Тема: Удосконалення еколого-освітніх технологій в навчально-виховному процесі на Білозерській районній станції юних натуралістів
На сучасному етапі одним із головних завдань є проблема охорони природи та раціонального використання природних ресурсів. Тобто, потрібно негайно виховувати екологічну відповідальність:
- відповідальність щодо самих себе;
- відповідальність щодо оточення;
- відповідальність щодо природного середовища.
Правильне виховання відповідальності передбачає докорінну зміну в способі мислення і поведінці.
Діяльність Білозерської районної станції юних натуралістів направлена на формування гармонійно розвиненої особистості вихованців, надання додаткових знань в галузі біології, екології; системності і неперервності екологічних знань вихованців; залучення їх до практичної природоохоронної діяльності.
Вихованці гуртків закладу та учні шкіл району здобувають екологічну освіту через такі форми еколого-натуралістичної роботи:
- еколого-натуралістична;
- масово-розважальна діяльність;
- тематичні та оглядові екскурсії;
- ігри, вікторини, тренінги,виставки,проектна робота.
Активна участь у обласних еколого-натуралістичних конкурсах та акціях:
- районна виставка «Букет замість ялинки»;
- районний етап акції «Допоможемо зимуючим птахам»;
- районний етап конкурсу «В об’єктиві натураліста»;
- районний етап конкурсу «Юний дослідник»;
- районний етап конкурсу «Земля наш спільний дім»;
- районний етап конкурсу «Молодь обирає здоров’я»;
- районний етап конкурсу плакатів «Молодь обирає здоров’я»;
- районний етап акції «За чисте довкілля Херсонщини»;
- районні етапи конкурсів «Галерея кімнатних рослин»;
- районний етап акції «Птах року»;
- районний етап акції «День натураліста»;
- виставка-презентація «Букет замість ялинки»;
- тематичний захід в рамках пропаганди здорового способу життя «Планета здоров’я»;
- творчий захист дослідницьких робіт з природознавства «Юний дослідник»;
- тематичний захід присвячений 70-чю перемоги над нацизмом в другій світовій війні «Голуб миру».
МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
ДО ПРОВЕДЕННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ІГОР
Існує велика кількість різноманітних ігор, які можна умовно поділити на три категорії:
- динамічні або рухливі ігри;
- «Творчі майстерні» або емоційно-інтелектуальні ігри;
- психологічні ігри.
Динамічні ігри. Це переважно спортивні ігри, які дають змогу фізично розвивати учасників.
«Творчі майстерні». Ігри прояву особистості, розвитку творчих здібностей та естетичного виховання.
Психологічні ігри. Мета їх проведення – розкриття внутрішнього світу учасників, розвиток їх емоційного сприйняття життя. Ці ігри проводить лише досвідчений інструктор – знавець психології,який вміє впливати на будь – яку ситуацію.
Всі ці три види ігор треба підбирати в певній пропорції, а також уміти комбінувати їх. Тому бажано протягом дня використовувати кожен з цих видів.
МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ
ОРГАНІЗАТОРУ ПРОВЕДЕННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ІГОР
1. Краще використовувати не окремі ігри,а заздалегідь складені
організатором спеціальні ігрові блоки. При цьому повинні бути враховано місце проведення ігор; час, який відводиться на них; вік і кількість учасників;педагогічна мета. Ігри в ігровому блоці повинні бути різноманітними щодо темпу, емоційного напруження, фізичної рухливості.
2. Пояснення вихователя правил гри мають бути лаконічними і зрозумілими, пробуджувати інтерес до них. Дітям молодшого віку доцільніше не тільки пояснювати, як грати, а й показувати, як це робиться.
3. Перед початком гри або після її закінчення організатор проводить коротку бесіду,метою якої є виклад матеріалу екологічного змісту. Обов’язково звернути увагу на турботливе ставлення людини до природного середовища.
Пам’ятайте, що керівник, який очолює гру, не має авторитарної ролі, він виконує тільки функції організатора гри!
ВИКОРИСТАННЯ ІГОР ЕКОЛОГІЧНОГО СПРЯМУВАННЯ НА ЗАНЯТТЯХ
“Порівняй і знайди”
Мета: Навчити дітей спостерігати за рослинами, відрізняти одну від другої. Гра допомагає дітям вивчити і запам’ятати назви дерев.
Хід гри:
З кошика або закритого ящика діти виймають рослини або плоди дерев, кущів. Після цього, до кожного предмету, необхідно знайти відповідне зображення, запропоноване вчителем і сказати назву. Наприклад: до жолудя необхідно підібрати картинку з намальованим дубом.
До зображень керівник може додати неправильні, які діти повинні замінити на правильні.
Обладнання: кошик або коробка, природній матеріал зібраний під час прогулянки, картинки, фото.
“Екскурсія за картинками”
Мета: Виховувати спостережливість, уважність під час екскурсії.
Хід гри:
Перед екскурсією або прогулянкою необхідно дітям роздати конверти, в яких будуть картинки з зображенням тварин або рослин, а також інших предметів (заборів, каменю, печер, нір і т. д.). Крім того в конверт можна добавити пісок, глину, листя тощо. В конверт можна покласти і листок з надрукованими назвами.
Завдання дітей : знайти те, що вказано в конверті.
Обладнання: конверти, картинки, фото, природній матеріал.
Лото «Екологічна стежка»
Мета:
- Закріпити знання дітей про тваринний та рослинний світ екологічної стежки.
- Вправляти дітей у класифікації рослин, тварин, птахів.
- Розвивати логічне мислення, пам'ять та увагу.
- Формувати посидючість, прагнення до самостійності.
Матеріал:
- Ігрові поля 20х25 (5 штук), розділені на квадрати. У центрі ігрового поля є зображення, навколо якого розміщено 8 порожніх квадратів. Зображення: «Парк »; «Квітник»; «Дитячий садок».
- Картки розміром 6х6 див., із зображенням тварин, комах, людей, птахів, рослин.
Хід гри:
1 варіант. У грі можуть брати участь від 1 до 5 дітей.
Ведучий роздає учасникам гри ігрові поля - картки розміром 20х25, на яких зображено: «парк»; «квітник»; «дитячий садок». Картки, розміром 6х6 див., із зображенням тварин, комах, людей, птахів, рослин знаходяться у ведучого. Ведучий перемішує їх, і, виймаючи по одній, показує дітям, уточнюючи запитання: «Хто це? Кому потрібна ця картка? Гравець називає, що зображено на картці, і чому він вибрав її». Якщо відповідь правильна, ведучий віддає картку гравцеві, і він викладає картинку на своєму ігровому полі.
Гра продовжується до тих пір, поки всі учасники гри не підберуть картки до ігрових полів. Виграє той, хто перший заповнить своє ігрове поле картками.
2 варіант. «Плутанина». У грі можуть брати участь від 1 до 5 дітей. Ведучий пропонує гравцям картки з неправильно заповненими полями. Гравці повинні виправити помилку.
парк
квітник
«Дізнайся за оголошенням»
Мета: Продовжувати знайомити з особливостями тварин і птахів (зовнішній вигляд, поведінка, середа проживання)
Розвивати логічне мислення.
Ігрові дії:
Керівник пропонує дітям пограти. Пояснює правила гри, треба уважно послухати оголошення і відгадати про кого (тварина або птах) йдеться в оголошенні. Той, хто вгадав, отримує фішку і в кінці гри підводиться підсумок.
1. Приходьте до мене в гості! Адреси не маю. Свій будиночок завжди ношу на собі.
