Новини
05.06.2020
05.06.2020
Новотроїцька районна станція юних натуралістів до Дня Навколишнього Середовища прийняла участь в екочеленджі «World Environment Day – Virtual Safaris» при підтримці Всесвітнього фонду ...
Гуртки > Гурток «Юні рослинники» > Ліс – природне угруповання, його значення та охорона

                       Заняття гуртка «Юні лісівники-дендрологи»

Тема заняття.  Ліс – природне угруповання, його значення та охорона.

Основна концепція. Оскільки ліси мають надзвичайно важливе значення для довкілля та людини, суспільство повинно виявляти особливу турботу про збереження та використання лісових ресурсів.
Тип заняття. Підсумкове (узагальнення та систематизації).
Тривалість. 2 навчальні години.
Дата проведення  17.05.2014
Місце проведення. Кабінет біології.
Обладнання: відео колекція «Зеленого пакета», картки, таблиці рослин різних життєвих форм, екран, проектор.
Зв'язок з навчальними предметами. Природознавство, біологія, екологія.
Мета заняття: узагальнити, систематизувати знання учнів про ліс як рослинне угруповання; поглибити знання учнів  про функції та важливість лісів; привернути увагу учнів  до проблем довкілля, що спричинені експлуатацією лісових насаджень для комерційних цілей та відпочинку; розвивати екологічне мислення  і культуру.
Форми та методи: бесіда, обговорення, «мозковий штурм», робота в групах.

                                                Хід заняття
                                  Ліс –це місце для відпочинку
                                                    та відновлення сил,
                                                                  а також джерело культури,
навчання та наукових відкриттів
1.Вступне слово вчителя.
- Ліси виконують багато природних функцій. По-перше вони захищають та формують природні ресурси. За допомогою процесу фотосинтезу ліси поновлюють вміст кисню в атмосфері, поглинаючи вуглекислий газ, та пом’якшують парниковий ефект.
                                                                                                                                 2
Ліси створюють умови для існування багатьох видів рослин і тварин, таким чином захищаючи та підтримуючи біологічне різноманіття. Вони сприяють оздоровленню довкілля, приглушують шуми, стримують сильні вітри, затримують пил і поглинають вуглекислий газ.
Регулюють поверхневий стік води, пом’якшують високі та низькі температури, запобігають ерозії ґрунту. Виконуючи ці функції, ліси стабілізують клімат та природні ландшафти.
Серед європейських країн Україна посідає восьме місце за площею та запасами лісу. Лісовий покрив нашої держави складає 15,7% від загальної території. Вчені підрахували, що для досягнення  максимальної екологічної, ресурсної та соціальної користі лісу, оптимальна лісистість повинна сягати  20% її території.
Лісове господарство в нашій країні є самостійною галуззю, яка займається вивченням, обліком, вирощуванням лісів. Її працівники охороняють ліси від пожеж, шкідників і хвороб.
Рослинне угруповання – це сукупність рослин, що перебувають у тісному взаємозв’язку між собою і умовами  навколишнього середовища, знаходяться на певній ділянці. Наприклад, ліс…

