Новини
13.03.2020
З лютого по березень 2020 року комунальним закладом «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради (директор Ельвіра Вітренко) проводився обласний ...
12.03.2020
10 березня 2020 року відбувся II (обласний) етап Всеукраїнського конкурсу «Земля – наш спільний дім» колективів екологічної просвіти (агітбригад)  Херсонської області на базі ...

Тема заняття: Пристосування рослин і тварин до життя в умовах пустелі.
Мета: дати знання про особливості пристосування живих організмів до екстремальних умов (життя в пустелі).
Завдання:
- освітня: сформувати знання про особливості пристосування тварин і рослин до умов пустелі;
- розвиваюча: розвивати елементарні уміння розпізнавати тварин і рослин пустелі;
- виховна: виховувати емоційно-зацікавлене ставлення до природи.
Обладнання: роздатковий матеріал, презентація.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Добрий день діти! Перевірте будь ласка чи все готове до заняття. Зараз ми з вами запишемо на дошці  тему нашого заняття: Пристосування рослин і тварин до життя в умовах пустелі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми заняття.
Слайд № 1
Слово вчителя: Рослини і тварини, які живуть на Земній кулі, надзвичайно різноманітні щодо зовнішніх ознак і способу життя. Одна з причин цієї різноманітності пов'язана з умовами їхнього життя.
Запитання: Які ж умови необхідні для життя рослин і тварин в пустелі?
Саме таким чинниками, що забезпечують існування життя на Землі, і присвячене наше заняття.
ІІІ. Робота над темою заняття.
Слово вчителя:  Для життя рослин потрібні певні умови. Умови життя залежать від впливу різних факторів природи. Дуже важливу роль у житті рослин відіграють фактори неживої природи: світло, вода, температура, волога та тепло.
Запитання до учнів: Яке значення має вода для рослин і тварин?
Слайд № 2
 Без води не може жити жодна рослина чи тварина
 Вода входить до складу живих організмів
 Вода є в організмі всіх рослин і тварин
 Рослини вбирають воду з ґрунту за допомогою коренів
  тварини п'ють її та вживають разом з їжею
Слайд № 4
Тепло як екологічний фактор
Тепло – це один з найважливіших еколгічних факторів довкілля.
Всі істоти потребують безперервного постачання тепла. Їх життєва активність залежить від зовнішньої температури.
Головним джерелом тепла для всіх істот завжди було сонце.
Країною сонця називають пустелю.
Запитання до учнів:
Що ви зазвичай представляєте собі коли чуєте слово – пустеля?
         Слайд № 5
Пустеля– це неосяжні простори вкриті піском.
 Температура повітря  50°С
 Мало опадів
 Велика засуха
 Зима м'яка а літо спекотне
 Сильні вітри
Слайд № 6
Жаркий літній день змінюється холодними ночами. Зима коротка, середня температура у січні – 10°С, а у сильні морози до 30°С.
Вчитель : Роздатковий матеріал «Пустеля».

Слайд № 7
Життя рослин в умовах пустелі
Слайд № 8
Пристосування рослин до умов життя в пустелі
- Маленькі за розмірами листочки з густим опушенням
- Листочки видозмінені у колючки
- Скидають листя під час великої спеки
- Товста водонепроникна плівка на поверхні листочків
- Потовщення стебла та листа (соковите стебло)
- Рослини – насоси (коріння 20-30 м – верблюжа колючка)
- Недорозвинені листочки ( маленькі луски)
Слайд № 9
Верблюжа колючка
Слайд № 10
В зоні пустелі ця рослина цікава тим, що її називають рослина – насос. Навіть у саму спекотну жару верблюжа колючка стоїть із зеленим листям. Тому, що її коріння проникає у ґрунт дуже глибоко.
Слайд № 11
Це дуже важлива кормова рослина у пустелі, її поїдають верблюди. Чай із квітів верблюжої колючки втамовує  спрагу.
В медицині використовується як сечогінний засіб. Свіжий сік п'ють при шлункових захворюваннях.
Слайд № 12
У пустелі є група рослин, які запасають воду у своїй наземній частині. У деяких з них потовщене стебло, а у інших – листя.
Слайд № 13
Кактуси виживають у пустелях, тому що вони запасають воду у своєму стеблі. Замість листків у них гострі колючки, тому вони випаровують менше вологи.
Слайд № 14
Кактуси бувають різної форми, та іноді виростають досить високо.