2. Друзі! Кому потрібні голки, звертатися до мене.
3. Набридло повзати! Хочу злетіти. Хто позичить крила?
4 Прошу розбудити мене навесні. Приходьте краще з медом.
5. Щось дуже нудно стало одному вити на місяць. Хто складе мені компанію?
6. Тому, хто знайде мій хвіст! Залиште його собі на пам'ять. Я успішно виховую новий!
7. . Вже 150 років чекаю одного! Характер позитивний. Недолік тільки один - повільність.
8. Я найчарівніша і найпривабливіша! Кого хочеш обману, обвівши навколо пальця. Враховуючи все це, настійно прошу називати мене по імені-по батькові. Патрикеевной більше не називати!
Впізнай мене
Перший гравець розповідає про задуману тва¬рину, але не називає її. Інші гравці відгадують, яку тварину мав на увазі перший гравець. Наприклад: вона маленька, сіренька, а хвостик, як шило.
Я - дерево
Гравець розповідає про листочки, плоди, кору, квіти певного дерева. Інші учасники впізнають, яке дерево описав перший гравець.
Живий календар
Один із гравців називає рослину або тварину, в ролі якої він хоче бути. Інші гравці запитують його, що він робить кожної пори року.
12 місяців
Гравці, що є «місяцями» розповідають про себе. Інші гравці відгадують, про який місяць іде мова.
У кого «дітки» з цієї гілки
Під час екскурсії діти збирають плоди і насіння дерев та кущів (наприклад, сосни, ялини, дуба, кашта¬на, клена, горіха, горобини тощо), а потім відгадують назви дерев та кущів за плодами та насінням.
Вершки та корінці
Вчитель роздає учням листя різних рослин (картоплі, моркви, буряка, редьки тощо). Окремо в мішечку лежать корені цих рос¬лин. Вчитель виймає корінь і пи¬тає: «Корінчику, корінчику, а де твій вершечок?». Діти, які мають листя цієї рослини, піднімають їх і показують.
Обери правильну дорогу
Дидактичне завдання: уточнити знання дітей про взаємозв'язок людини з природою на осно¬ві конкретних правил поведінки в природному середовищі.
Ігрова дія: дитина має визначити, якою стежкою вона пройде, і пояснити свій вибір.
Хід гри 1-й варіант. Пропонуються три стежки. Якщо піти першою — можна потоптати конвалії, якщо другою — наступити на мурашник. Посередині третьої — горить багаття.
Висновок. Що мають робити учасники гри? (Йти третьою стежкою, але спочатку потрібно загасити багаття).
2-й варіант. Слід обрати дорогу. На першій — розташований завод, тут забруднене повітря. На другій рухається багато транспорту. Третя доро¬га — алея з густо насадженими деревами.
Висновок. Що мають зроби¬ти учасники гри? (Найкраще йти третьою дорогою, оскіль¬ки тут дихатимеш чистішим повітрям і можеш послухати спів птахів).
Відгадай за запахом
Дидактичне завдання: зазда¬легідь готуються лікарські рос¬лини, які мають своєрідний запах (м'ята, ромашка, полин, звіробій, деревій, меліса, липа, чебрець материнка тощо). Учасникам гри зав'язують очі й пропонують, понюхавши рослину, назвати її.
Найкращий з екології
Мета гри: формувати екологічну культуру, гармонійні відносини людини з природою; виховувати бережливе ставлення до природи, охорони навколишнього середовища; вчити учнів методів поліпшення екологічної ситуації
Умови гри:
- у грі беруть участь учні, що мають 9-12 балів з біології та зацікавлені у вивчені екології;
- кожен учасник гри має таблички із варіантами відповідей
(4 таблички - а), б), в), г) і після закінчення читання запитання ведучим піднімає табличку із правильною відповіддю.
Зараховується та відповідь, яку учасник підняв протягом 15 секунд (за підняттям табличок слідкують допоміжні члени судейської комісії):
- після читання ЗО запитань відбираються 6 учнів з найкращим результатом;
- їм читають ще ЗО запитань із часом відповіді 10 секунд і відбирають 2 учнів з найкращим результатом;
- двом фіналістам зачитуються 20 запитань із часом відповіді 5 секунд
Запитання І туру гри:
1. Автотрофні організми, які продукують органічні речовини:
а) консументи; б) продуценти; в) редуценти; г) деструктори
2. Хто запропонував термін «біогеоценоз»?:
а) Ч.Дарвін; б) В.Сукачов; в) Г.Мендель; г) В.Вернадський
3. Стан, для якого характерне різке зниження або тимчасове припинення обміну речовин:
а) анабіоз; б) симбіоз; в) ерозія; г) біоценоз
4. Якими факторами середовища є рельєф, клімат, грунт, повітря
а) антропогенними; б) біотичними; в) абіотичними; г) біологічними
5. У якій геологічній ері з’явилися на Землі теплокровні тварини?:
а) палеозойській; б) мезозойській; в) кайнозойській; г) протерозойській
6. Що є для тварин і рослин сигналом до сезонних змін?:
а) температура; б) тривалість дня; в) взаємовідносини; г) кількість їжі
7. Скільки відсотків енергії переходить на кожний наступний харчовий рівень?:
а) 1; б) 10; в) 100; г) 1000
8. Наука про закономірності взаємовідносин організмів, видів, угрупувань із середовищем життя, називається:
а) ботанікою; б) біонікою; в) екологією; г) біологією
9. Хто ввів термін «екологія»?:
а) Е.Геккель; б) К.Лінней; в) А.Вейсман ; г) Т.Морган
10. Сукупність організмів, що мешкають у товщі води:
а) бентос; б) планктон; в) біомаса; г) зоопланктон
11. Які фактори середовища взаємодіють у біоценозі?:
а) абіотичні; б) біотичні; в) антропогенні; г) біологічні
12. Які запасні речовини відкладаються на зиму у тварин?:
а) білки; б) жири; в)вуглеводи; г) вітаміни
13. Що слугує обмежуючим фактором у біоценозі?:
а) вода; б) світло; в) їжа; г) грунт
14. Які пристосування мають рослини посушливих місць?:
а) колючки; б) безлисті; в) недорозвинені корені; г) великі листки
15. Пристосування організму до умов середовища:
а) адаптація; б) анабіоз; в) терморегуляція; г) криптобіоз
16. Які запасні речовини відкладаються на зиму в рослин?: а) білки; б) жири; в) вітаміни; г) вуглеводи
17. Які види господарської діяльності людини найбільш небезпечні для чисельності рослин і тварин?:
а) нераціональне використання природних ресурсів; б) забруднення навколишнього середовища; в) руйнування природних місць існування живих організмів; г) вторинне використання сировини
18. Природна система, утворена живими організмами й середовищем їх існування, - це: а) біосфера; б) екосистема; в) літосфера; г) ботанічний сад
19. Територія, у межах якої тимчасово перебувають під охороною певні види тварин і рослин:
а) заказник ; б) заповідник; в) національний парк; г) ботанічний сад
20. Сукупність тварин, що історично склалася і населяє певну територію: а) флора; б) фауна; в) ареал; г) популяція
21. Основний регулятор сезонних явищ - це:
