник еколого-натуралістичних заходів, свят /За
ред. директора Хмельницького обласного еколого-натуралістичного центру
учнівської молоді В. В. Климчука. –Хмельницький, 1999. – 160 с.
8. Екологічна стежка (методика, організація, характеристика модельної
стежки «Лісники») [Текст] / Я. П. Дідух [та ін.]. – К. : Фітосоціоцентр, 2000. – 88 с.: іл.
9. Защита – рядом. Лекарственные растения – защитники от радиационного
воздействия [Текст] / В. В. Кривенко, Л. Г. Дудченко, А. В. Хмелевская. – Киев: ОКО, 1991. – 17 с. – Библиогр.: с. 17. – Б. ц.
10. Лисенко Н. В. Екологічне виховання дош¬кільників. – К.: Освіта, 1993. –
160 с.
11. Мережко О.І. Оздоровлення малих річок: екологічні основи
/ О.І.Мережко, Р.В.Хімко. – К.: вид-во Інтер-екоцентр, 1998. – 56с.
12. Основы экологи : учебник / В.В. Маврищев.  – 3-е изд., испр. и доп. –
Минск : Выш. шк., 2007. – 447 с.: ил.
13. Открытие леса /Сост. Милада Покорна, Отто Макиш; Пер. со словац. – К.:
Нац. зкоцентр Украины, 1997. – 90 с.
14. Руденко Л. Інноваційний підхід до формування творчих здібностей учнів
у позаурочній виховній діяльності / Людмила Руденко // Рідна школа. – 2003. – № 9. – С. 52 – 54.
15. Тарабарина Т. И., Соколова Е. И. И учеба, и игра: Природоведение:
Популярное пособие для родителей  и педагогов. – Ярославль: Академия развития, 1998. – 240 с.
16. Трав`янисті рослини України : Навчальний посібник / Морозюк С.С.,
Протопопова В.В. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2007. – 216 с.
17. Цветкова Н.В. Зкология для начальной школы: Игры и проекти. –
Ярославль: Академия развития, 1998. – 240 с.
18. Червона книга України.  Рослинний світ/ Редкол.: Ю. Р. Шеляг-Сосонко
(відп. ред.) та ін. – К.: Укр. енцикл., 1996. – 608 с.
19. Червона книга України.  Тваринний світ/ Редкол.: М. М. Щербак (відп.
ред.) та ін. – К.: Укр. енцикл. ім. М. П. Бажана, 1994. – 464 с.
20. Червона книга України. Тваринний світ / за ред. І. А. Акімова. – К.:
Глобалконсалтинг, 2009. – 600 с.
21. Червона книга України. Тваринний світ / за ред. І. А. Акімова. – К.:
Глобалконсалтинг, 2009. – 912 с.
22. Яришева Н. Ф. Основи природознавства. Природа України. Навчальний
кабінет. – К.: Вища шк., 1995. – 335 с.
Список рекомендованої літератури для учнів
1. Анашкина Е. Н. 300 вопросов и ответов о домашних животных / Елена
Николавена Анашкина. – Ярославль: Академия разви¬тия, 1997. – 208 с.
2. Волошин О. А. Цікаві завдання з природо¬знавства 3(2) кл. [Текст]/ О.М.
Волишн. – Тернопіль: Підручники і посіб¬ники, 1997. – 48 с.
3. Давидов А. І. Знай, люби, бережи. : наук.-худож. кн. / Анатолій Давидов,
Геннадій Кузнєцов ; вступ. сл. А. Федоренка. – К. : Веселка, 1979. – 117 с. : ілюстр. – (Бібліотечна серія).
4. Похила Л. С. Викори¬стання скарбниці народних знань у процесі вив¬чення 
біології.  Царство Рослини/ Л. С. Похила, Г. Ф. Яцук, Б. Б. Гдаль. – Тернопіль: Мандрівець, 1998. – 72 с.
5. Квіти дванадцяти місяців / Заверуха Б.В.. – 2 –е вид. доп. і перероб. – К.:
Урожай, 1986. – 176 с., іл..
6. Природознавство : підруч. для 3- го кл. загальноосвіт. навч. закл.  / Т.Г.
Гільберг, Т.В. Сак, – К.: Генеза, 2014. – 176 с.
7. Таємниці довкілля, або секрети знайомих предметів / А.І. Шапіро . – К.:
«Спалах»  ЛТД, 1996 . – 232 с.: іл.   
8. Тварини Червоної книги/А.П.Федоренко, І.В.Рогатко, В.І.Лисенко та ін. – К.: Урожай, 1990. – 208 с., іл.