Юні друзі природи
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ХЕРСОНСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ
ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ» ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
СХВАЛЕНО:
науково-методичною радою Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради
Протокол №1 від 11.03.2021 року
ЗАТВЕРДЖЕНО:
Наказ управління освіти і науки Херсонської обласної державної адміністрації
від 24.05.2021 року №99
Навчальна програма з позашкільної освіти
еколого-натуралістичного напряму
«Юні друзі природи»
2 роки навчання
м. Херсон – 2021
Обговорено:
на засіданні педагогічної ради КЗ «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» ХОР
(протокол № 1 від 16.02.2021 року)
Обговорено:
на засіданні кафедри теорії та методики виховання КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» ХОР
(протокол № 1 від 25.01.2021 року)
Схвалено:
науково-методичною радою
Комунального вищого навчального закладу «Херсонська академія неперервної освіти» ХОР
(протокол № 1 від 11.03.2021 року)
Рецензенти:
Моїсеєв С.О. – завідувач кафедри теорії та методики виховання, психології та інклюзивної освіти Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради, кандидат педагогічних наук, доцент.
Гусь Т.Й. – завідувач навчально-методичної лабораторії виховної роботи та позашкільної освіти Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради.
Коротка Т.О.– заступник директора комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради
Хандусь А.В. Навчальна програма з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напрямку «Юні друзі природи». – Херсон, 2021. - 20 с.
Укладач:
Хандусь Анна Володимирівна – керівник гуртків комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.
Рецензенти:
Моїсеєв С.О. – завідувач кафедри теорії та методики виховання, психології та інклюзивної освіти Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради, кандидат педагогічних наук, доцент.
Гусь Т.Й. – завідувач навчально-методичної лабораторії виховної роботи та позашкільної освіти Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради.
Коротка Т.О.– заступник директора комунального закладу «Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Природничі науки змінюють наше життя і є життєво важливими для сталого розвитку суспільства. Суспільство висуває потребу у компетентній особистості, яка буде готовою і здатною не лише накопичуватипевну суму знань, а й умітимислити та застосовуватиїх за будь-якихобставин.
Створення навчальної програми обумовлено необхідністю систематичного залучення дітей до пізнання природи свого рідного краю на основівиявленняекологічнихвзаємозв’язківрізнихгрупживихорганізмів, встановлення гармонійних відносин з природою, суспільством, самим собою, з усім живим як головною цінністю на Землі.
Навчальна програма «Юні друзі природи» реалізується у гуртках еколого-натуралістичного напряму та спрямована для вихованців віком 6 –11 років.
Навчальна програма створена на основі типової навчальної програми «Юні друзі природи» (автори Тараненко В.І, Павлівська С.М., Радченко Т.Д.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України №1/11-5131 від 09.12.2003 р.).
Навчальна програма з позашкільної освіти розроблена із врахуванням положень законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту» та відповідно до Положення про позашкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2001 року № 433; Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11 серпня 2004 р. № 651 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 серпня 2004 р. за № 1036/9635; Типових навчальних планів для організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 22.07.2008 № 676; Про методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти, лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 05.06.2013 № 14.1/10-1685.
Метою навчальної програми є формування ключових компетентностей в учнів інтересу до поглибленого вивчення теоретичних основ біології та екології,до науково-дослідної роботи, формування у вихованців розуміння взаємозв’язку природних явищ,вироблення вмінь ведення фенологічних спостережень та виховання екологічно грамотної поведінки в природі.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
пізнавальної:оволодіння учнями понять з біології, екології та засвоєння знань про природу, типових представників рослинного і тваринного світу рідного краю; правила поведінки в природі; народні традиції, обряди, свята календарно¬го циклу та основні шляхи охорони природи;
практичної: формування практичних умінь і навичок з догляду за об’єктами живої природи; проводити прості фенологічні спостереження за змінами у природі й оформляти їх результати; розпізнавати рослин і тварин своєї місцевості, які вивчалися (під час екскурсій, у колекціях тощо); доглядати за рослинами і тваринами в куточку живої природи, на земельній ділянці; збирати природний матеріал і формувати колекції, гербарії; брати посильну участь у природоохоронних заходах.