а) кількість опадів; б) швидкість вітру; в) тривалість дня; г) температура повітря, води, грунту
22. Яка ознака свідчить про підготовку дерев до зими?:
а) закінчення цвітіння; б) листопад; в) дозрівання насіння; г) осипання насіння
23. Сукупність рослин, що історично склалася і населяє певну територію: а) флора; б) фауна; в) ареал; г) популяція
24. Територія, на якій тимчасово охороняються тваринний і рослинний світ а також корисні копалини:
а) заказник ; б) заповідник; в) національний парк; г) пам’ятки природи
25. Які промені, що мають більшу хімічну активність, у великій дозі шкідливі, а в невеликій - необхідні для людини?:
а)видимі; б) інфрачервоні; в) ультрафіолетові;
г) усі мають однакову хімічну активність
26. Як керують сезонним розвитком рослин у теплицях?:
а) регулюють тривалість дня і застосовують підживлення;
б) застосовують підживлення та отрутохімікати проти шкідників і хвороб;
в) використовують отрутохімікати і регулюють температуру;
г) регулюють температуру і тривалість дня
27. Фотоперіодизм - це:
а) зміна інтенсивності освітлення протягом доби; б) реакція організму на тривалість дня; в) сезонні зміни інтенсивності освітлення; г) механізм регулювання в часі життєвих функцій організму
28. Назвіть два елементи середовища, які є обов'язковими екологічними факторами для пшениці під час проростання насіння:
а) кисень і світло; б) світло і оксид вуглецю (IV); в) оксид вуглецю (IV) і вода; г) вода кисень
29. Назвіть природну зону, у якій розміщені багаті на органічні речовини чорноземні грунти:
а) зона мішаного лісу; б) степ; в) тайга; г) тундра
30. Учення про біосферу створив:
а) В.І. Вернадський; б) Ч.Дарвін; в) Ж.І.Кусто; г) Ж.Б.Лама
Запитання II туру гри:
1. Яке пристосування до нестачі вологи характерне для кактусів?: а) листки, покриті восковим нальотом; б) листки рясно опушені;
в) рослини скидають листки в період посухи; г) рослини нагромаджують у тканинах велику кількість води
2. У якій послідовності космічний корабель перетне шари атмосфери?:
а) іоносферу, стратосферу, тропосферу; б) стратосферу, тропосферу, іоносферу; в) тропосферу, іоносферу, стратосферу; г) тропосферу, стратосферу, іоносферу
3. У якому році вдруге видана Червона книга України?: а) 1994; б) 1999;
в) 1989; г) 1990
4. Яка із цих тварин не належить до найпростіших?:
а) амеба; б) евглена; в) гідра; г) інфузорія туфелька
5. Яка із цих комах літає найшвидше?:
а) муха; б) комар; в) бджола; г) джміль
6. Яка зі стадій відсутня у розвитку комах з неповним перетворенням?: а) яйце; б) личинка; в) лялечка; г) імаго
7. Які біологічно активні сполуки в рослин впливають на різноманітні процеси життєдіяльності?:
а) вітаміни; б) фітогормони; в) добрива; г) вода
8. Ґрунт - це верхній родючий шар:
а) гідросфери; б) літосфери; в) атмосфери; г) тропосфери
9. Вологолюбні рослини - це:
а) бальзамін; б) ковила; в) кактуси; г) дуб
10. Паразитичним червом є:
а) п’явка; б) гідра; в) ехінокок; г) дощовий черв'як
11. Як називається язик у прісноводних молюсків?:
а) м’ясорубка; б) січкарня; в) тертка; г) різалка
12. Яка з цих рослин не належить до довго денних?:
а) жито; б) квасоля; в) соняшник; г) гарбуз
13. Які з видів риб у нас не водяться:
а) карась; б) щука; в) короп; г) форель
14. Яка рослина відома своїми хижацькими манерами (їсть комах)?: а) водянка; б) ряска; в) росичка; г) латаття
15. Відсутність якої речовини не дозволить пуголовку жаби перетворитись на дорослу особину?:
а) йоду; б) кисню; в) азоту; г) кальцію
16. Чим живиться гігантська акула, маса якої 14-20 тонн?:
а) дрібними рибами; б) великими тваринами; в) рослинами; г) іншими видами акул
17. Які органи відсутні в птахів?:
а ) нирки; б) сечовий міхур; в) печінка; г) шлунок
18. Яка рослина є індикатором чистоти повітря?:
а) тополя; б) осика; в) лишайник; г) картопля
19. Скільки пар крил мас кімнатна муха?:
а) 2; б) 3; в) 4; г) 1
20. З якого дерева виготовляють сірники?:
а) осики; б) тополі; в) берези; г) вільхи
21. Коли в природних умовах поліетиленові пакети розпадуться на прості речовини?:
а) через 2 місяці; б) через 220 років; в) через 1-1,5 року; г) через 3 роки
22. Які види господарської діяльності дозволені в заповідниках ?:
а)ніякі; б) лісорозробки; в) збір лікарських рослин; г) видобуток корисних копалин
23. Що треба зробити з річковою водою, щоб її можна було пити без ризику захворіти на інфекційні хвороби?:
а) профільтрувати; б) відстояти; в) прокип’ятити; г) посолити
24. Чому останнім часом не слід захоплюватися засмаганням?:
а) люди часто перегріваються; б) засмага сприяє зменшенню рівня вітаміну D в організмі; в) погіршується апетит; г) через «озонові дірки» зросла небезпека захворіти на рак шкіри
25. Детритофагами є:
а) дощові черв’яки; б) головоногі молюски; в) комарі; г) річковий рак
26. Речовини, які пригнічують життєдіяльність інших видів:
а) фітонциди; б) гормони; в) ферменти; г) антитіла
27. Кожний ланцюг живлення складається з певної кількості:
а) ланок; б) рядів; в) рангів; г) класів
28. Що виражають в одиницях маси або енергії?:
а) чисельність; б) продуктивність; в) біомасу; г) ярусність
29. Неорганічні сполуки - це:
а) білки; б) ліпіди; в) вода; г) вуглеводи
30. Спрямовані послідовні зміни угрупувань організмів, які врешті-решт призводять до перетворення самого біогеоценозу:
а) біотоп; б) екосистема; в) сукцесія; г) фітоценоз
Запитання III туру гри:
1. Які птахи прилітають до нас із настанням зими?:
а) горобці; б) снігурі; в) ластівки; г) голуби
2. Фітофагом с:
а) гусінь метеликів; б) щука; в) вовк; г) мурашки
3. Який осінній птах вигодовує пташенят навіть узимку?:
а) шишкар; б) ворона; в) горобець; г) сорока
4. Яка частина території України вкрита лісом?:
а) 44%; б) 24%; в) 14%; г) 4%
5. Які з кімнатних рослин називають столітником?:
а) агаву; б) алое; в) каланхое; г) кактус
6. Яка із цих рослин запилюється за допомогою комах?:
а) береза; б) сосна; в) ялина; г) вишня
7. Самець одного з європейських павуків перед заплідненням підносить «весільний подарунок». Який?:
а) букет; б) комаху; в) павутину; г) кокон
8. Яку рибу людина штучно розводить?:
а ) катрана; б) оселедця; в) коропа; г) тріску
9. Яка рослина є природною «ватою»?:
а) мох; б) лишайник; в) папороть; г) плавун
10. Кінець цвітіння якої рослини свідчить про початок літа?:
а) горобини; б) бузку; в) вишні; г) глоду
11. Квітку якої рослини знайти неможливо?:
а) рясту; б) купальниці; в) папороті; г) чорниці
12. Якого птаха називають птахом миру?:
а) горобця; б) ластівку; в) голуба; г) шпака