Слайд № 15
У деяких кактусів дуже гарні квітки. Плоди опунції та деяких інших кактусів – їстівні. Рослини які ростуть у пустелях повинні вміти пристосовуватись до жаркого клімату та виживати з маленькою кількістю води.
Слайд № 16
Зустрічаються у пустелі і такі рослини, які не можуть переносити велику засуху (ефемери). Вони розквітають лише весною, коли у пустелі багато вологи і не зовсім жарко. Це також пристосування до жаркого клімату.
Слайд № 17
Слайд № 18
Ефемерами також називають маненькі рослини пустелі. Чого тільки не побачиш весною в пустелі.
Осока пустельна
Гусяча цибулька
Слайд № 19
Ефедра
Слайд № 20
Мак павлиний
Слайд № 21
Дуже цінним мешканцем пустелі є колосняк. Коріння цієї рослини дуже добре закріпляють піски, не дають їм рухатись під дією вітру.
Слайд № 22
Таку ж роботу в пустелі виконує джузгун. Цікаво що у цього чагарника функції листочків виконують зелені гілочки, які з'являються на рослині кожної весни. Ці гілочки гладенькі, без колючок. Плоди у джузгуна дуже легкі, округлі, зі щетинками та нагадують маленького їжачка. Завдяки цьому вітер переносить їх на великі відстані.
Слайд № 23.Перекоти - поле
Слайд № 24
Найбільш типовий представник пустелі – саксаул. Висота дерева до 5 метрів, він нагадує розгалужений кущ без листя. Відсутність листя дозволяє саксаулу економно випаровувати і втрачати вологу. Місцеві мешканці використовують його для опалення домівок. Його їдять верблюди та вівці. Коріння саксаулу росте на 10-15 метрів вглиб, тому він виживає в пустелі.
Гра «Кактус»
Умови гри : діти виходять до дошки відривають пелюстки квітки на кактусі , на звороті пелюсток знаходяться цифри, до кожної цифри своє запитання . Першого учня викликає вчитель , наступного, той учень який відповідає біля дошки і так далі.
Запитання (рослини) :
1.Яке значення має вода для рослин і тварин ?
(рослини вбирають воду з грунту за допомогою коренів , живляться водою ; тварини п`ють воду).
2.Що називають країною сонця ? (пустелю).
3.Яка температура повітря у пустелі? (50°С)
4.У якої рослини листочки видозмінені у колючки ? (кактус)
5.Яку рослину поїдають верблюди? (верблюжа колючка)
6.Плоди якої рослини нагадують маленького їжачка ? (джузгун)
7.Яку рослину вітер в пустелі катає по полю ? (перекоти-поле)
8.У якої рослини коріння досягає 30-40 метрів вглиб грунту ? (верблюжа колючка)
9.Як використовують місцеві мешканці дерево саксаул ? (для опалення домівок)
10.У яку пору року рослини розквітають у пустелі ? (весною)
Слайд № 25
Життя тварин в умовах пустелі
Тваринний світ пустель дуже різноманітний. Тварини мешкають переважно у наземному та підземному середовищі.
Жук скарабей            
Змія - стріла
Слайд № 26
Своєрідне пристосування до існування в пустелі має верблюд.
Слайд № 27
Верблюди мають великий запас поживних речовин у вигляді жирової тканини горбів. Вони можуть довгий час обходитися без води, харчуватися солоною рослинністю, добре переносять спеку і холод. Завдяки цьому вони добре пристосовані для життя в пустелях.
Одногорбий верблюд 
Двогорбий верблюд
Слайд № 28
Пристосування до умов пустелі:
1. Верблюд володіє чудовим захисним шаром густого вовни. У верблюдів єдина у світі вовна яка не зігріває а охолоджує тіло, тому перед дальньою поїздкою його не стрижуть.
2. Жити в пустелі йому допомагає добре збалансована температура тіла. При великій жарі його тіло саме охолоджується.
3. Організм верблюда може обходитися без єдиної краплі вологи понад два тижні.
4. Верблюди невибагливі в їжі і обходяться малим її кількістю.
Слайд № 29
5. Їх ноги спеціально облаштовані для життя в безводних пустелях і сухих степах.
6. В пустелі не рідкість сильні піщані бурі, тому верблюдам дані подвійні ряди довгих вії та брів, а також особливі м'язи, які в цей час закривають його ніздрі, не даючи піску потрапляти в очі і ніс.
7. Це унікальне і без сумніву корисне людині тварина має все необхідне, щоб виконувати функції «корабля пустелі ».