творчої:яка передбачає набуття досвіду власної творчої діяльності з вивчення природи, розв’язання творчих завдань, створення композицій, поробок з природного матеріалу, написання творчих проектів, здатності проявляти творчу ініціативу; формування досвіду взаємовідносин людини з природою, вмінь проводити самостійні наукові дослідження; розвиток дослідницьких, творчих здібностей, творчої уяви; формування стійкого інтересу до біологічної освіти, потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні;
соціальної:виховання елементів екологічної культури особистості,духовних та матеріальних цінностей рідного краю,формування відповідального ставлення до природи і готовності до активних дій щодо її охо¬рони;
Програмою передбачається два роки навчання:
1 рік -основний рівень – 144 год. на рік, 4 години на тиждень;
2 рік - основний рівень – 216 год. на рік, 6 годин на тиждень.
Програма побудована на основі загальнодидактичних принципів (науковості, систематичності, доступності, послідовності, зв’язку навчання з життям).
Програма першого року навчання передбачає ознайомлення дітей із рос¬линним і тваринним світом, метеорологічними явищами, правилами поведінки в природі, природно-заповідним фондом свого регіону та основними шляхами охорони природи. Це дає змогу вихованцям орієнтуватися в природному середовищі, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та формувати екологічно доцільну поведінку в природі.
Програма другого року навчання спрямована забезпечити гуртківців знаннями, практичними вміннями та навичками раціонального природокористування, сприяти систематичному вивченню питання охорони природи, розвивати здатність адекватно оцінювати стан навколишнього середовища та приймати правильні рішення щодо його поліпшення, передбачати можливі наслідки своїх дій, не допускати негативного впливу на довкілля в усіх сферах діяльності. На заняттях гуртка учні здобувають знання про характерні особливості і значення певних груп рослин і тварин, про екологічні проблеми в регіоні, про рідкісні та зникаючі види рослин і тварин, про представників флори і фауни, фізико-географічні особливості та стан ресурсів рідного краю.
Змістом даної програми: передбачено розвиток практичних навичок щодо ведення фенологічних спос¬тережень і досліджень. Кожний розділ програми передбачає обов’язковий зв’язок теоретичних знань із безпосереднім спілкуванням з природою (проведення екскурсій, експедицій, фенологічних спостере¬жень у природі, практичних робіт у теплиці, НДЗД, живому куточку, дослідницької роботи).
Практичні роботи проводять як у приміщенні (кабінеті), так і в куточку живої природи та безпо¬середньо на природі. У кабінеті передбачається робота з розвитку вмінь встановлювати причинно-наслідкові зв’язки в природі, проведення елементарних дослідів; у куточку живої природи – розвиток умінь і нави¬чок догляду за рослинами та тваринами, проведення фенологічних спостережень. Практичні заняття на природі сприяють розвитку в юннатів практичних природоохоронних умінь (догляд за садом чи зеленими насадженнями,очищення берегів річок та вулиць міста від сміття, годування птахів узимку, участь в акціях та конкурсах «Допоможемо зимуючим птахам», «Годівничка», «Новорічна композиція», «Галерея кімнатних рослин» тощо). Виготовляючи гербарії, колекції, різні само¬робні експонати, діти вчаться працювати з при¬родним матеріалом, що, в свою чергу, допомагає формувати естетичні поняття, бережливе ставлення до природи.
Заплановано використання різно¬манітних форм подачі матеріалу: екскурсії, заняття – гра, відеолекторії, слайд-фільми, конкурси, акції, практичні роботи, проекти тощо.
Методи навчання: інтерактивні, евристичні, репродуктивні, рефлексивні, наочні, релаксопедичні.
Рекомендується проведення виставок ма¬люнків, виробів з природного матеріалу, інсцену¬вання казок, тематичних вечорів, участь у масо¬вих всеукраїнських природоохоронних заходах «Птах року», «Міжнародний день Землі», «Всесвітні дні обліку птахів», «Водно болотні угіддя», «Міжнародний день Чорного моря», «День зустрічі птахів»тощо.
Формами контролю за результативністю навчання є підсумкові заняття, захист дослідницьких та творчих робіт, участь в конкурсах, акціях, виставках та природоохоронних заходах.
Теми та розподіл годин навчально-тематичного плану вказано орієнтовно. За необхідності в установленому порядку керівник гуртка може внести зміни до кількості годин у межах кожного змістовного розділу. Ураховуючи інтереси вихованців, стан матеріально-технічного забезпечення, педагог може змінювати кількість теоретичних і практичних занять (залежно від того, як швидко та якісно вихованці набувають практичних навичок).