13. Із цієї зернової культури виробляють манну крупу:
а) жито; б) овес; в) ячмінь; г) пшениця
14. Єгипетських фараонів ховали в саркофагах, зроблених з:
а) сосни; б) бука; в) ялини; г) тису
15. Які з цих рослин не належать до дводольних?:
а) жито; б) квасоля; в) соняшник; г) гарбуз
16. Яка пора року найшкідливіша з точки зору економії?:
а) весна; б) літо; в) осінь; г) зима
17. Головна причина руйнування озонового шару:
а) родон; б) фреон; в) ізотопи; г) сажа
18. Хто створив квітковий годинник?:
а) К.Лінней; б) Ж.Ламарк; в) Ч.Дарвін; г) Г.Мендель
19. Кому належить вислів: «Любіть природу не для себе, любіть для неї»:
а) П.Тичині; б) М.Рильському; в) В.Сосюрі; г) Г.Сковороді
20. Які тварини можуть біти індикаторами радіаційного забруднення?:
а) молюски; б) риби; в) водоміри; г) дафнії
Додаткові запитання гри:
1. Яка зернова рослина є основою для виготовлення геркулесу?:
а) жито; б) ячмінь; в) овес; г) просо
2. Яка рослина цвіте тільки півдня і слугує сировиною для виготовлення тканин?:
а) льон; б) конопля; в) бавовник; г) рогіз
3. Які з перелічених грибів є отруйними?:
а) хрящ; б) печериця; в) мухомор розовіючий; г) бліда поганка
4. Яка тварина пропускає через травну систему велику кількість грунту, сприяє проникненню в ґрунт води і повітря?:
а) кріт; б) дощовий черв’як; в) личинки жуків; г) вовчок
5. Яка рослина має найбільший приріст пагона за добу?:
а) бук; б) береза; в) бамбук; г) баобаб
6. Яка речовина у вихлопних газах автомобілів може викликати рак?:
а ) чадний газ; б) бензопірен; в) сажа; г) дьоготь
7. Яких комах Сонечки знищують, а мурашки захищають?:
а) попелиць; б) комарів; в) рогохвостів; г) кліщів
8. Яка із цих рослин не належить до отруйних?:
а) сон-трава; б) конвалія звичайна; в) чистотіл; г) мати-й-мачуха
9. Спостерігаючи за хвоєю сосни, помітили, що вона передчасно жовтіє. Яка причина цього явища?:
а) багато диму; б) підвищена радіоактивність; в) висока температура;
г) висока вологість
10. Ця рослина мас підземні квіти і плоди, її насіння називають «земляними горіхами»:
а) урюк; б) соя; в) арахіс; г) курага
11. Що з названих органів не є видозміною пагона?:
а) бульбокорені; б) цибулина; в) кореневище; г) бульба
12. Яка тварина змінює забарвлення своєї шкіри?: а) гостерія; б) квакша; в) тритон; г) хамелеон
13. Яка рослина є індикатором кислотності ґрунту?: а) мокрець; б) хвощ; в) берізка; г) хрін
14. Чому метелики рідко потрапляють у ловильні сітки павука?:
а) вони хитрі; б) добре бачать; в) мають луски на крилах; г) відчувають запах павуків
15. Що робить ящірка в разі небезпеки (наступили на хвіст)?:
а) втікає; б) відламує хвіст; в) хвіст відпадає; г) скручується в клубок
16. У Шацьких озерах на Волині зустрічається риба, яка прямує на нерест до Саргасового моря, долаючи тисячі кілометрів. Це:
а) в’юн; б) лосось; в) вугор; г) щука
17. Що таке «парниковий ефект»?:
а) зниження температури повітря; б) підвищення температури повітря;
в) зниження вологості повітря; г) підвищення вологості повітря
18. Хто сказав «Пізнай самого себе»?:
а) Сократ; б) Демократ; в) Арістотель; г) Мендель
19. З розвитком яких організмів пов’язане явище «цвітіння води»?:
а ) зелених водоростей ; б) найпростіших тварин; в) евглени зеленої;
г) ціанобактерій; ґ) латаття білого
20. Чому листя з верхівок дерев опадає останнім?:
а) отримує більше світла; б) молоде; в) прикріплене сильніше;
г) першим отримує воду
21. Лотос - екзотична рослина, але цвіте вона недовго:
а) годину; б) півгодини; в) 20 хв.; г) 2 год.
22. Яка із цих рослин розцвітає найраніше?:
а) підбіл; б) пролісок; в) підсніжник; г) кульбаба
23. Розмістіть назви тварин в алфавітному порядку:
а) жирафа; б) йорж ; в) щука; г) ховрашок
24. Яка тварина є найбільшою за масою та розмірами:
а) слон; б) бегемот; в) синій кит; г) кашалот
Тема: Екскурсія до осіннього парку
Мета: з’ясувати, які зміни відбулися в житті живої і неживої природи; вчити спостерігати за нею, слухати її чарівні звуки; виявити зміни, що сталися в житті рослин: забарвлення листя, листопад, зміни в трав’янистому покриві; розвивати увагу, спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; ознайомити дітей з охороною здоров’я восени; прищеплювати любов і турботливе ставлення до природи
Тип заняття: екскурсія
Методи та прийоми: інформативно-рецептивний, репродуктивний
Обладнання: інструктивні картки, олівці, альбоми для замальовок, мішечки для насіння
Хід екскурсії
І. Підготовка до екскурсії
Підготовка вчителя: визначити місце екскурсії, об’єкт спостережень (погода, рослини), підбір цікавого матеріалу.
Підготовка учнів.
Ознайомлення дітей:
- із метою та завданням екскурсії;
- маршрутом;
- правилами поводження в природі.
Ведення спостережень за змінами в природі, рослинами.
ІІ. Проведення екскурсії.
1. Ознайомлення учнів з характерними ознаками осені в неживій природі.
- Діти, сьогодні ми проведемо екскурсію до парку. Поспостерігаємо за красою природи, різномаїттям рослин, навчимося розрізняти дерева, листя різних дерев.
- Яка зараз пора року? Чим вона відрізняється від інших? Згадайте про тривалість дня, рух сонця.
- Здається, що вже стане холодніше. Але раптом потеплішало. Дні стали ясними, погожими.
- Зовсім тихо підкралася ця прекрасна пора року. Хто пригадає вірші про осінь? (діти читають вірші) Як ми бачимо, поети побачили в осені багато прекрасного. Чи помітимо це все ми?
Вікторина «Чому так говорять?»
• Осінь іде – дощі за собою веде.
• Листопад – онук вересня, син жовтня, а зимі рідний брат
• Мов казкові пташки, летять і поволі падають на землю листочки в осінньому місяці. Це … (листопад)
• Назвіть серед осінніх квітів ті, які за кольором нагадують небо, сонце, опале листя, стиглі ягоди, наближення холодної зими. (жоржини, айстри, повняки, хризантеми, нагідки, чорнобривці, чебрець)
2. Виявлення змін у житті рослин.
Чи вмієте ви за листям, кронами дерев, їх плодами дізнаватися, яке це дерево?
— Які види дерев ви знаєте? Для чого потрібні дерева? Що необхідно робити, щоб деревце прижилося?
Як змінився парк? Зверніть увагу, який він гарний восени, укритий золотом і багрянцем.
- Зверніть увагу на зміну кольору листя на різних деревах і кущах. Ось перед вами бузок. Які в нього листочки? (Зелені)
- А берізки які красиві! Ніби одягнені в золоті сарафани. Саме через те, що листя різноманітно забарвлене, парк восени такий гарний. Цю пору називають золотою.
- А від чого ж восени жовтіє й червоніє листя? (Відповіді учнів.)