2. Уявна мандрівка в ліс. (Звучить фонограма, учитель зачитує текст)
«Надзвичайно красивий сосновий бір! Неначе чуєш, як шумлять під вітром високі крони,скидаючи глицю на зелений килим моху, відчуваєш п’янкий аромат хвойного бальзаму, що їм напоєне повітря… А ще, він справжня лісова скарбниця. Яких тільки грибів, ягід не зустрінеш серед мережаних листків  папороті-орляка, поміж острівцями духмяного чебрецю. Уже в середині літа тут з’являються солодкі чорниці та запашні суниці, а потім – золотаві маслючки, лисички. Перед настанням осені милують око калина, барбарис, терен, визирають з трави рижики, грузді, опеньки…».
- В якому лісі ви щойно «побували»?
                                                                                                                             3
- Які ще бувають ліси?
- Як можна назвати ці угруповання?
- Крім дерев, до рослинного угруповання широколистого лісу входять кущі, трав’янисті рослини і гриби. Вони розміщені ярусами (Учні записують яруси і визначають, які рослини належать до них).
- Які пристосування дозволяють рослинам лісу проживати сумісно?
- Чому в трав’янистих рослин лісу переважно біле забарвлення квіток?
- Яке значення ярусного розміщення рослин?
3. Робота в групах. (Учням пропонується відповісти на такі запитання)
- Що забезпечують для нас дерева (Мед, масло, ліки, горіхи, фрукти, тощо).
- Для чого використовуються дерева ? ( Будівельні матеріали, дрова, держаки для інструментів, середовище існування тварин тощо).
- Про що ми ще не згадали ? (Вони  надають місце відпочинку та притулку; восени листя падає та перетворюється на гумус)
Повідомлення учня «Тільки факти».
За допомогою процесу фотосинтезу зелені рослини поглинають вуглекислий газ та виділяють кисень для дихання. Менше дерев – більше вуглекислого газу в атмосфері та збільшення парникового ефекту.
Коренева система дерева, підлісок та трава захищають грунт від ерозії, запобігають поширенню пустелі.
Рослини поглинають та утримують значну частину атмосферних опадів. На схилах природна лісова система затримує до 30% дощових опадів і таким чином є значним фактором запобігання повеням.
Наявність рослинності визначає вологість регіону, вона також сповільнює зміну клімату.
Учитель.- Ліси забезпечують величезні доходи від використання лісоматеріалів для будівництва, біомаси для деревного палива, деревного волокна для виробництва паперу, інгредієнтів для лікарських засобів та багатьох інших продуктів.
                                                                                                                               4
4. Перегляд відеофільму «Рівновага».
(Обговорення фільму у контексті незаконного вирубування дерев. Учням пропонується розповісти про подібні випадки, свідками яких вони стали або про які дізнались із засобів масової інформації. Формулювання висновку: незважаючи на те, що внаслідок нестабільної експлуатації ліси можуть принести швидкий прибуток сьогодні, це не дозволить отримувати стабільний прибуток у майбутньому).
5. Завдання. Обговоріть в парах та напишіть на дошці, які інші втрати люди можуть зазнати внаслідок нерозсудливого ставлення до лісів (підвищена ерозія ґрунту, знищення краєвидів сільської місцевості, негативний вплив на туризм, на біологічне різноманіття лісів тощо).
6. Перегляд відеофільму «Вторинна переробка», обговорення важливості деревного волокна для  виробництва паперу.
-  Упродовж останніх двох десятиліть приділяється дедалі більше уваги важливому значенню лісів як місцю відпочинку та оздоровлення в Європі. Існування лісів – суттєва перевага, яку відчувають люди, особливо ті, які проживають у стресовому середовищі сучасних індустріалізованих країн.
Рекреаційна діяльність справляє як позитивний так і негативний вплив на ліси. Загалом така діяльність сприяє збереженню лісів з високим рівнем біорізноманіття, підтримуючи збереження та охорону диких тварин та допомагаючи обмежити знищення лісів внаслідок розростання міст та будівництва доріг. Однак, коли кількість відпочивальників та туристів стає надмірною, уздовж пішохідних доріжок виникає ерозія грунту. Дикі тварини потерпають від присутності людей, рослини та пагони витоптуються, накопичується сміття…
7. «Мозковий штурм»
- Уявіть, що ви поїхали на прогулянку в найвідоміші райони нашої країни. Якої шкоди зазнає довкілля під час прогулянки у лісі? Напишіть відповіді на

                                                                                                                              5
дошці (На дошці дерево з добре розвиненою кроною, а також коренева система, що знаходиться під землею).
- Завдання «Під час прогулянки у лісі».Обговорення правил поведінки за картками (Додаток 1).
Перегляд фільму «Поводьтесь обережно»
8. Підсумок заняття.
Д/з. Підготовка до екскурсії «Вплив людини на ліси»(блокноти, олівці, фотоапарат).