Основний рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п
Тема
Кількість годин
теоретичних практичних усього
1 Вступ 4 4 8
2 Сезонні зміни в природі. Проведен¬ня фенологічних спостережень 16 26 42
3 Рослинний світ рід¬ного краю 6 12 18
4 Тваринний світ України 8 12 20
5 Лікарські рослини навколишньої місцевості 2 8 10
6 Ліс – зелене багат¬ство країни, його збереження й охо¬рона 2 4 6
7 Охорона природи 12 12 24
8 Наш рідний край 6 8 14
9 Підсумкове занят¬тя 2 - 2
Разом 58 86 144
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (8 годин)
Теоретична частина. Ознайомлення гуртківців з планом роботи гуртка. Значення знань з природничих дисциплін у природоохоронній діяльності людини.
Людина – частина природи. Значення природи в житті людини. Вплив людини на природу.
Практична частина. Екскурсії: до пришкільного парку для ознайомлення з об’єктами живої природи та предметами неживої природи; до живого куточку для ознайомлення з видовим складом тварин; на навчально-дослідну земельну ділянку для ознайомлення з рослинним світом рідного краю.
2. Сезонні зміни в природі. Проведення фенологіч¬них спостережень (42 години)
Теоретична частина.Основні правила веден¬ня фенологічних спостережень. Календар природи та щоденник фенологічних спостережень.Сезонні зміни в природі. Значен¬ня сезонних явищ для господарської діяльності людини.
Осінь у лісі. Відліт птахів. Підготовка тварин до зими.Осінні зміни в житті водоймищ.
Дарунок осені – гриби. Різноманітність грибів. Правила їх збирання. Перша допомога при отру¬єнні грибами.
Життя тварин узимку. Визначення слідів на снігу. Життя під водою.
Рослини-первоцвіти. Ранньоквітучі весняні рослини та їх охорона.
Тварини навесні. Народження малят у тварин. Приліт птахів. Комахи весною.
Літо на порозі.
Практична частина. Виготовлення аплікації (з осіннього листя, кольорового паперу).Виготовлення осінніх поробок з природного матеріалу. Заготівля кормів для підгодовування птахів взимку. Виготовлення листівок на захист первоцвітів.
Екскурсії: до пришкільного парку для ознайомлення з фенологічними змінами в рослинному та тваринному світі восени; з метою збирання природного природного матеріалу.
Природоохоронна робота: виставка робіт з природного матеріалу «Природа і ми»; участь у Всеукраїнській акції «Птах року»; участь у обласному та Всеукраїнському заочному конкурсі-огляду внутрішнього та зовнішнього озеленення «Галерея кімнатних рослин» (догляд за кімнатними рослинами у шкільному кабінеті, теплиці; висадження кімнатних рослин); еко-захід до «Міжнародного дня Чорного моря».
3. Рослинний світ рідного краю (18 годин)
Теоретична частина. Різноманітність рос¬линного світу. Рослини-гіганти та рослини-карлики. Основні ознаки рослин. Роль і значення рос¬лин у природі та в житті людини.
Культурні та дикорослі рослини.
Кімнатні рос¬лини. Правила догляду за ними. Отруйні рослини: блекота, дурман. Перша допомога при отруєнні.
Рослини-символи України.
Практична частина. Ознайомлення з колекцією насіння сільськогосподарських культур Херсонської області. Оформлення гербарію рослин навколишньої місцевості. Складання колекцій плодів і насіння різних рослин. Догляд за кімнатними рослинами шкільного кабінету.
Екскурсії: до квіткового магазину (учнівської теплиці) для ознайомлення з видовим складом кімнатних рослин; до пришкільного парку з метою вивчення дерев та кущів у безлистому стані.
Природоохоронна робота: участь у обласній акції «Допоможемо зимуючим птахам» (виготовлення креативних годівничок, підгодівля птахів взимку, участь у дитячій конференції); участь у всеукраїнському конкурсі «Новорічна композиція» (виготовлення новорічних ялинок, букетів та подарунків).
4. Тваринний світ України (20 годи)
Теоретична частина. Різноманітність тва¬рин. Значення тварин у природі та в житті люди¬ни. Як тварини пристосувалися до життя в при¬роді. Відмінні ознаки тварин і рослин.
Зв’язок між рослинним і тваринним світом. Ланцюг живлення. Причини, які порушують лан¬цюг живлення: вплив неживої та живої природи, дії людини.
Тварини рідного краю. Свійські та дикі тварини. Ознайомлення із про-фесіями у тваринницькій галузі.
Тварини у творчості українського народу. Тварини – домашні улюбленці.
Практична частина. Ведення щоденника спостережень за особливостями поведінки тварин живого куточка. Демонстрація навчальних відеофільмів. Екологічна гра «Світ тварин». Догляд за тваринами живого куточку.