- Зелений колір листку надає хлорофіл. Але, крім нього, є й інші фарбувальні речовини: ксантофіл — жовтий колір і каротин — оранжевий колір. Улітку, коли під впливом сонячного світла хлорофіл у листках рослин утворюється у великій кількості, жовті й оранжеві речовини непомітні. Вони маскуються зеленим кольором хлорофілу. Восени утворення хлорофілу відбувається повільно, а потім і зовсім припиняється. Тоді стають все більш помітні жовті фарбувальні речовини, і листя рослин жовтіє.
- А що ще відбувається з листям кущів і дерев? (Опадає.)
- Чому ж листочки опадають?
- Тепер зверніть увагу на трав'янисті рослини. Чи змінились вони порівняно з літом? (Теж змінюють колір.) Вони не просто тьмяніють, в'януть. Уважно придивіться до них — і побачите, що трав'янисті рослини восени не менш різноманітні за кольором, ніж дерева і кущі.
2. Гра «Хто більше назве дерев»
— Чи всі дерева скидають листя восени?
— Як називаються дерева, у яких на гілках листочки?
— А чи знаєте ви, діти, для чого дерева скидають листя до настання зимових холодів? (Листя вкриває землю і захищає коріння дерев від морозів. Від килима з листя земля не промерзне, під тяжкістю снігу не ущільниться, збереже повітря, а це необхідно для мешканців ґрунту, адже вони розпушують землю.)
Учні називають листяні та хвойні дерева. Гра «Відгадай, з якого дерева листочок?»
Діти повинні( з заплющеними очима) відгадати, з якого дерева листочок і знайти це дерево в парку.
3. Творчі замальовки.
- Хочу запитати у вас, чи вмієте ви бачити? Не дивитись, а бачити. Бачити може той, хто багато знає і всім цікавиться. Багато хто з вас із великою цікавістю давав відповіді на мої питання. Природа щедра на загадки. Вони зустрічаються на кожному кроці: чому стукає дятел, чому шишки тут лежать, як на цьому місці зміг вирости кущ і т.д. Спостережлива людина може швидко відповісти на всі питання, які поставила природа. Справа в тому, що вона не просто любить природу, милується її красою, але і зазирає у її темниці, оберігає все живе, не дозволяє образити слабкого.
- Зараз я пропоную зробити пейзажні замальовки, які вам найбільше сподобалися.
(діти на альбомних аркушах роблять замальовки)
4. Правила поведінки в природі.
- Чи подобається вам у парку? Чому?
- Своєю поведінкою людина може принести користь довкіллю або, навпаки, завдати шкоди. Так, рослини і тварини зникають через те, що люди чинять їм зло: виривають із корінням квіти, полюють на тварин у період, коли цього не можна робити, інколи діти руйнують гнізда птахів.
Чи буде збережена природа, залежить від кожного з нас.
Гра «Життя дерев»
Діти об’єднуються в групи й отримують картки з різними висловами про життя дерев і рослин, наприклад:
• Дерево радіє сонцю.
• Дерево гнеться під ураганним вітром.
• З дерева обпадає листя.
• Дерево слухає пісні птахів.
• Дерево лікує дятел тощо.
Діти мають намалювати мімікою і жестами ситуацію, описану на їх картці. Решта дітей відгадує, що відбувається з деревами.
ІІІ. Підведення підсумків екскурсії.
- Які ознаки осені ми спостерігали у неживій природі? Як готуються рослини до зими? Що нового ми дізнались?
Тема: Щасливий випадок
Мета: поглибити знання дітей про зимуючих птахів, розвивати логічне мислення, збагачувати словниковий запас дітей, уміння висловлювати думки; виховувати любов і бережливе ставлення до пташок та викликати бажання допомагати птахам взимку
Методи та прийоми: інформативно-рецептивний, репродуктивний
Обладнання: конверти із завданнями
Хід заходу:
Керівник. Птахи – це таємниця та краса. Птахи – друзі нашого дитинства. Про птахів складено чудові пісні та вірші, легенди та казки. Без птахів нам не обійтись. Неможливо навіть уявити нашу землю без птахів. І сьогоднішня наша гра носить не тільки пізнавальний характер. Вона допоможе нам зрозуміти природоохоронні проблеми.
Умови гри: вибираються дві команди по 6 чоловік кожна на чолі з капітанами. Ведучий зачитує запитання, дає на роздуми 1 хвилину, під час якої члени команди радяться, дискутують. Капітан команди, яка визначилась із відповіддю першою, подає сигнал ведучому і має право на відповідь. Правильна відповідь дає команді 1 бал. У тому разі, коли відповідь є неправильною, право на відповідь отримує команда-суперник. Та команда, яка набрала 6 балів, отримує перемогу.
1 гейм. «Прилетіла пташка»
Кожна команда має відгадати птаха, зашифрованого на картці.
1. Живуть на деревах. Мають міцний дзьоб, довгий язик і міцний хвіст, завдяки якому можна спертися на кору дерева. На голові у них червона шапочка. Їх вважають санітарами лісу тому, що вони знищують багато шкідників у корі дерева. (дятли)
2. Належать до хижих. Вони мають велику голову і дуже великі очі з розширеними зіницями. У них гачкоподібний дзьоб, гострі кігті на лапах і дуже розвинений слух. Ведуть нічний спосіб життя. Живляться гризунами, невеликими пташками, комахами. (сови)
3. Ці птахи зазвичай невеликі. Вони поширені по всій земній кулі, крім Антарктики. У них у забарвленні переважають сірі, коричневі та чорні тони. Переважно зерноїдні. Дуже поширені у нашій місцевості – їх можна побачити на вулиці, у парках, садах. (горобці)
4. Ці птахи хижі. Вони мають гачкуватий короткий дзьоб і гострі загнуті кігті. Оперення жорстке і щільно прилягає до тіла. Дуже корисні, бо поїдають гризунів, але можуть завдавати шкоди птахівництву. (яструби)
5. середніх розмірів, мають компактне тіло й довгий хвіст. Ноги середньої довжини, сильні. Пальці міцні з трохи загнутими кігтями. Вони добре ходять і бігають. Їх розводять заради смачного м’яса переважно на півдні України та в Криму. (фазани)
6. Білі, як сніг. Належать до водоплавних. Вони великих розмірів, з довгою шиєю та вкороченими ногами. Передні три пальці з’єднані плавальною перетинкою. Шия довга, гнучка і красива. У цих птахів цінний густий пух, тому вони охороняються законом. Живуть переважно парами. (лебеді)
7. Це співочі птахи. Вони вміють імітувати своїм голосом різноманітні звуки, наприклад, нявкати, мов кішка, рипіти, як дверцята, а також уміють копіювати різних птахів. (шпаки)
8. Ці птахи за розміром схожі на горобців, але вони обережніші й водночас «простодушніші» від горобців. Здебільшого комахоїдні, але не відмовляються поласувати насінням соняшника, а найулюбленіша страва – несолоне сало. Ми можемо їх упізнати серед інших птахів по жовтенькому «фартушку». (синичка)
2 гейм. «Розгадай кросворд»
Знайди 9 зимуючих птахів.
с г о р и г л и к
о р о о щ г а л к
я д к б г р а ь а
т в а е ц ь к н я
е о ч и к о т е ц
л р о н а с и н и
3 гейм. «Далі, далі, далі…»
Кожна команда має дати якнайбільше правильних відповідей за 1 хвилину.
1. Шкіра птаха покрита …(пір’ям).
2. Передні кінцівки птахів – це … (крила).
3. Більшість птахів може повертати голову на … (180°).