Слайд № 30
Ящірки та змії однаково ховаються від спеки: заповзають у нори, під каміння, або зариваються у ґрунт. Ящірка агама змінює не тільки положення тіла, а і його колір. Прогріваючись її шкіра все більше світлішає. Потім вона втягує ребра і її тіло зменшується. Чим менша поверхня тіла, тим легше переносити спеку.
Слайд № 31
У пустелі зустрічаються змії
Ефа – змія гарна, але дуже отруйна. Довжина тіла до 80 см. Укус ефи може бути смертельним для тварин і людини. Повзає ефа не головою, як всі останні змії, а боком.
Слайд № 32
Королівська кобра
Довжина тіла 4 – 6 метрів. Королівська кобра - найбільша у світі отруйна змія. Людина від укусу кобри гине протягом 15 хвилин. Змія є особливо агресивною в „гніздовий" період.
Слайд № 33
Найбільша ящірка у світі – Варан
Варани – найбільші пустельні ящірки. Вони активні хижаки. Довжина тіла 1,5 метрів. Вага тіла 4 кг і вище. За великі розміри варана іноді називають крокодилом пустелі. Але рухами і звичками ця ящірка більше нагадує змій.
Слайд № 34
Мохноногий тушканчик
Ховаючись від спеки стає активним уночі. Свою назву тушканчик отримав за густі довгі волоски на задніх кінцівках. Волоски створюють справжню подушку на підошві, які утримують його на поверхні піску. Він стрибає на задніх лапах, стрибок нагадує політ на 1,5 метри. За 15 хвилин тушканчик може вирити нору до 2 м.
Слайд № 35
Фенек – це пустельна лисиця
Вуха фенека - прекрасне джерело терморегуляції: вони  дозволяють Фенеку  виводити з організму надлишки тепла, що життєво необхідно в умовах жаркого клімату пустель. Ще одним засобом пристосування фенека до умов пустелі є покриті шерстю стопи, що дозволяють йому  легко і безшумно пересуватися по розпеченому піску.
Слайд № 36
Скорпіон
Слайд № 37
Черепаха
Слайд № 38
Піщанка
Слайд № 39
Сайгак - це парнокопитна тварина із групи антилоп
Слайд № 40
Пустельна сарана .Ця комаха моло активна вранці. Коли настає велика спека вона піднімається на рослину.
Слайд № 41
Сліди тварин пустелі
Гра «Кактус»
Умови гри : діти виходять до дошки відривають пелюстки квітки на кактусі , на звороті пелюсток знаходяться цифри , до кожної цифри своє запитання . Першого учня викликає вчитель , наступного той учень який відповідає біля дошки і так далі.
Запитання (тварини) :
1.Які тварини довгий час можуть обходитися без води ? (верблюди)
2.Яка змія повзає не вперед головою , а боком ? (ефа)
3.Яка змія найбільш отруйна в світі ? (кобра)
4.Яка ящірка найбільша в пустелі, її також називають крокодилом пустелі ? (варан)
5.Яка тварина має довгі волоски на задніх лапках , від цього походить її назва (мохноногий тушканчик )
6.Яку тварину називають «кораблем пустелі» ? (верблюд)
7.Яка ящірка прогріваючись на сонці змінює свій колір на білий ? (агама)
8.Яка тварина пристосовується до спеки завдяки вовні ? (верблюд)
9.Яка тварина пристосувалась до умов пустелі за допомогою великих вух ? (фенек)
10.Прижок якої тварини нагадує політ на 1,5 метра ? (тушканчик)
    Слайд № 42
Запитання:
1.Чому пустелю називають країною сонця ?
2.Чому мешканці пустелі невеликі ? (Чим менше розмір, тим легше заховатися від спеки).
3.Яка тварина пристосовується до спеки :
    а) змінюючи колір (Ящірка агама)
    б) завдяки вовні  (верблюд)
Слайд № 43
Завдання :
1. Вкажи і поясни , яка з рослин росте у пустелі
- саксаул
- береза
- ялинка
Гра «Збери пазл»
Учням пропонується зібрати пазл з тваринами і рослинами для закріплення здобутих знань.
IV. Нотування в зошит.
V. Підсумок заняття.
Слайд № 44
2. Розв`яжи кросворд «Життя в пустелі»
А    
Г   
  А 
М 
  А   

1.Яку рослину використовують для опалення ? (саксаул)
2. Місце розташування коренів рослин ? (грунт)
3. Комаха , яка мало активна вранці? (сарана)
4. Отруйна тварина пустелі? (змія)
5. Мохнонога стрибаюча тваринка? (тушканчик)