Екскурсії: до (зоологічного куточку Гідропарку, живого куточку, зоопарку, зоомагазину) з метою ознайомлення з особливостями утримання та догляду за (дикими, свійськими, екзотичними) тва¬ринами.
Природоохоронна робота: захід до всесвітнього дня «Водно болотних угідь»; конкурс малюнків на захист безпритульних тварин; участь у природоохоронній акції «Птах року».
5.Лікарські рослини навколишньої місцевості (10 годин)
Теоретична частина. Лікарські рослини, їх поширення та застосування. Способи збирання та заготівлі лікарських рослин. Лікарські рослини рідного краю.
Практична частина. Виготовлення альбому «Лікарські рослини нашої місцевості». Екологічна гра: «Дивовижний світ лікарських рослин», «Фітобар Материнка», «Зелена аптека».
Екскурсія. До (теплиці,НДЗД) для ознайомлення з видовим складом (лікарських рослин НДЗД, лікарських рослин теплиці).
6. Ліс — зелене багатство країни, його збере¬ження й охорона (6 годин)
Теоретична частина. Ліс і його значення в природі та житті людини. Типи лісів. Охорона лісів.
Мешканці різних лісів.
Практична частина:Закладання шкілки листяних та хвойних дерев. Екологічна гра «Загадковий ліс».
Екскурсія до (Антонівського лісомисливського господарства, у природу) для ознайомлення з видовим складом дерев та визначенням їх стану.
7. Охорона природи (24 години)
Теоретична частина. Охорона природи в Україні. Державні постанови про охорону при¬роди. Пам’ятні природні місця України.
Причини скорочення чисельності тварин і рос¬лин на Землі. Червона книга – сигнал тривоги.
Поняття «природні ресурси», «вичерпність», «використання природних ресурсів».
Роль заповідників у збереженні та відновленні рідкісних і зникаючих видів рослинного і тварин¬ного світу. Правила поведінки в природі.
Повітря та його склад. Значення повітря в житті організмів. Причини забруднення повітря. Охорона повітря.
Поняття «ґрунт». Роль ґрунту в житті рослин. Тварини – ґрунтоутворювачі. Сміття, ґрунт і людина. Захист ґрунту від ерозії.
Вода - основа життя та середовище існу¬вання живих організмів. Охорона і раціональне використання водних багатств. Причини забруднення води. Вплив забруднення навколишнього середови¬ща на здоров’я людини.
Практична частина. Проведення дослідів для виявлення ступеня забрудненості повітря пилом на прикладі листків. Створення (каталогу, альбому) рослин та тварин, занесених до Червоної книги України. Демонстрація навчальних відеофільмів.
Екскурсії:до очисних споруд Херсонського міського водоканалу для ознайомлення з методикою очищення стічних вод; до місцевої річки з метою ознайомлення флори і фауни місцевих водойм.
Природоохоронна робота: участь у всеукраїнському природоохоронному заході «Міжнародний день Землі»; виявлення причин забруднення водоймищ, що знаходяться поблизу.
8. Наш рідний край (14 годин)
Теоретична частина. Загальне поняття про клімат. Основні кліматичні фактори та їх вплив на поширення рослин і тварин. Клімат України. Ха-рактерні особливості природи рідного краю.
Виявлення впливу господарської діяльності на зміни ландшафту. Природно-заповідні об’єкти Херсонщини.
Практична частина .Екологічна гра «Люби і знай свій рідний край».Вивчення народних прикмет передбачення погоди. Збирання матеріалів про місцеву природу та її охорону. Екскурсія у природу для ознайомлення з пам’ятками природи місцевого значення.
9.Підсумкове заняття (2 години)
Чого ми навчились за рік? Підсумкове заняття «Знавці природи».
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
- сезонні особливості погоди і клімату свого регіону;
- основні правила ведення фенологічних спостережень;
- особливості природних екосистем краю;
- різноманітність рослинного та тваринного світу;
- професії у тваринницькій галузі;
- регіональні особливості флори і фауни;
- роль рослин і тварин у природі та їх значення в економіці;
- отруйні гриби і рослини навколишньої місцевості та запобіжні заходи проти отруєння;
- ранньоквітучі весняні рослини та їх охорону;
- природно-заповідний фонд свого регіону;
- види рослин і тварин регіону, які занесені до Червоної книги України;
- правила поведінки в природі;
- народні традиції, обряди і свята календарного циклу.