4. Сови можуть повертати голову на … (270°).
5. Ці птахи роблять запаси, наколюючи її на колючки чагарників. (сорокопуди).
6. Цей птах не сідає ні на землю, ні на гілки, ні на воду. (стриж).
7. Назва цього птаха подібна з назвою танцю. (чечітка).
8. Ряд птахів, що містить найбільше число видів. (горобині, 5100 видів, а всього птахів – близько 8000 видів).
9. Яйця, що відкладаються птахами на голі скелі, мають форму… (грушеподібну).
10.Пташенята якого птаха «сичать» з дупла, як змії? (вертишийка).
11. У цих птахів пташенята з’являються на світ найчастіше наприкінці зими. (шишкарі).
12. Цей нічний птах не в’є гнізда. (дрімлюга).
13. Назва цієї качки така ж ,як і прізвище письменника. (гоголь).
14. Який наш птах може рухатися по стовбурі дерева і нагору вниз головою. (повзик)
15. Це почуття птахів розвинуте сильніше за інші. (зір).
4 гейм. «Темна конячка»
Кожна команда має дати правильну відповідь.
Здравствуй, дружок! Если любишь загадки,
С нами сыграй в необычные “прятки”:
Здесь птички укрылись за ветками строчек,
Смотри, не вспугни их, мой милый дружочек!
К нам жаба из дальних болот прискакала
И с тощей пиявкой всю ночь проболтала...
Принцип мой прост, дорогие подружки:
Цап лягушку... и нет лягушки!...
Я как бы невзначай картинно опустилась
В том месте, где форель так весело резвилась...
Выпал снег и рьяный пес
С ветки нас как вихрь снёс...
“Какое колечко? О чем разговор?” -
Он каркнул, добавив: “Не пойман - не вор!”...
Строгий костюм, аккуратная стрижка -
Что за прелестная птичка-малышка!...
Как славно поется на зорьке весной!
И Волга тихонько мне вторит волной...
Что наша жизнь?... Игра “Червяк”!!!
В ней правил нет - одно лишь... “шмяк”...
Если озябли крылья в полете,
Значит Вам нужно летать... в самолете!..
Я весел и бодр, о здоровье пекусь,
И вот мой девиз: “Не пасуй и не трусь!”
5 гейм. «Заморочки із бочки»
Дається 3 підказки. Якщо команда дає правильну відповідь після першої підказки отримує 3 бали, після другої – 2 бали, після третьої – 1бал .
1. У процесі роботи долотоподібний дзьоб птаха безперервно стирається, але в той же час відростає на 0,1-0,3 мм в день.
2. Довгий язик, висовуватися з дзьоба на 12 см, дає змогу птахові діставати комах і личинок із найглибших щилин.
3. Ударостійкий» череп птаха надійно оберігає від травм його головний мозок. Кістки дзьоба частково відокремлені від черепа, завдяки чому струс від ударів приймають на себе не черепні кістки, а еластичні м'язи і зв'язки. Сила удару частково переноситься на міцну шию через основу і потиличну частину черепа. (ДЯТЕЛ)
1. Захищаючи своїх пташенят, птах сміливо атакує будь-якого чужинця, неодмінно намагаючись вдарити його кігтями в очі. Від гострого дзьоба і кігтів розлюченої господині гнізда доведеться начуватись не тільки великому звіру, але навіть людині.
2. Лапи у птаха мають чотири пальці, причому задній розташований трохи вище за інших. У птаха, які сидить на гілці вперед спрямовано тільки два пальці. Перший з трьох передніх пальців називається зворотним і повернутий назад.
3. Раціон лісовогоптаха істотно відрізняється від меню її родичів, які мешкають у містах. Якщо лісові птахи живляться здебільшого дрібними гризунами, то міські воліють полювати на дрібну пернату дичину, наприклад горобців. (СОВА)
1. Єдиний птах (і не ссавець), здатний впізнати себе в дзеркалі. Для порівняння папуга не впізнає себе у дзеркалі, а приймає власне відображення за іншого папугу.
2. Дуже ляклива, гніздо ховає в кроні листяних дерев і прикриває зверху листям, так що в гнізді її помітити неможливо.
3. Ця пташка зажила собі поганої слави. Пригадуєте, дітьми нам наказували не залишати без догляду невеликі блискучі предмети, наприклад, чайні ложки, адже ці спритні птахи крадуть все, що поміщається в їхні дзьоби. (СОРОКА)
Підведення підсумків. Визначення переможців.
Тренінг «Ягоди-гриби і ми»
Цілі заняття: продовжити вивчення дій у надзвичайних ситуацій природного характеру; показати небезпечність харчових отруєнь грибами, рослинами та іншими отруйними речовинами; продовжити формування навичок надання першої лікарської допомоги; виховувати дбайливе ставлення до , свого здоров’я; розвивати логічне мислення, спостережливість і життєві навички особистої безпеки.
Наочність і матеріали: папір формату А2 і АЗ; кольорові олівці та фломастери; малюнок для «Очікування» (галявина) і для зворотного зв’язку (корзина з грибами та ягодами); інструкції з надання ПМД та таблиця; таблиці «Отруйні гриби», «Отруйні ягоди»; інформаційні картки; таблички з назвами груп; завдання для груп.
Демонстрація таблиць, малюнків та муляжів грибів.
Домашнє завдання: скласти текст для листівки «Ягоди-грибочки», підготувати інформаційні повідомлення з теми.
ХІД ТРЕНІНГУ
I. Організаційний момент
II. Знайомство
Оберіть собі грибочок та ягідку. Називаючи своє ім'я, скажіть, шо ви обрали.
III. Очікування
Найкоштовніше для людини — це її життя. Сучасним людям необхідно знати, яка їжа корисна, а яка може нашкодити. На грибах та ягодах напишіть свої очікування від сьогоднішнього тренінгу та прикріпіть на галявину.
IV. Вступ
Повідомлення учнів
І Отрута — це шкідливі речовини, які негативно впливають на організм, порушуючи в ньому обмін речовин. Дія отрути проявляється у вигляді отруєння, яке може призвести до смертельних випадків.
Отруєння — це група захворювань, викликаних впливом на організм отрут різного походження. Відомі отруєння продуктами харчування, газами, хімічними речовинами, наркотичними препаратами і ліками.
У побуті найчастіше зустрічаються харчові отруєння, а саме:
• отруєння несвіжими харчами, тобто покритими цвіллю або гниллю, або ті, які неправильно зберігались;
• отруєння харчами невідомого походження, куплені на стихійних ринках, у невідомих людей; отруєння харчами, які пройшли неякісну обробку;
• отруєння харчами з простроченою датою зберігання або з ушкодженою упаковкою;
• отруєння неякісними продуктами домашнього приготування;
• отруєння продуктами з різними добавками та барвниками;
• отруєння ягодами, грибами, невідомими рослинами.
V. Об’єднання в групи.
Робота в групах
Сьогодні на уроці ми звернемо увагу на деякі з указаних видів отруєнь і навчимося надавати першу медичну допомогу в разі харчових отруєнь.
Група № 1 — «Грибочки».
Група № 2 — «Ягідки»,
Група № 3 — «Смакота».
Група № 4 — «Доктор Айболить».
Група № 5 — «Швидка допомога».
Група № 1
«Не кожному грибу місце в корзині»
Про отруйні властивості грибів було відомо людству багато століть тому. Такі гриби при дворі цезарів у Стародавньому Римі ставали грізною зброєю в боротьбі за владу.