Вихованці мають вміти і застосовувати:
- проводити прості фенологічні спостереження за змінами у природі й оформляти їх результати;
- виявляти взаємозв’язки у прояві сезонної ритміки в живій і неживій природі;
- розпізнавати рослини і тварини своєї місцевості, які вивчалися (у природі, колекціях тощо);
- визначати риси пристосованості живих організмів залежно від середовища їх існування.
У вихованців мають сформуватися компетентності:
- ведення фенологічних спостережень за змінами у природі й оформлення їх результатів;
- збору природного матеріалу і формування колекцій, гербарію;
- посильної участі у природоохоронних заходах;
- догляду за рослинами і тваринами в куточку живої природи, на земельній ділянці;
- розпізнавання рослин і тварин своєї місцевості;
- проведення самостійно наукових досліджень;
- виступів на учнівських науково-практичних конференціях, заходах;
- формування відповідального ставлення до природи і готовності до активних дій щодо її охорони.
Основний рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п Тема Кількість годин
теоретичних практичних усього
1 Вступ 4 6 10
2 Наш рідний край 10 16 26
3 Фенологічні спостереження в різні пори роки 18 30 48
4 Вивчення й охорона земельних ресурсів 6 8 14
5 Вивчення й охорона водних ресурсів 8 14 22
6 Вивчення й охорона атмосфери 6 8 14
7 Вивчення й охорона рослинного світу 14 14 28
8 Вивчення й охорона тваринного світу 14 14 28
9 Вивчення довкілля 16 8 24
10 Підсумкове заняття 2 - 2
Всього 98 118 216
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (10 годин)
Теоретична частина. Охорона навколишнього середовища – необхідна умова збереження людини як біологічного виду. Роль людської особистості в гармонізації взаємодії людини і природи.
Ознайомлення з інструкціями з безпеки життєдіяльності на гурткових заняттях, практичних роботах, навчально-дослідній земельній ділянці, в живому куточку. Правила поведінки на екскурсіях.
Практична частина. Еко-гра: «Правила поведінки на природі». Дослідницький практикум «Як орієнтуватися на місцевості?». Демонстрація навчальних відеофільмів.
Екскурсії: до природничого музею, краєзнавчого музею, у шкільну теплицю, живий куточок, у природу.
2. Наш рідний край (26 годин)
Теоретична частина. Фізико-географічні особливості природи регіону. Поняття про природні зони та природний комплекс. Природні зони України.
Основні етапи формування природних комплексів і роль у цьому формуванні природних компонентів: рельєфу, повітря, ґрунтів, води, рослинного і тваринного світу. Взаємозв'язки компонентів природного комплексу. Вплив господарської діяльності на природні комплекси.
Практична частина. Гра «У пошуках скарбів». Робота з контурною картою «Природні зони України».
Екскурсія у природу для ознайомлення з типовими природними комплексами рідного краю.
3. Фенологічні спостереження в різні пори року (48 годин)
Теоретична частина. Фенологія як наука, історія її розвиток та значення для народного господарства. Правила проведення фенологічних спостережень. Феносигнали в природі. Фенологічне дерево. Пори року.
Поняття "погода" і "клімат". Кліматичні чинники. Метеорологічний майданчик. Ознаки зміни погоди. Погода, біологічні ритми та їх вплив на життєдіяльність, самопочуття людини.
Осінні феносигнали. Характерні особливості осіннього сезону. Зимові феносигнали. Характерні особливості рослинного та тваринного світу взимку. Весняні феносигнали. Сезонні зміни в природі навесні. Літні феносигнали.
Народні прикмети, що пов'язані з передбаченням погоди. Народний календар. Календарні свята й обряди українців.
Практична частина. Проведення фенологічних спостережень у природі. Оформлення фенологічного дерева за результатами сезонних спостережень за рослинами і тваринами. Сезонні спостереження та облік птахів. Визначення взаємозв'язків зміни поведінки тварин зі змінами погоди. Спостереження за змінами погоди. Складання річного кола народних календарних свят. Розробка інформаційного проекту «Які спостереження за природою допомогли людям створити календар?».
Екскурсії: до Херсонської гідробіологічної станції НАН України для ознайомлення з роботою метеорологічного майданчика; до місцевого парку для ознайомлення з фенологічними змінами у житті рослин та тварин.
Природоохоронна робота.Участь у Всеукраїнській акції «Птах року».
4. Вивчення й охорона земельних ресурсів (14 годин)
Теоретична частина. Земля - природна скарбниця. Розмаїття ґрунтів. Типи і види ґрунтів України, їх склад і властивості. Родючість ґрунту. Українські чорноземи. Значення земельних ресурсів у сільськогосподарському виробництві.