Діяла ця отрута безвідмовно, отруєння наставало раптово, а медики того часу були неспроможні будь-яким чином допомогти потерпілому. Так загинув римський імператор Клавдій — любитель грибних страв, римський папа Климент VII, французький король Карл VI. Отруйних грибів у Європі налічується близько 80 видів, з них дуже небезпечних приблизно 25. В Австрії наприкінці XIX століття продаж грибів було поставлено під поліцейський нагляд.
Дуже розповсюджені отруєння грибами і в наш час. Єдина безпомилкова можливість обійти наслідки отруєння — це детальне вивчення зовнішніх ознак отруйних грибів, поради досвідчених грибників. У разі найменшого сумніву гриб потрібно викинути з кошику.
Розгляньте таблицю «Не плутайте їстівні гриби з отруйними!», і допоможіть розібратись іншим учням, де їстівні, а де отруйні. Складіть малюнок-таблицю, наприклад порівняйте бліду поганку та печерицю.
Група № 2
«Ягідка-малинка»
Покуштував диких ягід - також існує можливість отруєння, тому шо в цих рослинах містяться різні хімічні речовини: алкалоїди, глюкозиди, ефірні олії, органічні кислоти, смоли, перебільшення яких становить загрозу для організму людини. Деякі рослини в сонячну погоду виділяють ефірні олії, які, потрапляючи на шкіру, залишають опіки. Це лаванда, чистотіл, осика та інші. Пам’ятай також, що лікарські рослини у великій кількості стають отруйними.
З отруйних рослин на території нашої країни найбільш небезпечними є вовчі ягоди (вовче лико), вороняче око, цикута, блекота.
Ознайомтесь із додатковою інформацією та малюнками, дайте відповідь на питання: «Чи можна куштувати ягоди, які вживають в їжу тварини та комахи?»
Група № З
«Смакота»
Складіть пам’ятку, відповідаючи на питання:
Де потрібно купувати продукти харчування, у тому числі гриби та ягоди?
Як правильно зберігати продукти харчування?
Яка їжа небезпечна?
Як визначити якість продуктів харчування?
Де зберігається необхідна для покупця інформація про продукти, які він купує?
Група № 4
«Доктор Айболить»
Складіть пам’ятку «Обережно, отрута!», використовуючи інформаційні картки.
Група № 5
«Швидка допомога»
Використовуючи таблицю «Надання ПМД», скласти пам’ятку «Надання першої допомоги в разі отруєнь грибами та рослинами».
VI. Обговорення
Кожна група виконує своє завдання та презентує його. Оцінюється якість та правильність виконання.
VII. Хвилинка відпочинку
Федот Мухоморкин та його родина дуже полюбляють гриби.
У холодильнику баночка консервованих печериць, на плиті суп з грибочків, які збирали родиною біля заводу. На вікні каструля з настоєм з китайського гриба, на чаї. Інші гриби існують у Федота на ногах, які він забуває мити.
Назвіть, які з цих грибів треба зберігати, а яких треба позбутися.
VIII. Закріплення знань
Оберіть з набору фотокарток (або малюнків) отруйні гриби та рослини.
Визначте якість продукту згідно з етикеткою.
Перед вами пазли (розрізана схема), складіть пам’ятку «Надання першої допомоги в разі харчових отруєнь».
IX. Зворотний зв’язок
Якщо ваші очікування справдились, а знання поповнились, то покладіть свій грибочок чи ягідку, яку ви обирали на початку уроку, в корзину, якщо ще не до кінця — залиште їх поки що на галявині.
Учні підходять до плакатів, за бажанням коментуючи свої враження від тренінгу.
Учитель-тренер підбиває підсумок тренінгу, прощається з учасниками.
Додаткові матеріали для проведення тренінгу
Інформаційні картки для тренінгу
Важке отруєння може настати в разі помилкового вживання ліків, самолікування. Його можуть спричинити препарати побутової хімії, отрутохімікати та інші токсичні речовини, неякісні продукти, деякі рослини, ягоди та гриби.
Не злічити драматичних і трагічних випадків, які сталися лише тому, то люди скуштували не відомі їм ягоди, гриби або просто поклали до рота стеблинку незнайомої рослини.
У кожного їстівного гриба є свій двійник, а сезон посухи, частих вітрів, зміни клімату забруднення повітря змінює свій вигляд і БЛІДА ПОГАНКА. Такого гриба достатнього, щоб викликати важке отруєння, а токсичність поганки не знижується навіть після кип’ятіння.
Симптоми отруєння грибами треба знати, щоб вчасно допомогти потерпілому. Підступність отруєння грибами полягає в тому, що перші симптоми проявляються не одразу, а через деякий час (так званий прихований період) від 8 до 24 годин. Потім раптово починається нудота, блювання, болі в животі, розлади кишечнику, які стають усе відчутнішими.
Час тут воістину на вагу життя. Тому, коли виникла хоч найменша підозра щодо отруєння грибами, слід негайно викликати лікаря!
Успіх у боротьбі за життя потерпілого буде залежати від швидкості виведення токсичних речовин: промийте шлунок великою кількістю води, дайте ковтнути активоване вугілля чи сольового проносного. Швидку медичну допомогу викликайте НЕГАЙНО!
Не слід класти потерпілого спати чи відкладати візит до лікаря на другий день. По допомогу звертайтесь одразу.
Запам’ятай! Дикорослі ягоди, квіти, плоди, якщо ти не впевнений в їх призначенні для вживання в їжу, куштувати не можна, навіть якщо ними харчуються звірі чи птахи!
Гриби — цінний продукт харчування, але дуже небезпечний!
З давніх-давен гриби вживають в їжу. Кількість грибів, що визначаються їстівними, у різних країнах різна. Так, у Європі налічується близько 500 видів їстівних грибів, проте споживаються населенням лише 80-100 видів. Деякі гриби в Україні вважають отруйними, а в інших країнах їх їдять. Так, у Польщі допущено до продажу 50 видів грибів, а в Україні офіційно придатними до вжитку вважається лише 16 видів.
У будь-якому разі слід пам’ятати: до споживання не загальновизнаних грибів слід підходити обережно, тим більше, що дія грибів на організм людини сугубо індивідуальна.
Гриби у народі називають лісовим м’ясом, лісовим хлібом. Як стало відомо з хімічних досліджень, у грибах міститься значна кількість азотних речовин, зокрема білків, навіть більше, ніж в овочах. У їстівних грибах виявлено вітаміни А, В1, В2 С, РР, сполуки Феруму, чимало мінеральних речовин та мікроелементів — Калію, Мангану, Кальцію. Наявність у грибах ароматичних речовин та приємного на смак м'якушу дає змогу виготовляти з них різні страви та додавати їх до інших страв.
Основні правила збирання грибів (рекомендації)
Під час збирання грибів необхідно суворо дотримуватися основних правил, щоб уникнути помилок, які можуть призвести до отруєння.
1. Збирайте лише ті гриби, про які точно знаєте, що вони їстівні.
2. Гриби, яких ви не знаєте або викликають сумніви, ніколи не вживайте в їжу.
3. Ніколи не збирайте й не їжте грибів перезрілих, червивих та зіпсованих.
4. Не споживайте сирих грибів.
5. Ніколи не збирайте тих грибів, які біля основи ніжки мають клубнеподібне потовщення з «мішечком». Коли у грибів є на ніжці кільце, ретельно огляньте низ ніжки.
6. Коли збираєте гриби, особливо сироїжки, намагайтеся брати їх з усією ніжкою, щоб не минути важливу ознаку, вказану в попередньому пункті.