Раціональне використання і охорона земельних угідь. Основні джерела забруднення ґрунтів. Проблеми сміттєзвалищ та їх вплив на ґрунт. Ерозією ґрунтів та заходи боротьби з нею.
Практична частина. Складання схеми «Шари ґрунту». Вивчення грунтів рідного краю. Визначення родючості ґрунту. Визначення видів рослин, які найкраще культивувати на різних типах ґрунтів. Робота над інформаційним проектом « Рослини – індикатори грунтів». Розробка інформаційного проекту «Складання правил сортування твердих побутових відходів».
Екскурсія до околиць міста з метою вивчення різноманітності ґрунтів.
Природоохоронна робота: Виготовлення поробок «Друге життя побутового сміття».
5. Вивчення й охорона водних ресурсів (22 годин)
Теоретична частина. Вода - основа життя. Колообіг води в природі.Запаси і розподіл води на Землі. Стихійні лиха: повені, наводки, селі.
Властивості води. Стан питної води, її хімічний склад. Джерельна вода. Гігієна людини і вода.
Використання води для технічних і побутових потреб. Види очищення води в побуті.
Забруднення водного басейну та виснаження водних ресурсів унаслідок їх нераціонального використання. Наслідки забруднення: нестача прісної води, поширення хвороб, загибель водних і наземних тварин. Шляхи запобігання забрудненню водоймищ.
Збереження і відновлення водних ресурсів. Річки, озера, болота, джерела навколишньої місцевості, їхні особливості й охорона.
Практична частина. Виявлення та дослідження стану струмків, джерел, озер, річок навколишньої місцевості. Паспортизація водних об'єктів навколишньої місцевості. Дослідження та вивчення властивостей води. Як опріснити воду. Заощадження води в побуті. Розробка інформаційного проекту «Які можуть бути зміни, пов'язані з водою в майбутньому?».
Екскурсія до місцевої річки для ознайомлення з її станом.
6. Вивчення й охорона атмосфери (14 години)
Теоретична частина. Атмосферне повітря, його значення в житті людини, тварин, рослин. Склад та властивості повітря. Рух повітряних мас. Вітер та його типи.
Основні джерела та види забруднення атмосферного повітря. Охорона повітря від забруднення. Роль озеленення міст і сіл у боротьбі за чисте повітря.
Кімнатні рослини – очищувачі повітря.
Практична частина. Дослідження властивостей повітря. Визначення впливу забрудненого повітря на довкілля. Опис дерев-індикаторів чистоти повітря. Розробка інформаційних проектів: «Яким може бути повітря в майбутньому?», «Рослини - індикатори чистоти повітря»,«Поліпшення якості повітря кімнати для занять гуртка»,«Які рослини краще тримати в домі?».
Екскурсія до пришкільного парку для виявлення ступеня забрудненості повітря пилом на прикладі листків.
7. Вивчення й охорона рослинного світу (28 годин)
Теоретична частина. Роль рослин у природі, житті людини та її господарській діяльності. Різноманітність рослинних угруповань: степи, луки, болота тощо. Водна рослинність.
Ліси, їх роль у природі та господарстві. Раціональне використання лісів, захист від шкідників, хвороб, пожеж, своєчасне відновлення. Лісонасадження та лісозахисні смуги.
Роль рослин у містах: зелені насадження, пар¬ки, сквери, дендропарки, ботанічні сади, їх санітарно-гігієнічне значення. Аборигенні та екзотичні рослини. Рослини - поглиначі пилу та шуму. Найпоширеніші дерева і кущі місцевої флори.
Культурні та дикорослі рослини. Лікарські рослини, їх значення та використання в житті людини. Фітотерапія. Отруйні рослини, перша допомога при отруєннях.
Охорона рослин. Рідкісні та зникаючі рослини. Червона книга України. Зелена книга України. Рослини-символи України.
Практична частина. Створення альбому «Культурні та дикорослі рослини». Робота з картками «Рослини природних і штучних угруповань рідного краю». Створення стіннівки « Рідкісні та зникаючі види рослин Херсонщини».Ознайомлення з сільськогосподарськими культурами за колекціями насіння.Проведення конференцій: «Аптека на підвіконні», «Зелена аптека». Брейн-ринг «У царстві рослин».
Екскурсії: до місцевого парку для ознайомлення з видовим складом місцевих дерев і кущів; до ботанічного саду Херсонського державного університету, для ознайомлення з реліктовими, ендемічними й екзотичними видами рослин.
8. Вивчення й охорона тваринного світу (28 години)
Теоретична частина. Різноманітність тваринного світу, їх значення у природі та житті людини.
Причини загибелі тварин на Землі та зменшення їх кількості видів. Значення хижаків як санітарів природи.
Охорона риб, земноводних, плазунів, причини зменшення їх кількості.
Необхідність охорони мурашок, бджіл, джмелів, метеликів.
Захист ссавців. Промислові та непромислові тварини.
Охорона тваринного світу. Тварини, занесені до Червоної книги України.
Стародавні звичаї шанування тварин в Україні.
Практична частина. Виготовлення стіннівок про захист тваринного світу. Заготівля кормів для підгодовування диких тварин узимку. Виготовлення штучних гніздівель та розвішування їх у садах, парках, на шкільному подвір'ї. Складання каталогу тварин рідного краю. Догляд за тваринами живого куточку.
Екскурсія до живого куточку для ознайомлення з різноманітними представниками тваринного світу.
9. Охорона довкілля (24 години)
Теоретична частина. Стан навколишнього середовища й екологічні проблеми рідного краю. Природоохоронні заходи, суспільно корисна діяльність, раціональне використання і відтворення природних багатств.
Людина і природа. Негативний вплив нераціональної господарської діяльності на довкілля та заходи щодо його зменшення. Результати порушення природної рівноваги та їх вплив на здоров'я людини. Проблеми утилізації відходів.
Природоохоронне законодавство в Україні. Форми охорони навколишнього середовища: державна, громадська, індивідуальна.
Державні заповідники та заказники. Біосферні заповідники та національно-природні парки Херсонщини. Пам’ятки природи місцевого значення (ботанічні, зоологічні, археологічні й історичні).Роль державних і громадських організацій у захисті довкілля.
Практична частина. Розробка екологічного проекту «Місто майбутнього».Дослідницький практикум «Правила поведінки в природі. Способи орієнтування».
Екскурсія до місцевих пам’яток природи.
10. Підсумкове заняття (2 години)
Підбиття підсумків. Підсумкове заняття.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
- взаємозв’язкиживої та неживої природи, природи і людини;
- сучасніекологічніпроблемилюдства;
- стан довкілля в Україні та в своємурегіоні;
- природоохоронні заходи, їхпланування;
- наукову та культурнузначимістьприродо¬охороннихтериторій;
- видидіяльності з охоронирослин і тварин, пам’ятокприроди.
- правила поведінки в природі;
- природнізониУкраїни;
- феносигнали у природі та народні прикмети передбачення погоди;
- фізико-географічніособливості та стан при¬роднихресурсіврідного краю;
- правила проведення фенологічних спостережень;
- особливостіжиттєдіяльності та значенняпев¬нихгрупрослин і тварин;
- кориснівидирослин і тварин;
- отруйнірослини і небезпечнихтваринсвоєїмісцевості.
- природно-заповідний фонд свого регіону;
- види рослин і тварин регіону, які занесені до Червоної книги України;
- календарні свята й обряди українців.
Вихованці мають вміти і застосовувати:
- правильно користуватися приладами на гурткових заняттях;
- проводити досліди з вивчення різноманітності рослинного і тваринного світу;
- аналізувати результати дослідів і робити висновки;
- готувати звіти про результати досліджень;
- проводити фенологічні спостереження;
- розпізнавати рослин і тварин різних таксономічних груп у природі;
- визначати риси їх пристосованості до певних умов навколишнього середовища;
- застосовувати отримані знання в охороні довкілля;
- прогнозувати наслідки впливу людини на природне середовище;
- самостійно працювати з науково-популярною літературою;
- вести природоохоронно – пропагандистську роботу.
У вихованці мають сформуватисякомпетентності:
- ведення фенологічних спостережень за змінами у природі й оформлення їх результатів;
- правильного користування приладами на гурт¬кових заняттях;
- збору природного матеріалу і формування колекцій, гербарію;
- посильної участі у природоохоронних заходах;
- догляду за рослинами і тваринами в куточку живої природи, на земельній ділянці;
- розпізнавання рослин і тварин різних таксономічних груп у природі;
- визначення рис їх пристосованості до певних умов навколишнього середовища;
- застосовування отриманих знань в охороні довкілля;
- прогнозу наслідків впливу людини на природне середовище;
- виготовляння штучних гніздівель та розвішування їх на шкільному подвір’ї;
- підгодівлі птахів взимку;
- проведення самостійно наукових досліджень;
- виступів на учнівських науково-практичних конференціях, заходах;
- формування відповідального ставлення до природи і готовності до активних дій щодо її охорони.