7. Збираючи печериці, звертайте увагу на колір пластинок. Ніколи не споживайте «печериць», які мають білий колір пластинки. У справжніх печериць пластинки швидко темніють, а в смертельно отруйної блідої поганки пластинки завжди білі.
8. Усі хрящі-молочники та сироїжки перед солінням треба відварити або вимочити, щоб вилучити з них гіркі речовини, які шкідливо діють на шлунок.
9. Сморчки перед приготуванням слід кип’ятити 10-15 хвилин, а відвар вилити.
10. Гриби треба використовувати і відразу ж після збирання, за кімнатної температури вони швидко псуються.
11. В екологічно забруднених районах, біля сміттєзвалищ, автомагістралей, заводів та підприємств j ніяких грибів збирати не можна!
Перша допомога в разі отруєння їжею, грибами та ягодами
Харчові отруєння найчастіше виникають після вживання неякісних, отруйних продуктів або тих, що містять хвороботворні мікроби. Прихований період отруєння дуже короткий, потім ознаки ВИЯВЛЯЮТЬСЯ дуже швидко.
Захворювання починається гостро: нездужання, нудота і блювання, гострий біль у животі, підвищення температури тіла до 38-39 °С, трохи пізніше пронос.
Можливе зневоднення організму, прискорення пульсу, посиніння шкіри, ядуха, нерідко бувають судоми м’язів рук і ніг.
У разі отруєння грибами можливі розвиток жовтухи, крововиливи в шкіру, розлади свідомості, різке збільшення в розмірах печінки.
Перша допомога
1. Потрібно негайно викликати швидку медичну допомогу.
2. Промити шлунок великою кількістю підсоленої води (3-5 л), викликати блювоту, натискаючи пальцями на корінь язика. Промивати до «чистих вод».
3. Дати випити активованого вугілля, запити водою або несолодким чаєм.
4. Потім закутати потерпілого ковдрою та очікувати кваліфіковану медичну допомогу.
5. Не слід залишати потерпілого самого, бо в будь-який момент може зупинитись дихання і потрібно терміново проводити реанімаційні заходи.
6. Навіть якщо стан потерпілого покращився, до лікаря потрібно звернутися обов’язково!
Гра «Друг чи ворог»
Із кожної групи слів знайти зайве і визначити, другом чи ворогом воно є, дати пояснення.
1. береза, сосна, пилка, липа, дуб;
2. підсніжник, пролісок, ряст, конвалія, людина;
3. дерева, кущі, лісник, трави.
Вікторина «Риби»
1. Назвіть риби – інструменти для роботи (молот-риба, риба-пилка, ніж-риба)
2. Назвіть риби – музичні інструменти (ліра-риба, гітара-риба, дудка-риба, труба-риба, флейта-риба)
3. Назвіть рибу-світильник (ліхтар-риба)
4. Назвіть рибу, якою відчиняють двері (ключ-риба)
5. Риба з гострим носом (гостроніс)
6. Назвіть риб, тезки яких:
• ходять по суші (морський кіт, морська корова, морська лисиця, водяний слон, тигрова акула, риба-носоріг, риба-свиня, морський собачка);
• птахи (морський орел, риба-горобець, морський папуга, риба-пелікан, риба-повзик, риба-колібрі);
• комахи (риба-муха, морський метелик, морська сарана);
• плазуни (риба-гадюка, змієрибка, морський дракон);
• небесні тіла (риба-місяць, комета, риба-сузір’я, риба-півмісяць).
Гра «Хвилинка ерудита»
1. Які птахи не вміють літати? (пінгвіни, страуси, дрохва)
2. Які птахи не сідають на землю, хоча літають? (стрижі)
3. Які птахи відлітають першими, а прилітають останніми? (ластівки)
4. Чи будують наші птахи в далеких країнах гнізда? (ні)
5. Птахи-хижаки (яструб, сойка, орел, беркут)
6. Які птахи дарують один одному подарунки? (самець крачки – рибу, чогли – шматочок водоростей, чаплі – гілочки)
7. Який птах співає хвостом? (бекас)
8. Де ночують зимою білі куропатви? (у снігу)
9. Який птах робить гніздо з риб’ячих кісток і вигодовує своїх пташенят рибою? (зимородок)
10. Чому весною шпаки і галки сідають на коней, баранів, корів? (вищипують шерсть для своїх гнізд)
11. Які пташині секрети відкриває листопад? (гнізда)
12. Чи дихає курча в яйці? (так)
13. Чому птахи, коли попадають у глибокий колодязь, не можуть звідти вилетіти? (птахи не можуть злітати по прямій)
14. Пташенята якого птаха не знають матері? (зозулі)
15. Який найменший птах у світі? (колібрі)
16. Який найменший птах в Україні? (королик)
17. Який найбільший птах в Україні? (дрохва)
18. Чи є пташине молоко? (так, у пінгвінів)
19. Які птахи виводять пташенят узимку? (шишкарі)
20. Які птахи літають хвостом угору? (колібрі)
21. У якого ссавця серце важить 1 тонну? (синій кит)
22. Які тварини сплять з розплющеними очима? (змії, риби)
23. Чим корисний горобець? (винищує комах. За це в американському місті Бостоні йому поставили пам’ятник)
24. Чи можуть крокодили лазити по гілках? (так, молоді крокодили часто відпочивають на гілках дерев)
25. Чи плачуть черепахи? (плачуть, мабуть, вони виганяють пилинки з очей)
26. Чи правда, що метелики живуть тільки один день? (ні, деякі живуть багато місяців, а деякі, навіть, відлітають в далекі краї)
27. Одинокі вовки виють на місяць (ні, вовки виють вночі, попереджаючи вовків з інших зграй, щоб ті покинули їхні території)
28. Верблюди зберігають запас води в горбах. (ні, їхні горби заповнені салом, за рахунок якого верблюди живуть за відсутності їжі)
29. Осілий птах з блакитною плямою на крилах, любить жолуді. (сойка)
30. Птах, що має великий хист й співає, як артист. (соловей)
31. Дикобраз стріляє своїми голками у ворогів? (ні, але якщо хижак наткнеться на дикобраза, то голки легко відпадають від нього)
32. Морська тварина з вісьмома кінцівками? (восьминіг)
33. Гризун-будівник плотин? (бобер)
34. Кольорозмінна тварина. (хамелеон)
35. Стрибаючий символ Австралії. (кенгуру)
Гра «Нагодуй пташок»
На дошці розміщено п’ять годівниць, на яких написано меню птахів. Розповідь: добрі діти принесли їсти в годівнички для птахів, але злий Сніговик зачарував усе навколо й птахи не можуть добратися до годівничок. Потрібно розкодувати назви пташок.
Ницяси (синиця), здідр (дрізд), кайсо (сойка), взикпо (повзик), сгунір (снігур)
Гра «Переставлянка»
У хмаринках заховалися мудрі вислови. Спробуй прочитати їх.
лісу - Багато посади
бережи, немає лісу –
Багато лісу – бережи, немає лісу – посади.
Гра «Плетінка»
з а е л а х
і в т и р ю
я м е ц і в
х у р я з а
в о т а х і
и н а л о в
е м а з г у
е і л ь а х
У плетінці оселилося явище природи й для конспірації назвалося різними іменами. Якщо ви правильно їх визначите й з літер у кружечках складете слово, то дізнаєтеся, кому взимку найважче. (слова можна читати зверху вниз, справа наліво і навпаки)
(завія, метелиця, завірюха, хуртовина, віхола, заметіль, хуга)
(т, р, м, в, и, н, а, а – тваринам)