ЛІТЕРАТУРА
1. Байбара Т. М. Природознавство: проб.підруч. для 2 клтриріч. і 3 кл. чотириріч. початк. шк. / Т. М. Байбара, Н. С. Коваль. – Київ: Веселка, 1996. – 159 с.
2. Васютіна Т.М. Етноекологічнийкалендарприроди: Пос. для вчит. та учня / Т.М Васютіна, О.М. Золотар; за ред. І.В.Мороза. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007. – 168 с.
3. Войцехівський М.Ф. Таємниці води: посіб. для вчителів та учнівосновноїшколизагальноосвіт. навч. закл. / М.Ф. Войцехівський, С.В. Василенко. – К.: Навч. книга, 2008. – 32 с.
4. Гамуля Ю. Г. РослиниУкраїни / Ю. Г. Гамуля; наук. ред.: Ольга Утєвська. - Харків : Pelican : Фактор, 2011. – 207 с.
5. Грущинська І.В. Як спостерігати за природою. Читанка з природознавства: Навчальнийпосібник/ І.В. Грущинська. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009. – 296 с.
6. Данилко О. Будь природі другом: еколог. проекти, сцен. шк. свят: для учнів 1–4 кл. / О. Данилко, П. Вашковська. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. – 96 с.
7. Дідух Я. П. Екологічна стежка: Методика, організація, характеристика модельної стежки "Лісники" / Я. П. Дідух. – Київ: Фітосоціоцентр, 2000. – 88 с.
8. Заверуха Б. В. Квітидванадцятимісяців / Б. В. Заверуха. – Київ: Урожай, 1987. – 176 с.
9. Ільченко В. Р. Довкілля - 5 / В. Р. Ільченко, К. Ж. Гуз. – Київ: Торгово - видавниче бюро ВНУ, 1996. – 240 с.
10. Кобеньок Г.В. Веселий мурашник : посібник з екологічного виховання для дітей шкільного віку / Г.В. Кобеньок. – WetlandsInternationalBlackSeaProgramme, 2007. – 50 с.
11. Крюкова О.В. Знай, люби та бережи рідну природу!: Програма і методичні рекомендації щодо формування екологічно доцільної поведінки учнів 4 класів загальноосвітніх шкіл : навчальний посібник для вчителів початкових класів / О.В. Крюкова. – Донецьк : ДонОІППО, 2003. – 43 с. 20.
12. Лисенко Н. В. Екологічневихованнядошкільників / Н. В. Лисенко. – Київ: Освіта, 1993. – 160 с.
13. Листопад О. Г. Нетрадиционные методы в экологическом воспитании и образовании / О. Г. Листопад, В. Е. Борейко. – 1996. – №4.
14. Майхрук М.І. Позакласна робота з природознавства. 1– 4 класи. Посібник для вчителя / М.І. Майхрук. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007. – 112 с.
15. Мережко І. О. Оздоровленнямалихрічок - екологічніоснови / І. О. Мережко, Р. В. Химко. – Київ: Інтереко - центр, 1998. – 56 с.
16. Морозюк С. С. Трав`янистірослиниУкраїни: Навчальнийпосібник / С. С. Морозюк, В. В. Протопопова. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2007. – 216 с.
17. Пустовіт Г.П. Екологічневихованняучнівпочатковихкласів у позашкільнихнавчальних закладах. К.: 2002– 270 с. 28.
18. Пустовіт Г.П. Компетентнісний підхід як ціннісний конструкт освіти особистості в закладах позашкільної освіти / Г. П. Пустовіт // Інноватика у вихованні. – 2018. – Вип. 8. С. 82–96.
19. Федоренко А. П. ТвариниЧервоної книги / А. П. Федоренко, І. В. Рогатко, В. І. Лисенко. – Київ: Урожай, 1990. – 208 с.
20. Цветкова Н. В. Экология для начальной школы: Игры и проекты / Н. В. Цветкова. – Ярославль: Академия развития, 1998. – 240 с.
21. Шеляг - Сосонко Ю. Р. Червона книга України. Рослиннийсвіт / Ю. Р. Шеляг - Сосонко. – Київ: Укр. енцикл, 1996. – 608 с.
22. Щербак М. М. Червона книга України. Твариннийсвіт / М. М. Щербак. – Київ, 1994. – 464 с.
23. Яришева Н. Ф. Основиприродознавства. Природа України. Навчальнийкабінет / Н. Ф. Яришева. – Київ: Вища школа, 1995. – 335 с.